YDRE KOMMUN Regionalt råd – Hooks Herrgård 2012-01-19--20.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nationell riskbedömning
Advertisements

Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Presentation av
Västra Götalandsregionen
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Det händer inte … Det händer inte mig….
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Ansvar för Länsstyrelsen I samband med allvarliga händelser  vara en sammanhållande funktion  verka för att en samlad regional lägesbild sammanställs.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Strategi för tryggande av samhällets vitala funktioner 2006 STRATEGI FÖR TRYGGANDE AV SAMHÄLLETS VITALA FUNKTIONER Statsrådets principbeslut
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Välkomna till en dag om eArkiv
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Landstingsstyrelsens förvaltning
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Överenskommelse om samordning kring barn
Kjell Mo 1 Chefer/ Normativ 1 dag Regional arena Lokal arena Insatser Sektorer DuC´s 3 dag Alla / övriga1 dag Störning Utbildningar ”Samverkansledning”
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
Lagen om extraordinära händelser i landstinget
Inger Krekula Länsstyrelsens handläggning av översiktsplaner (äv. ändring) Samråd om program Samråd om avgränsning MKB Samråd om förslag till.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Samråds- och Samverkansförfarande Samverkan avser den dialog och samarbete som sker mellan självständiga och sido- ordnade samhällsaktörer för att samordnat.
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Samordning och samverkan vid kriser i fred
Vad? Varför? Stabens delar.
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Regionalt råd – Hooks Herrgård Stabsuppbyggnad och avveckling.
Ramverk stabsarbete.
Arbetssätt. Etablera gemensamma former Inriktnings- och samordningsfunktion StödKontakt.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
1 Projekt Sambruk Jämtland Samnyttjande av resurser för medborgarnas bästa.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Flyktingsamordning Örebro län Hur började det? Vid nationella samverkanskonferenser med TiB rapporterade Länsstyrelsen i Malmö i början av.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Myndigheterna Vad gör dom övriga myndigheterna i händelse av kris? Livsmedelsverket (SLV) Folkhälsomyndigheten (FHM) Statens kriminaltekniska Laboratorium.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Namn Efternamn Datum Version
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 03: Aktörsgemensamma former #grundSoL Detta är en av fyra grundmoduler.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 03: Aktörsgemensamma former #grundSoL Detta är en av fyra grundmoduler.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 03: Aktörsgemensamma former #grundSoL Detta är en av fyra grundmoduler.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 03: Aktörsgemensamma former #grundSoL Detta är en av fyra grundmoduler.
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Projekt Gränslös Räddningstjänst i GR
Risk- och sårbarhetsanalyser
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Samordnad kommunikation på nationell nivå
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Stabsläge RäddSam F RCB: Namn Namn.
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Lokal ISF Att åstadkomma inriktning och samordning
Lagen om samverkan vid utskrivning från slutenvård (SVU)
Lokal ISF SAMVERKAN OCH LEDNING Tränings- och diskussionsfrågor.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

YDRE KOMMUN

Regionalt råd – Hooks Herrgård

”Greta” och Gretas syster/bror/familj/bekanta m fl = alla

HÄNDELSEGRUPP Vakthavande RCB RäddSam F (på mandat från länets kommuner) TIB Länsstyrelsen TIB Region Jönköpings län VB Polisen VB Försvarsmakten (MRS) SOS alarm AB (platschefen) Förkortningar RCB: Räddningschef i beredskap. RäddSam F: Samarbetsorgan för länets och Ydre kommuns räddningstjänster samt SOS Alarm för såväl operativa räddningsinsatser som förebyggande arbete. TIB: Tjänsteman i beredskap. VB:Vakthavande befäl.

