1. Hur blir man leverantör till Försäkringskassan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
E-post juni 2013.
Hur länge har vi haft vi regler?
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
vid Offentlig Upphandling
Utlandsstudier för I:are
AGENDA Inledning, bakgrund, premisser för upphandlingen Strategier
Intervju inför ViV-projektet.
Att skriva en artikel.
Kortseminarium Radical Collaboration, 30 min Presentation av Mixed Minds Presentation av värden Presentation av deltagarna (om de inte är.
Passion, Samhörighet och Kärlek
Diarieföring av upphandlingsärenden
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
En vetenskaplig rapport
Demokrati och hur Sverige styrs
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Inköpsrutiner.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Malmö och skatteparadisen! Vi förväntar oss att våra tjänsteleverantörer uppvisar hög affärsetik och bidrar till det gemensamma på samma sätt som andra.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Ska du lämna anbud eller utföra tjänster för Halmstads kommun?
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Lämna anbud på våra upphandlingar. Registrera dig på e-avrop för att bevaka, prenumerera och lämna anbud på våra upphandlingar 1.Gå in på
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
Avropsstöd Trygghetslarm och larmmottagning 2012.
Synpunkter, klagomål och beröm
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Välkommen till oss! Introduktion om staten och hur det är att jobba och ha praktik här.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Upphandling i Skövde kommun Upphandlingsverksamhet Central upphandlingsenhet Varor, tjänster och driftentreprenader exkl. bygg- och anläggningsentreprenader.
Västra Mälardalens kommunalförbund Jan Eriksson Inköpschef Tfn:
Birgitta Laurent. Så får små företag chansen Exempel på hur Nacka, Nynäshamn, Tyresö och Värmdö försöker underlätta för små företag -Företagarseminarium/Informationsmöte/Företagsmässa.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Ramavtalet i korthet Elenergi 2016 (statliga myndigheter)
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

1. Hur blir man leverantör till Försäkringskassan Alla kan bli en leverantör till Försäkringskassan. När Försäkringskassan gör anskaffningar av varor och tjänster följer vi Lagen om Offentlig Upphandling (2007:1091), LOU.

1.1 Varför upphandling När du behöver anlita hantverkare kan du välja den hantverkare du har förtroende för och som ger dig ett bra pris. Det är dina egna pengar du handlar med och du behöver inte ta hänsyn till andra hantverkare på marknaden. Det kanske till och med finns de som skulle göra det billigare än den hantverkare som du valt att anlita. Inom myndigheter har vi en annan utgångspunkt när vi ska göra våra inköp. Vi har ett regelverk att förhålla oss till och vi använder oss av skattemedel, medborgarnas pengar. Inköp över 505 800 kronor ska upphandlas, vilket gäller för upphandlande myndigheter i Sverige och har beslutats av riksdagen. Detta beslut bygger på ett EU-direktiv som styr Lagen om Offentlig Upphandling (LOU). Försäkringskassan använder sig både av egna upphandlade avtal/ramavtal samt statliga ramavtal. För att se de statliga ramavtalen, se www.avropa.se

1.2 Hur hittar jag information om upphandlingar Om Försäkringskassan saknar avtal inom det område där behov uppstår gör vi en upphandling eller ett avrop från de statliga ramavtalen, se www.avropa.se. Ett avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning eller enligt den avropsordning som är aktuell för ramavtalet. De upphandlingar som Försäkringskassan gör i egen regi, d.v.s. när behovet inte kan tillgodoses genom de statliga ramavtalen, annonseras i upphandlingsverktyget ”TendSign”. Det är kostnadsfritt för leverantörer att hämta förfrågningsunderlag och att lämna anbud via detta system, www.tendsign.com Här ser du Försäkringskassans aktuella upphandlingar. När anskaffningar görs från ramavtal, skickas en avropsförfrågan till samtliga ramavtalsleverantörer.

1.3 Att tänka på när Ni lämnar anbud Läs noga igenom förfrågningsunderlaget. Anbudet kan inte kompletteras i efterhand. Det är därför viktigt att alla frågor har rätats ut innan anbudslämnandet för att undvika missförstånd och reda ut oklarheter. Eventuella intyg eller handlingar som efterfrågas ska alltid bifogas anbudet. Alla Ska-krav måste vara uppfyllda för att anbudet ska gå vidare till utvärdering. Kontrollera när sista anbudsdag är, så att ni inte missar detta datum.

