Material. Mål om pappersanvändning Allt papper som används på skolan ska vara återvunnet för att det minskar uttaget av naturresurser och behöver inte.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

Onsdagen den 29/ åkte klass 3A och 3B till Gamla Linköping.
Optik Läran om ljus.
Titta på alla bilderna i bildspelet och läs texterna på bilderna.
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
Del 4 Anteckna och planera
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
E N DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG. SAMHÄLLSENGAGEMANG OCH HÅLLBARHET  CSR - Självklarhet och en konkurrensfördel  Bra sätt att sprida vårt goda namn.
Syo PRAO ver. 3.0 Välkommen till presentationen av Syo PRAO Vi kommer att gå igenom de flesta funktionerna i Syo PRAO.
Plan mot kränkande behandling
Att skriva sig till läsning
Wilma-anvisningar för lärarna
Den hållbara skolan! Klass 8D Stavsborgsskolan.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Tema Konsumtion/Avfall/Återvinning
Ekologiskt fotavtryck och miljömärkningar
InfoMentor ger dig större inblick i ditt barns skolgång
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Dingtuna skolas föräldramöte!
ÖSTRA LUGNETS SKOLBIBLIOTEK. Till biblioteket kommer alla elever schemalagt varje eller varannan vecka. Vi börjar alltid med en samling i Mysen där eleverna.
Ekomatsligan Olle Eriksson Säljpartner Häll & Co.
Teknisk rapportskrivning
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Vår hållbara skola.
Fronter – ett webbaserat utbildningsverktyg
Välkomna till föräldramöte för år 2
Word Read Plus 08 talsyntes
Hotet mot miljön.
C-pen Z-pen Skanner Amis och Daisy
Föräldrar till elever i åk 6-9.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
Arbetsgång 16/1 Gör uppgiften: ”Samma motiv på grundfärgerna”
Klimatförändringarna
Informationssökning och källkritik
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Material. Mål om pappersanvändning Allt papper som köps in och används på skolan ska vara återvunnet för att det minskar uttaget av naturresurser och.
Reflektioner från grupperna No hands up…
Välkomna till föräldramöte för klass 5A
Skala ToM Anders Pallin.
Del 4 Anteckna och planera
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Kristina Yondt
Vi kommer att ta upp: Har vår skola grön el?
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
Vad är återvinnings konst och hur ska vi arbeta med det?
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Vad minns du från förra lektionen?
Vad gjorde vi förra gången? Nu borde du ha koll på de 16 första begreppen. Öppna begreppslistan på Superhumans & kolla att du kan dem!
Material. Pappersanvändning Allt papper som används på skolan ska vara återvunnet för att det minskar uttaget av naturresurser och behöver inte lika mycket.
Vår hållbara skola. Vi kommer att ta upp: Grön el Hur man kan minska energianvändningen Bra energikällor för uppvärmning av vatten och el Vad vi har valt.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Stegen i förbättringskatan
Vad minns du från förra lektionen?
Älskade barn i skolan Ett EU projekt medfinansierat av
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Primälvalsförfarande samt tillvalsförfarande
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Materialkunskap Åk 9 Karlsängskolan.
Anpassningar för struktur och tydlighet
Nätverksträff 14 febr Uppföljning.
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Rapporten innehåller totalresultaten för åk 2, 5 och 8.
Presentationens avskrift:

Material

Mål om pappersanvändning Allt papper som används på skolan ska vara återvunnet för att det minskar uttaget av naturresurser och behöver inte lika mycket energi som att hugga ner nya träd. För att underlätta återvinning av papper så ska det finnas en återvinnings box i varje klassrum, lärarum m.m. Eleverna får låna hållbara skolböcker att läsa i. Inlämningsuppgifter, som tex. reflektioner ska skickas via mail till läraren.

Mål om pappersanvändning På vår skola används det ca. 166 linjerade papper per elev på ett läsår. På den hållbara skolan ska målet vara att inga lösblad ska användas, utan varje elev får block att anteckna i. Det används ca lösblad i kopieringspapper. Det är 1555 kopieringspapper per elev vilket är ca. 8 papper per dag. Målet är ca. 1 papper per dag, det är 194 papper per läsår. Det nås genom att man kopierar dubbelsidigt, på A5 om det går. All information skickas till föräldrarna via mail osv.

Det ska finnas smartboards i minst hälften av klassrummen, för att minska pappersanvändningen som utdelning av papper m.m. det lärarna skriver på tavlan läggs sedan upp på skolans hemsida. 2 rutade block per elev på ett läsår. 2 linjerade block per elev på ett läsår. Alla material och papper som köps in ska vara noggrant uppskrivet i datorn, så man lätt kan se vad som används och går åt så att man sedan kan skära ner på vissa material.

Andra material Allt material som används ska vara närproducerat, så gott det går. Sudd med återvunnet gummi. Hållbara stolar och bord som håller länge, även bestick, glas m.m. På textilslöjden ska det finnas alternativa tyg som är ekologiska. Svanenmärkt diskmedel. Alla lampor ska vara lågenergi.