Vakthavande - ”runda bordet” TiB Länsstyrelsen (Dokumentation/Info) VB Polisområdet TiB Regionen Jönköpings län (SMHI) VB MRS (TiB Trafikverket) SOS Alarm AB, platschefen Expert RCB, Räddningschef i Beredskap för F län

Analysunderlag 1 vindbyar med stormstyrka , kl 09:00 Om analysunderlaget I F-samverkan som är forumet för samverkande myndigheter i Jönköpings län har det bildats en analysgrupp. Arbetets fokus ligger på att ge underlag för myndigheternas gemensamma planering. Meteorologens kommentar Officiellt hemsidan 08:00 Ikväll rör sig ett djupt lågtryck på 967 hPa in mot bohuskusten. Lågtrycket rör sig sedan på en nordostlig bana bort mot Finland och söder om lågtryckscentrum, över främst Götaland, kommer det bli mycket blåsigt med sydvästliga mycket hårda vindbyar eller stormbyar. På västkusten, främst i Halland och upp mot Göteborgsområdet, är det risk för orkanstyrka i vindbyarna, 33 m/s några fåtal timmar under kvällen. Jönköpings län (hela) Klass 2 varning utfärdad för hela länet Under måndag eftermiddag ökar den sydliga vinden. Från tidiga kvällen sydvästlig vind med vindbyar av stormstyrka m/s. Vinden vrider under kvällen till väst med fortsatta stormbyar. Först kring midnatt väntas vinden avta.

Tillägg från samtal med meteorolog 09:40 Årtiondets storm. Man funderar på att höja Jönköpings län till nivå 3! Kulmen runt 21:00, börjar blåsa ordentligt i västra delarna 18:00 och har kommit ner under varningsnivå vid midnatt. Omvärldsanalys Mycket fokus på stormen massmedialt. Flera län har gått ut med myndighetsinformation och rekommendationer. Trafikverket är proaktiva och planerar/informerar. Analys Jämförelse med Per och Gudrun Enligt SMHI Inte Gudrun, men i nivå med Per för Jönköpings län. Läget i skog och mark Blöt på ytan, torrt under och ingen tjäle……

Möjliga problem Träd över vägar och järnvägar Träd över elledningar Stormskador fastigheter och byggtält/kranarmar Lösa föremål byggnader/trafikskyltar mm Tak som är på väg att ge sig/tak som har gett sig Evakuering av tåg/buss Losstagning Soteldar Strömavbrott Telebortfall/larmningsfrågan Speciella risker: Vindkraftverk under uppförande 2000 personer i Stadsparken under träden vid kulmen kl 19 (J-Södra – Landskrona ) Åtgärder Förberedelser för samverkansledning på JILL görs. Informationssamordning mellan F-sam- verkans aktörer. Info/dialog med kommunerna Fredric Jonsson

Regional inriktnings- och samordningsfunktion Vakthavandefunktionerna hos Länsstyrelsen, Region Jönköpings län, Räddningschef i beredskap och Polismyndigheten samt SOS Alarm kan ta initiativet till att starta den regionala inriktnings och samordningsfunktionen. Situationens krav avgör vilken vakthavandefunktion som har samverkansinitiativet. Initiativtagaren svarar för start av den regionala inriktnings och samordnings- funktionen. Samverkan kan ske genom telefonmöten eller genom att berörda samlas. Larm till vakthavandefunktionerna sker via SOS Alarm. Uppgiften är att samverka vid samhällsstörning och olyckor. Detta kan ske genom: Samlad lägesbild Resursfördelning Informationssamordning Vidarespridning av information till kommuner och andra berörda aktörer sker om möjligt genom WIS (= skyddat webbaserat informationssystem). Under startfasen ligger tyngdpunkten på operativa samverkansfrågor för att senare förskjutas mot strategisk och normativ samverkan.

F-samverkans inriktnings- och samordningsfunktion

Organisation Regional inriktnings och samordningsfunktion etableras med de stödfunktioner som behövs för att hantera händelsen. Ledningen kan efter behov knyta till sig erforderlig kompetens. Stödfunktionerna leds av en stabschef som utses av den regionala inriktnings och samordningsfunktionen. Utsedda och utbildade stabschefer ska finnas i respektive myndighet (Länsstyrelsen, Region Jönköpings län, RäddSam F och Polismyndigheten) för att verka i inriktnings och samordnings- funktionen.