1.3.1 Att begära ut anbudshandlingar När en upphandling är avslutad är inkomna anbud som huvudregel offentliga. Begäran om att få ta del av anbud sker via Försäkringskassans diariefunktion. Ansvarig registrator eller upphandlare hanterar utlämnandet av anbudskopior. Kopia av anbud kan lämnas via e-post i form av filer i Pdf-format alternativt som papperskopia som skickas per brev. Enligt Avgiftsförordning (1992:191) är Försäkringskassan skyldig att ta ut en avgift för kopior som lämnas ut oavsett format. Avgiften för en beställning av 10 sidor är 50 kr. För varje sida därutöver är avgiften 2 kr. För att påskynda utlämnandet av handlingar bör följande uppges vid begäran: Specifikation om vilka handlingar som önskas Diarienummer och/eller namn på upphandlingen Ert organisationsnummer och företagsnamn Adress dit handlingarna ska skickas (e-mail/postadress) Er fakturaadress För utlämnande av handling skicka ovanstående uppgifter till: huvudkontoret@forsakringskassan.se

2. Etiska krav och social hänsyn (inledning) Vi lever i ett ordnat och socialt ganska tryggt land, med olika skyddsnät i form av lagar och regelverk. Vi kontrollerar och mäter luftföroreningar, arbetsmiljö, bostadsförhållanden m.m. När Försäkringskassan gör anskaffningar och inköp påverkar det inte bara den miljö vi lever i utan även den eller de som finns längst ut i produktionsledet. Är det ett barn som löder ihop delarna i våra telefoner? Är dörrarna alltid låsta i PC-fabriken? Finns det omklädningsrum även för kvinnorna? Detta är några av de saker vi tänker på när vi inom Försäkringskassan ställer krav i upphandlingar och avrop. Vi får inte glömma att ställa krav på social hänsyn!

2.1 Försäkringskassans uppförandekoder Uppförandekoden förklarar hur Försäkringskassan bedriver verksamheten på ett etiskt, socialt och miljömässigt riktigt sätt. Koden tar upp det förhållningssätt som gäller inom Försäkringskassan och i våra kontakter med kunder, samarbetspartners, leverantörer och samhället i övrigt. Uppförandekoden tar upp viktiga regler och principer som alla medarbetare inom Försäkringskassan behöver känna till och följa. Vi uppmanar även våra partners och leverantörer att använda reglerna och principerna. Här kan du läsa Försäkringskassans uppförandekod. http://fia.sfa.se/Stod/Sakerhet/allmantsakerhet/Documents/forsakringskassans-uppforandekod.pdf (finns endast på Fia så den måste även läggas in på FK.se)

2.2 Hållbarhet När Försäkringskassan anskaffar varor och tjänster, så ställs även hållbarhetskrav. Det kan vara krav på allt ifrån strömförbrukning till krav på transporter, återtag och skrotning av varor. Försäkringskassan jobbar löpande med hållbarhetsfrågor. Dessa frågor ligger organisatoriskt under Verksamhetsstöd (Inköp och hållbarhet). Att ställa hållbarhetskrav i en upphandling eller ett avrop är vårt sätt att ta ansvar och förvalta den jord som vi lever och bor på, även om det ibland kan vara kostnadsdrivande. Alla kan ta någon form av hållbarhetsansvar, både hemma och i stora inköpsprojekt på jobbet. Hemma kan det vara så enkelt som att släcka lyset när man går ut ur ett rum eller stänga av vattnet när man tvålar in sig i duschen.

2.2 Hållbarhet (forts.) Vid inköp och upphandling, så kräver kanske hållbarhetsfrågorna lite mer eftertanke och kravställning. Inom Försäkringskassan finns utsedda medarbetare som arbetar med hållbarhetsfrågor. Miljöstyrningsrådet har information om hållbarhet, se www.msr.se. Var rädd om miljön – den finns runt omkring oss!

2.3 Mutor och handel med inflytande Är det så farligt att ta emot en hockeybiljett eller att bli bjuden på middag? Vi vill ju bara att vi ska ha bra relationer….. Det finns situationer när man som tjänsteman inom Försäkringskassan får erbjudanden från en leverantör. Försäkringskassan har riktlinjer för detta, dels för att hjälpa tjänstemännen i sina relationer till Er leverantörer och dels för att informera Er som är eller kommer att bli leverantörer, om vad som gäller. http://fia.sfa.se/Styrning/Styrandedokument/Styrdokument/riktlinje-2005-12.pdf (länk till dokumentet ”Mutor och handel med inflytande”, så detta dokument måste även finnas med på FK.se) Tänk därför alltid efter innan Ni erbjuder gåvor, aktiviteter, tjänster eller andra förmåner till tjänstemän inom Försäkringskassan.

4. Om Försäkringskassans Inköpsenhet Försäkringskassans Inköpsenhet tillhör området Verksamhetsstöd och genomför Försäkringskassans upphandlingar och större avrop av varor och tjänster. Inköpsenheten leder inköpsarbetet inom Försäkringskassan och svarar för att ge det stöd och den information inom området som verksamheten kräver. Inköps- och upphandlingsområden av varor och tjänster är grupperade i kategorier som hanteras i olika inköpsteam. Inköpsenheten tar uppdrag från linjeorganisationen eller identifierar upphandlingsområden på eget initiativ för verksamhetens behov. Inköpsarbetet bedrivs i nära samarbete mellan inköpsenheten och dess uppdragsgivare. I inköpsarbetet ingår vidare att vara Försäkringskassans kommersiella expertfunktion samt leda inköpsarbetet i enlighet med Lagen om Offentlig Upphandling (LOU), gällande interna processer, medverka vid avtalsuppföljning etc.