1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Typologisering av FA-regioner utifrån ett stad-land perspektiv
Hur kraft och yta samverkar
Arbetsmarknadens kompetensförsörjning på kort och lång sikt Med kommentarer till förundersökning av Thång, Ohlsson & Holmer, (Institutionen för arbetsvetenskap,
Tränings och Tävlingslära
Geografiska begrepp svåra ord
Skriv text i punktlistor och ändra bildlayout
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Sjukvårdens kostnader 2030
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
1 Approaches to Road Network Vulnerability Analysis Licentiatseminarium Erik Jenelius, Transport- och lokaliseringsanalys, KTH 6 november 2007.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Swedish Institute of Computer.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Regionala skillnader i det svenska vägnätets sårbarhet
Vad är ekonomisk teori? EKONOMI ...
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Slappna av och må bra Barbro Bronsberg.
En metod som ger jobb IPS ökar aktivitetsförmågan hos psykiskt sjuka. Det visar sig genom att fler får jobb, de har längre anställningstid och fler arbetade.
Västra Götaland.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Fyra viktiga element i konsumentbeslut
Jesper Hansson Slutlig efterfrågeutveckling – nya mönster i konjunturutveklingen? SIMRA 23 maj 2013.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Val av transport till resmålet.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Södra Sveriges folkhälsoarbete ”En KRAM i skuggan” Emma Carlstedt
Evolutionen.
Synliggör våra värderingar -
Vad gjorde vi förra gången? Nu borde du ha koll på de 16 första begreppen. Öppna begreppslistan på Superhumans & kolla att du kan dem!
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
Måltal Besparingsscenarios- Prognos fram till Följer normkrav.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Utrikeshandelns effekter på koldioxidutsläppen ASTRID KANDER, MAGNUS JIBORN STOCKHOLM 30 SEPTEMBER 2015.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
1 Icke-linjär regression Sid (i kapitel 16.1)
Regression Har långa högre inkomst?. Världsrekord på engelska milen.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Sampers användardag Christian Nilsson
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne
Avslutande diskussion
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Sammanfattande slutsatser
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Geografi / samhällskunskap
Riksrevisionen granskar AF Tre revisionsrapporter
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Presentationens avskrift:

1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007

2 Gjort sedan förra mötet En studie av hela Sverige Geografiska skillnader i utsatthet och betydelsefullhet Egenskaper i geografin, vägnätet och trafiken som kan förklara skillnader Enkla approximationer av utsatthet och betydelsefullhet

3 Regional utsatthet Vi har tittat på ett genomsnittsscenario: En regions utsatthet är den genomsnittliga ökningen i restid för regionens resenärer vid ett länkavbrott på slumpmässig plats i vägnätet Användarutsatthet: Genomsnittlig restidsökning per resenär Total utsatthet: Total restidsökning för alla resenärer

4 Regional betydelse En regions betydelsefullhet är den genomsnittliga totala restidsökningen för samtliga resenärer vid ett länkavbrott på slumpmässig plats i regionen Utsatthet: Hur beroende är regionen av hela vägnätet? Betydelsefullhet: Hur beroende är hela vägnätet av regionen?

5 Beräkning av ökad restid (1) En väglänk stängs för all trafik under en viss tidsperiod Några antaganden: 1.Förändringar endast i val av rutt och avresetidpunkt, inte destination eller färdmedel 2.Användarna väljer snabbaste rutten 3.Perfekt information om händelsen 4.Konstant efterfrågan under avstängningen

6 Beräkning av ökad restid (2) Två möjligheter under avstängningen: 1.Inga alternativa rutter: Användarna väntar tills länken öppnas igen 2.Alternativa rutter finns: Användarna väljer nya kortaste rutten, eller om bättre, väntar tills länken öppnas igen Värdet av alternativa rutter ökar med avstängningstiden!

7 Regionala skillnader Stora regionala skillnader i utsatthet kan tyda på geografiska orättvisor - såvida inte resenärer i utsatta regioner värderar restidsökningar proportionellt lägre Ett mått på likafördelning: Gini-koefficienten G G = 0: alla regioner lika G = 1: en region står för all restidsökning

8 Studie av Sveriges vägnät Två avstängningslängder: 30 minuter and 48 timmar Användar- och total utsatthet för varje kommun Nätverk, efterfrågan och jämviktsrestider från Emme/2 (ihopkopplat nätverk) Inga trängseleffekter - underskattning i storstadsområdena 77,769 noder, 174,046 länkar, 8,764 centroider

9 Vägnätet Ursprunglig genomsnittlig restid G = 0.15

10 Användarutsatthet 30 min: G = timmar: G = 0.64

11 Total utsatthet 30 min: G = timmar: G = 0.71

12 Regional betydelsefullhet 30 min: G = timmar: G = 0.86

13 Förklaring av regionala skillnader Vad orsakar de regionala skillnaderna i utsatthet och betydelsefullhet? Långt avbrott: Länkar utan omvägar Kort avbrott: 1.Glesheten hos det regionala vägnätet 2.Utsatthet: ursprungliga restider för regionens resenärer Betydelsefullhet: genomsnittligt länkflöde

14 Förklaring av regionala skillnader (2) Två mått på vägnätets gleshet i en region: 1.Geografisk gleshet: A r = yta (km 2 ), L r = väglängd (km) 2.Nätverksgleshet: l r = genomsn. länklängd,  r = antal länkar/antal noder

15 Förklaringsvariabel = gleshet * resenärernas genomsnittliga ursprungliga restid adj R 2 = 0.87 Användarutsatthet (30 min) adj R 2 = 0.83 Geografisk gleshetNätverksgleshet

16 Förklaringsvariabel = gleshet * resenärernas totala ursprungliga restid adj R 2 = 0.93 Total utsatthet (30 min) adj R 2 = 0.72 Geografisk gleshetNätverksgleshet

17 Förklaringsvariabel = gleshet * genomsnittligt länkflöde (viktat med längd) adj R 2 = 0.76 Betydelsefullhet (30 min) adj R 2 = 0.73 Geografisk gleshetNätverksgleshet

18 Slutsatser Regional betydelsefullhet ger information om hur resurser för drift, underhåll och investeringar bör fördelas mellan regioner Regional utsatthet ger underlag för politiska beslut vid sidan av övergripande målet om ekonomisk effektivitet Betydande regionala skillnader i utsatthet och betydelsefullhet, större skillnader för längre avbrott Resultaten är robusta: gäller ännu bättre på länsnivå Regional utsatthet och betydelsefullhet kan approximeras med betydligt enklare mått

19 Plan för licavhandling Planeras innehålla: Inledning + 4 artiklar: 1.Importance and exposure in road network vulnerability analysis 2.Geography and road network vulnerability: Regional equity vs economic efficiency 3.Incorporating information and dynamics in a consequence model for road network vulnerability analysis 4.Evaluating strategies for defending electric power networks against antagonistic attacks alt: nytt papper om vägtransporter

20