Autism och Asbergers Syndrom

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Barnanpassad utredning
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
JOHANNA BJÖRK Konsulent
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Mål och betygskriterier
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Muntligt Jag kan….
Heléne Stern leg psykolog
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Läroplansträff fritidshem
Dolda funktionsnedsättningar
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
Scouter med behov av stöd
Linköpings universitet
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Idrottspsykologi.
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Utveckla skrivandet.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Mobila Skolteamet Sjöbo
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
Exempel på skriftligt omdöme
Aspergers syndrom & kommunikation Gunilla Gerland Här finns bl a böckerna: Arbeta med Aspergers syndrom Barn som väcker funderingar Jag föreläser.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Psykiskt funktionsnedsättning
Föreningen kognitivt stöd
Anpassningar för struktur och tydlighet
Etik & moral.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Funktionsvariationer
Helhet och allsidighet
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Autism och Asbergers Syndrom ”Människor med andra handikapp får ofta kämpa för att andra skall förstå att de är normala, och som alla andra, inuti trots att de ser annorlunda ut utanpå. För oss med autism är det tvärtom. Vi får i stället kämpa för att andra skall förstå att vi är väsentligt annorlunda på insidan.” - Gunilla Gerland

Vad är Autism? Livslång neuropsykiatrisk funktionsnedsättning Tolkar och tar in information annorlunda Svårigheter med socialt samspel Svårigheter med ömsesidig kommunikation Begränsade intressen och beteenden Ofta i kombination med utvecklingsstörning och/eller ADHD

Vem? Färre än 1% har enligt studier någon form av autismspektrumtillstånd Betydligt fler pojkar än flickor Symtom visar sig före 3-års ålder Troligtvis genetiskt eller delvis genetiska orsaker samt delvis ärftligt

Hur märks det? Socialt samspel Ömsesidighet Tolka andras tankar, känslor och behov Dela upplevelser och söka tröst Få och behålla vänner Fokus på detaljer, ej helhet

Hur märks det? Kommunikation Sent eller inget tal Upprepar fraser (Ekotal) Svårt att tolka djupare mening i språket, det mellan raderna Bokstavlig tolkning Symboler, humor och ironi är svårt eller omöjligt via språket Inleda och hålla igång ett samtal är svårt Mimik, blickar, gester och tonfall

Hur märks det? Begränsade beteenden och intressen Rutiner och struktur på gott och ont Ritualer och rutiner skapar trygghet Stereotypt beteende, upprepar samma sak om och om igen Svårt med varierade låtsas- och rollekar Svårt att ta initiativ till nya lekar/aktiviteter Ordning och reda, sortera och lära sig utantill till synes meningslöst

Hur märks det? Ofta också Annan tolkning/upplevelse av sinnesintryck, ljud, ljus, lukt och beröring. Mat/måltidsbekymmer Sömnsvårigheter Annan diagnos som ADHD

Autismsimulator

Autism och undervisning Individuellt behov av anpassningar och träning. Ofta tar det längre tid för eleven att lära sig nya saker och behöver också ofta mer repetition. Det man har lärt i ett sammanhang kan vara borta i ett annat. Var för siktig med att ta ”självklarheter” för givet. Lär känna Fundera Pröva Hur gick det? Testa igen

Lugn och ordnad studiemiljö Renodla studiemiljön och rensa bort onödiga och störande sinnesintryck Ljudnivå och plötsliga ljud Ljus, kanske dämpad belysning Lukter, beröring och andra sinnesintryck!? Alternativ till muntliga instruktioner Arbetsordning Bildstöd och annan ickeverbal kommunikation Hur mycket och vad gör jag sedan? Handskas med förändringar

Social träning Eleven kan ha ett behov av att träna sig i att hantera vardagssituationer och vardagsinteraktion Klä på sig/byta om Vänta i kö i matsalen Vänta på sin tur Gå med i lek Säga till om toabesök Räcka upp handen och svara på frågor Lära sig att imitera

Ickeverbala instruktioner och hjälpmedel Det kan vara svårt att förstå muntliga instruktioner pga. kommunikationssvårigheter. Använd vid behov andra sätt att visa vad ni förväntar er., t.ex. Skriftlig arbetsordning Bildschema Färgkodning Föremål som schema

Annat som underlättar Bra kommunikation med föräldrar, liknande rutiner i skolan som hemma Skapa ett team med de som arbetar med eleven och träffas regelbundet Ta hjälp av habiliteringen. SIP? Vidareutbildning genom habiliteringen Teacch/tydliggörande pedagogik