Exempel på Regional inriktnings och samordningsfunktion - ”runda bordet” Ordförande Landshövdingen/Länsrådet Dokumentation/Info Polisområdeschefen Regionens Planeringsdirektör Smittskyddsläkaren Norra regionens kommuner Höglandsregionens kommuner Södra regionens kommuner F-samverkan Expert krisledning F-samverkan föredragande/sammankallande

Exempel på Samverkansledning pandemi Jönköping län, 2009 Myndigheter Försvars- makten SOS Alarm Polisen Kommunal ledning Länsstyrelsen Info-grupp Regional sjukvårdsledning Smittskydd Analys- o und- grupp Beredskaps- &- och säkerhets- samordnare + MAS:ar Läge/GIS grupp Samhällsviktig verksamhet RSA Förvaltningar Norra regionens kn:er Kommun/krisledning Länsstyrelsen, ordförande Landshövdingen/Länsrådet Polisområde Jönköping Polisområdeschef Höglandets kommuner Kommun/krisledning Södra regionens kn:er Kommun/krisledning Adjungerad aktör Region Jönköpings län Planeringsdirektör Region Jönköpings län Smittskyddsläkaren Repr F-samverkan Föredragande Styrgrupp Repr F-samverkan Krishantering/ledning Adjungerad aktör Gemensam lägesbild

Lokal inriktnings- och samordningsfunktion Initiativ till och start av lokal inriktnings och samordningsfunktion sker genom berörd kommun- eller förvaltningsledning. - Räddningscentraler - Kommunledningsplatser

Inriktnings- och samordningsfunktionen Allmänt Grunden ska vara att se till allmänhetens bästa. Representant för aktör har rättighet och skyldighet att uppmärksamma behov av samverkan och framföra avvikande mening samt att komma med konstruktiva förslag. Inriktnings och samordningsfunktionen ska analysera behov och anpassa åtgärder efter situationen, samt identifiera och beakta avgränsningar mot lokal nivå. Den analysmetod som används kallas helhetsmetoden och sker i fyra steg som ger aktörerna bättre möjlighet att tillsammans med andra planera och använda de resurser som finns, utifrån de värden i samhället som måste skyddas.

Helhetssyn - Samordning Internt skydd Skydd mot olyckor IT säkerhet Extraordinär händelse i kommunen Halkolyckor Överfall Inbrott Dataintrång Kemikalieolycka Brand Försurning Radon Klimatförändringar Buller Snöoväder Översvämning Smitta Sabotage Skred Stormar

Helhetsmetodens fyra steg är: 1. Tolka skeendet. 2. Identifiera hjälpbehov och åtgärdsbehov. 3. Analysera den gemensamma hanteringen. 4. Utöva inflytande. Varje steg har ett antal frågor som underlättar analysen i en given situation. Alla aktörer som är med och hanterar samhällsstörningar måste bedöma behov och prioritera sina resurser.

Larm vägar för väderhändelse SOS ALARM Trafikverket SR Polismyndigheten VB Regionens TIB Länsstyrelsen TiB BIB x3 IL x 8 Kommunernas Räddningstjänster (RCB) SMHI Kn x 13

Vid händelse/behov: Samv. aktörer Elbolag Telebolag Trafikverket SMHI LRF Frivillig org. Länsstyrelse Region Försvarsmakten SOS Alarm Kommuner Polisområdet Händelsegrupp TiB Länsstyrelse TiB Region RCB VB Polis SOS Alarm VB MRS

Lokaler Regionala inriktnings- och samordningsfunktionen samlas i JILL (Jönköpings integrerade larm och ledning), som är förberedda lokaler hos SOS Alarm. Regionala inriktnings- och samordningsfunktionen kan, beroende på händelsen, samlas i alternativ lokal hos någon av samverkans- aktörerna.

Exempel på gemensamma resurser

Myndighetsgemensamt ledningsfordon

Jönköpings Integrerade Larm och Ledning - JILL SOS central Räddningscentral, SOL Ledningsplats för RCB Plats för Samverkan med Polisen, Länsstyrelsen och försvarsmakten Regionens krisledning Stabsläkare F- Samverkan Jönköpings kommuns krisledning

Jönköpings Integrerade Larm och Ledning JILL - F samverkan Samordning på regional nivå i myndighetsgemensamma frågor Polisen Regionen Länsstyrelsen RäddSam F genom RCB SOS Alarm m fl Utser händelsegrupper vid olika händelser Libanon Tsunami Fågelinfluensa Gudrun m fl Sammansätts utifrån behovet i samhället Gemensam lägesbild Nära samverkan med centrala myndigheter och kommuner