Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

Hälso- och sjukvårdadministratörer maj 2014
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
- att överföra budskap, påverka, mm
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Arbetsområde Film.
Alla har inneboende.
Konsumentmarknaden och konsumentbeteende
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Vänsterskolan Medieskolan.
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
kommunikation kommer av latinets communicatio
Det finns många bildspråk !
Vad är identitet?.
Svenska p Svenska p.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Vad bör en hälsopedagog kunna?
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Kommunikationsplanens delar
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kunskap 3: Rationalism och Empirism
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Vad är identitet?.
Den retoriska arbetsprocessen
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Kommunikation OL108A.
Media och reklam.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Propaganda.
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut.
Idrottspsykologi.
om företaget där du gör din praktik!
Samhällets ojämlikhet
Massmedia.
Vad är identitet?.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Propaganda Vad är propaganda?.
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Massmedia.
SPRÅKET.
Presentationsteknik och Interkulturell kommunikation, ÅYH 2002
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Kommunikation är all kontakt människor emellan ”att göra gemensam”
Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Massmedia.
Välkommen till svenska 1
Kommunikation.
Konsten att läsa skönlitteratur
Kommunikation.
Makt, genus & normer i kärnvapenpolitiken
Kommunikation.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Novellanalys.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Kommunikation.
Individen och samhället
Reklam eller redaktionellt budskap?
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Presentationens avskrift:

Kommunikation

Från latinets ”Comunicare” som betyder att ”göra gemensamt” eller ett ”ömsesidigt utbyte”. Genom utbyte av information har människan lyckats överleva och reproducera sig (inlärd förmåga). Kommunikationen behöver ett språk eller kod för att kunna uttryckas. Kommunikationen behöver en sändare och en mottagare. Vad är kommunikation?

Kommunikationens tre primära steg Tanke – information, idé, koncept eller känsla finns i huvudet på avsändaren. Kodning – ett budskap förmedlas till mottagaren i form av ord eller koder. Avkodning – mottagaren översätter budskapet i begrepp och information som den kan förstå. Kommunikationens tre primära steg

Grundläggande kommunikationsformer Det talade språket Skriftspråk Kroppsspråk (mimik och gester) Intrapersonell – tankar och resonemang inom oss själva. Interpersonell – kommunikation mellan två eller tre personer. Gruppkommunikation – t e x familjen eller gemensamma kompisar. Masskommunikation – budskap via medier till en större grupp individer, ”massan”. Hur vi kommunicerar delas upp i tre kategorier: Grundläggande kommunikationsformer

Kommunikationsmodeller Envägskommunikation Tvåvägskommunikation Mediekommunikation Masskommunikation Sändare – Budskap – Mottagare Sändare – Budskap – Kanal – Mottagare Sändare – Budskap – Kanal – Massa mottagare Feedback Kommunikationsmodeller

Sändare – Budskap – BRUS - Mottagare Utifrån mediekommunikation: En form av brus är det när det sker en filtrering via en kommunikationskanal. Nedan finns en kommunikationsmodell framtagen av forskare vid namn Shannon och Weaver.* Kommunikationskanalen kan exempelvis vara nyhetsinformation via olika medier. Exempel på identifierad kommunikationskanal är Twitter, Aftonbladet, YouTube etc. Budskap Mottaget BRUS Sändare Mottagare *Denna modell går att applicera på olika typer av kommunikation och inte endast mediekommunikation. Den är även något förenklad här. Sändare – Budskap – BRUS - Mottagare

Sändare – Budskap – BRUS – Mottagare Brus och störningar är saker i omgivningen som kan försvåra uppfattningen av ett meddelande. Faktorer som kan påverka sändarens meddelandet är: Genomtänkt Ogenomtänkt Tankesprång Projicering Språk Fokus Känslotillstånd Inställning Sändare – Budskap – BRUS – Mottagare

Mediainformation i teori och praktik Källa med information, kan vara konkreta upplevelser vi hör, ser eller känner eller färger och former eller lukt, smak eller om något är varm eller kallt. Kan också vara abstrakt dvs. handla om idéer eller föreställningar som kärlek, vänskap eller religiös tro. Sändare, den som tar till sig information i någon form och vill föra den vidare. Kanal, ett medium som används för att överföra informationen. Kan vara radio, TV, telefonsamtal, e-post, artikel i tidning eller tv-inslag. Brus, allt som stör överföringen av informationen. Mottagare, den som tar emot informationen från sändaren. Källa med info Mottagare BRUS Sändare Kanal Mediainformation i teori och praktik

Varför behöver vi kommunicera? Behovet av kommunikation mellan människor kan till viss del förklaras av Maslows behovshierarki. De olika nivåerna är nödvändiga för att en människa ska kunna komma vidare i sitt liv. Nivåer i fem steg: Fysiska behov Trygghet Gemenskap Uppskattning Självförverkligande Varför behöver vi kommunicera? Behovet av kommunikation mellan människor kan till viss del förklaras av Maslows behovshierarki. Ofta går denna att koppla till reklam.

MÅLGRUPPER PRIMÄR MÅLGRUPP: Smal målgrupp, tex gymansieungdomar i Stockholms södra förorter, 15-20 år. Intresserade av hip hop och RnB, klädsel… osv SEKUNDÄR MÅLGRUPP: Bredare målgrupp. Tex gymnasieungdomar i Sveriges storstäder, deras föräldrar och lärare, musikintresserade osv… MÅLGRUPPER

Variabler för en målgruppsanalys Demografi Psykologi/beteende Ålder Kön Yrke Ekonomi Utbildning Politiska övertygelser Attityder Religion Beteenden Livsstilar Konsumtionsmönster Variabler för en målgruppsanalys