Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Advertisements

Individorienterade IT-tjänster i vården
Medvetna invånare och pålästa patienter
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
E-hälsa och invånartjänster
Vården på webben - Mina vårdkontakter Ett samverkansprojekt mellan landstingen/regionerna och Sjukvårdsrådgivningen SVR AB.
Mina vårdkontakter MVK är en formulärbaserad tjänst som kan användas för rutinärenden som av/ombokning av tid eller receptförnyelse eller som komplement.
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
1.
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Kvalitetsrådet Certifiering Diplomering Nyheter 2011 Astrid Sahlén, Kvalitetsansvarig Kvalitet – en konkurrensfördel.
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
En säker e-tjänst till vården
Uppföljning av beslut om begränsad subvention för ARB Thord Redman Avdelningschef.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Välkommen till utbildning i Mina vårdkontakter!. Dagens program  Presentation av Mina vårdkontakter  Genomgång av patient- och vårdgivarsidan  Övningar.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Sökning gjord
Veronica Barkman & Pär Sundström Avdelningen Invånartjänster
Nationella och regionala tjänsteplattformar och tjänstekontrakt Arvid Thunholm – Integrationskoordinator Inera Picsara Användardagar
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING GÄVLEBORGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING HALLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Det här är 1177 Vårdguiden.
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Sjukvårdsrådgivningen Björn Gustafson
Nationell Elektronisk remiss Erica Määttä Lindblad 6 april 2016.
1177 Vårdguiden på webben Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Resultat grundkrav och prestationer 2015 PRIO-nätverket
Fortsatt utveckling av tjänster för patientmedverkan Dokumentering Liselotte Windahl Webbredaktör Inera Processledare Mia Pettersson Projektledare och.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. april 2016 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Jonas Eriksson:
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Ha alltid hälsan med dig. halsaformig.se Agenda Kort om eHälsomyndigheten Bakgrund och syfte Hur fungerar Hälsa för mig? Journalinformation via 1177.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Vård i förändring med digitalisering som drivkraft
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Vägen till en säker läkemedelsbehandling – är vi redo för kraftsamlingen? Medverkande Hans Karlsson, avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting Ann.
Antal olyckor januari-november
Sofie Zetterström, vice vd
NPÖ Oktober 2017 Lena Bernhardsson.
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Antal olyckor januari-december
...mellan arbetsliv och utbildning!
Månadsstatistik till och med april 2017
Regionala Strama Västra Götalandsregionen
Förgröningsrådgivning
Personligt hälsokonto i Sverige?
NPÖ Lena Bernhardsson.
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården
Vad är 1177 Vårdguiden?.

NPÖ Lena Bernhardsson VGR.
1177 Vårdguidens e-tjänster i VGR
GÖR DIN VARDAG EN E-TJÄNST.
Presentationens avskrift:

Mina Vårdkontakter och HälsaFörMig - hur kompletterar de varandra? Sofie Zetterström, vice vd Inera Eva Leach, chef Avdelning Invånartjänster eHälsomyndigheten

1177 Vårdguidens e-tjänster (Mina vårdkontakter) Sofie Zetterström, vice vd Vitalis 2015 22 april 2015 Sofie Zetterström Sofie.zetterstrom@inera.se

Allmänt om e-tjänsterna Har funnits sedan 2003 Personliga e-tjänster som möjliggör säker kommunikation mellan patient och vårdgivare Inloggning med sms-kod, bank-id och SITHS-kort Avgiftsfri för invånare och mottagningar Öppet dygnet runt Komplement till andra kanaler som telefon, besök eller webb Fungerar i datorn och mobilen Innehållet faller under Patientdatalagen Godkänd av Datainspektionen

Användning Alla landsting och regioner är anslutna till tjänsten Drygt 2,2 miljoner användarkonton 22% av invånarna har konto 7 400 anslutna mottagningar över hela landet: primärvård, specialistvård, landstingsdrivna och privata 165 000 ärenden genomförs varje månad Förnya recept är den mest använda tjänsten Föräldrar kan hantera sina barns ärenden till de fyller 13 65% av användarna tycker att det är lättare att kontakta vården med e-tjänster än via telefon 94% uppger att de kommer att använda tjänsten igen

Nytt utseende anpassat till varumärket

Exempel på innehåll Tidbokning direkt i mottagningarnas bokningssystem Läkemedelstjänster: alla e-recept, uthämtade läkemedel, högkostnadsskydd och begäran om förnyat recept Personlig rådgivning Beställ intyg, journalkopia, hjälpmedel Välja eller byta vårdcentral Beställ klamydiatest och hämta ut resultatet Hantera elektroniska intyg Kallelser till besök i vården Kalender över alla vårdbesök

Läsa journaluppgifter Anslutna Uppsala Skåne Jönköping Västmanland 2015 Sörmland Kronoberg Kalmar Blekinge Halland Gävleborg Västernorrland 2016 Östergötland Värmland Örebro Västerbotten

Fylla i hälsodeklaration och formulär Kan integreras i journalsystemen. Körs i pilotdrift. Stort intresse bland landsting och regioner.

Förberedd för prenumerationer

Medvetna invånare och pålästa patienter Eva Leach, Chef Avdelning Invånartjänster Vitalis 2015

eHälsomyndighetens instruktion Myndigheten ska ”tillhandahålla en elektronisk tjänst som ger enskilda personer möjlighet att i ett personligt hälsokonto kostnadsfritt lagra uppgifter om sin hälsa”. ”Myndigheten ska ge tredje part möjlighet att ansluta tillämpningar och tjänster till den elektroniska tjänsten. Anslutningar får enbart göras med den enskildes uttryckliga samtycke.” I vår instruktion står det så här: Myndigheten ska tillhandahålla en elektronisk tjänst som ger enskilda personer möjlighet att i ett personligt hälsokonto kostnadsfritt lagra uppgifter som sin hälsa. … Dessutom: Myndigheten ska ge tredje part möjlighet att ansluta tillämpningar och tjänster till den elektroniska tjänsten. Anslutning av tillämpningar och tjänster till en enskilds personliga hälsokonto får enbart göras med den enskildes uttryckliga samtycke.

Varför personliga hälsokonton? Stimulera till ökat engagemang i den egna hälsan Stärka patientmedverkan i vården Skapa förutsättningar för nya användbara tjänster och ”appar”

Intresset att hålla koll på den egna hälsan ökar Trenden mot en digitalisering av hälso- och sjukvården är entydig* Mobila hälsoappar har potentialen att driva fram stora förändringar i hur engagerade patienterna är och hur sjukvård bedrivs* I början på 2012 fanns cirka 9 000 appar relaterade till hälsa för nedladdning på Itunes. Idag finns över 43 000* Quantified Self – trenden att samla in egen biometrisk information via ny teknik växer sig starkare Aktivitetsband var Årets julklapp 2014 Apple Watch och liknande produkter kommer starkt *IMS Health 2013

Tredjepartsapplikationer från offentliga och privata aktörer API:et baseras på öppna och beprövade interoperabla tekniska standarder API som är strukturerat och återanvändbart API:et har en omfattande publik dokumentation inklusive SDK:er Tekniskt stöd för att en 3:e partsapplikation endast kan få åtkomst till information som den är godkänd för Application Programming Interface (API) Individens egen information Omfångsrik informationsmodell

Vi är flera som levererar invånartjänster Landstingen Myndigheter Patient Individ/medborgare Både och! Funktionalitet Individen äger informationen Friskvårds-perspektiv Offentliga och privata aktörer (appar)