Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra? Sofie Zetterström, vice vd Inera Eva Leach, chef Avdelning Invånartjänster eHälsomyndigheten
1177 Vårdguidens e-tjänster (Mina vårdkontakter) Sofie Zetterström, vice vd Vitalis 2015 22 april 2015 Sofie Zetterström Sofie.zetterstrom@inera.se
Allmänt om e-tjänsterna Har funnits sedan 2003 Personliga e-tjänster som möjliggör säker kommunikation mellan patient och vårdgivare Inloggning med sms-kod, bank-id och SITHS-kort Avgiftsfri för invånare och mottagningar Öppet dygnet runt Komplement till andra kanaler som telefon, besök eller webb Fungerar i datorn och mobilen Innehållet faller under Patientdatalagen Godkänd av Datainspektionen
Användning Alla landsting och regioner är anslutna till tjänsten Drygt 2,2 miljoner användarkonton 22% av invånarna har konto 7 400 anslutna mottagningar över hela landet: primärvård, specialistvård, landstingsdrivna och privata 165 000 ärenden genomförs varje månad Förnya recept är den mest använda tjänsten Föräldrar kan hantera sina barns ärenden till de fyller 13 65% av användarna tycker att det är lättare att kontakta vården med e-tjänster än via telefon 94% uppger att de kommer att använda tjänsten igen
Nytt utseende anpassat till varumärket
Exempel på innehåll Tidbokning direkt i mottagningarnas bokningssystem Läkemedelstjänster: alla e-recept, uthämtade läkemedel, högkostnadsskydd och begäran om förnyat recept Personlig rådgivning Beställ intyg, journalkopia, hjälpmedel Välja eller byta vårdcentral Beställ klamydiatest och hämta ut resultatet Hantera elektroniska intyg Kallelser till besök i vården Kalender över alla vårdbesök
Läsa journaluppgifter Anslutna Uppsala Skåne Jönköping Västmanland 2015 Sörmland Kronoberg Kalmar Blekinge Halland Gävleborg Västernorrland 2016 Östergötland Värmland Örebro Västerbotten
Fylla i hälsodeklaration och formulär Kan integreras i journalsystemen. Körs i pilotdrift. Stort intresse bland landsting och regioner.
Förberedd för prenumerationer
Medvetna invånare och pålästa patienter Eva Leach, Chef Avdelning Invånartjänster Vitalis 2015
eHälsomyndighetens instruktion Myndigheten ska ”tillhandahålla en elektronisk tjänst som ger enskilda personer möjlighet att i ett personligt hälsokonto kostnadsfritt lagra uppgifter om sin hälsa”. ”Myndigheten ska ge tredje part möjlighet att ansluta tillämpningar och tjänster till den elektroniska tjänsten. Anslutningar får enbart göras med den enskildes uttryckliga samtycke.” I vår instruktion står det så här: Myndigheten ska tillhandahålla en elektronisk tjänst som ger enskilda personer möjlighet att i ett personligt hälsokonto kostnadsfritt lagra uppgifter som sin hälsa. … Dessutom: Myndigheten ska ge tredje part möjlighet att ansluta tillämpningar och tjänster till den elektroniska tjänsten. Anslutning av tillämpningar och tjänster till en enskilds personliga hälsokonto får enbart göras med den enskildes uttryckliga samtycke.
Varför personliga hälsokonton? Stimulera till ökat engagemang i den egna hälsan Stärka patientmedverkan i vården Skapa förutsättningar för nya användbara tjänster och ”appar”
Intresset att hålla koll på den egna hälsan ökar Trenden mot en digitalisering av hälso- och sjukvården är entydig* Mobila hälsoappar har potentialen att driva fram stora förändringar i hur engagerade patienterna är och hur sjukvård bedrivs* I början på 2012 fanns cirka 9 000 appar relaterade till hälsa för nedladdning på Itunes. Idag finns över 43 000* Quantified Self – trenden att samla in egen biometrisk information via ny teknik växer sig starkare Aktivitetsband var Årets julklapp 2014 Apple Watch och liknande produkter kommer starkt *IMS Health 2013
Tredjepartsapplikationer från offentliga och privata aktörer API:et baseras på öppna och beprövade interoperabla tekniska standarder API som är strukturerat och återanvändbart API:et har en omfattande publik dokumentation inklusive SDK:er Tekniskt stöd för att en 3:e partsapplikation endast kan få åtkomst till information som den är godkänd för Application Programming Interface (API) Individens egen information Omfångsrik informationsmodell
Vi är flera som levererar invånartjänster Landstingen Myndigheter Patient Individ/medborgare Både och! Funktionalitet Individen äger informationen Friskvårds-perspektiv Offentliga och privata aktörer (appar)