SFI -YRKESUTVECKLING förbättra & snabba på integrationen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Integrationsplats För ett mänskligare och tryggare Göteborg.
Advertisements

Vad är studiehandledning?
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Mål för insatsen ”Utbildningen ska, med utgångspunkt från individens behov, kunna kombineras med förvärvsarbete eller andra aktiviteter, t.ex. arbetslivsorientering,
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
Kommunikationsplan för Förskolechef
Min tur I LULEÅ EU-projekt i samarbete mellan Folkuniversitetet, Arbetsförmedlingen och ESF januari 2012 – juni 2014.
Projektägare: Vaggeryds Kommun,
Aktivering och Mobilisering inför Arbetslivsintroduktion
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Introduktion Arbetsprocessen Loggbok
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Hej och välkomna!.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 30 juni 2011 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Augusti 2009.
Ett UTVECKLINGSPROJEKT 1 januari 2009 – 31 mars 2012 (Ett förprojekt genomfördes våren 2008) Februari 2010.
Vård- och omsorgs-(college)
”att med eleven i centrum och läroplanen som ramverk, gemensamt verka för ökad måluppfyllelse.”
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Språkbron - metodutveckling för arbetsplatsförlagt lärande
+ Aktiviteter inom projektet: Evidensbaserad praktik inom funktionshinderområdet Hanna Egard, följeforskare
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Förbättrade rutiner för hälsoundersökning av nyanlända i länet
Skolutveckling via digitala medier
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
WORKSHOPS - Effektiv Miljötillsyn – ett Projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Eller som den allmänt kallas Serviceassistentutbildningen Funktionshindrades rätt till arbete 1 Projektets namn.
- Ett samarbetsprojekt mellan KLARA i Varberg och Coompanion Halland
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Lärande utvärdering genom följeforskning
Uppdragsredovisning. Samverkan kommun och Arbetsförmedlingen  Dialog pågår. Nytt möte planerat till september Ensamkommande barn  Erbjuder tjänster.
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
”Nyckeln till vårt land” Samverkansprojekt mellan Vännäs kommun, Svenska kyrkan och ABF.
Kommunikationsplan för ----
FIRST LEGO LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan starten år 2000 har FIRST Scandinavia haft som målsättning att ge barn och ungdomar goda inlärningsupplevelser.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Vård- och omsorgscollege Kalmar län
Integration för tillväxt Stora kompetensförsörjningsproblem Enda gruppen som med kraft kan bidra till lösningen är invandrare Extremt stort flyktingtryck.
Korta vägen – en arbetsmarknadsutbildning på uppdrag av Arbetsförmedlingen Välkomna till Korta vägen!
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Något att tänka på när man söker pengar
Stark arbetsmarknad och motor i länet !
Eskilstuna Kommun Arbetsförmedlingen i Eskilstuna
Vad är studiehandledning?
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
David Mattsson Hälsopedagog på Sociala omsorgsförvaltningen, Borås stad.
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Utveckling pågående sjukfall   Kalmar län
Dagens program 13.00: Hej och välkommen
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Fokus Yrkesutbildning VO
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Centrum för Förberedande Arbetsträning
Västvärlden, Sverige och Söderhamn står inför en mycket stor utmaning och stora möjligheter beträffande flyktingmottagandet Söderhamns kommuns vision:
Arbetssättet i Skara under projekttiden
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

SFI -YRKESUTVECKLING förbättra & snabba på integrationen

SFI –Yrkesutveckling är ett EU-projekt med medel från Europiska social fonden Kalmarsunds gymnasieförbund är projekt ägare mellan åren 2011-01-17 - 2013-01-17 Ett projekt i samverkan för bättre integration

SFI - Yrkesutveckling Syfte: Att sprida erfarenheter och påverka andra kommuner i Kalmar län, samt utanför länet, att förändra sin SFI- undervisning för att uppnå snabbare språkinlärning och inträde på arbetsmarknaden. Att förändra SFI-undervisningen i berörda kommuner för att deltagarna snabbare ska lära sig svenska och snabbare komma ut i arbetslivet. Att på ett bättre sätt än idag förse arbetsmarknaden med arbetskraft inför kommande arbetskraftsbrist genom att tillvarata deltagarnas yrkeskunskaper från sina respektive hemländer Att minska kommunernas kostnader för integrationen. Att snabbare och bättre integrera nyanlända invandrare i det svenska samhället. All forskning visar att arbete är en avgörande faktor för att kunna bli en del av det svenska samhället. Att implementera arbetssättet så att det fortsätter efter projekttiden.

Projektets samarbetspartners Torsås Kalmar Borgholm Mörbylånga Emmaboda Nybro Oskarshamn

Projektets samverkansparter är

Projektets styrgrupp Förvaltningschefer som representerar SFI verksamheten från respektive kommun som samarbetar i projektet Ekonomichef på Kalmarsunds gymnasieförbund Områdeschef för södra området i Kalmar län inom Arbetsförmedlingen Projektledare för SFI Yrkesutveckling

Ledningsgrupp inom projektet Projektledare Christin Carlström Biträdande förvaltningschef Kalmars Sunds gymnasieförbund Åke Liedstrand Pedagogisksamordnare Bitte Andersen Praktiksamordnare Maja Dahlberg Strategisk påverkan Per Hofstedt Ekonomiassistent Hannes Liedstrand Praktik/elev administratör Irene Johansson

Pedagogisk utvecklingsgrupp Tre lärare på SFI i Kalmar Kommun En lärare på SFI Torsås Kommun En lärare på SFI Borgholms kommun En lärare på SFI Nybro kommun En lärare på SFI Oskarshamns kommun En lärare på SFI Emmaboda kommun

Vad är SFI-yrkesutveckling? Varva skolmiljö med arbetsmiljö för att lära sig svenska Matcha individers kunskaper och erfarenheter mot en arbetsplats för att lära sig svenska Matcha svensk arbetsmarknad i utvecklingen att lära sig svenska Matcha språkterminologin på praktikplatsen för att lära känna ett yrkesområde och lära sig svenska 9

SFI- Yrkesutveckling – vem kan delta? Deltagaren bör vara kommunikativ eller studera på C- eller D-nivå inom SFI för att kunna delta och matchas mot rätt praktikplats Deltagaren ska var intresserad av att studera med denna inlärningsmetod Deltagarens planering och mål ska ligga till grund för språkinlärningen om personen väljer SFI -yrkesutveckling Deltagarens deltagande i SFI -yrkesutveckling skall göras i samverkan med övriga handläggare inom kommun och arbetsförmedling. Personer med ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen eller introduktionsersättning enligt lag om introduktions ersättning för flyktningar och vissa andra utlänningar kan delta.

Vad innebär SFI - Yrkesutveckling? Deltagaren bör vara kommunikativ eller studera på C- eller D-nivå för att kunna delta och matchas mot rätt praktikplats Deltagaren kommer att vara ute på praktik varannan vecka och i skolan varannan vecka för att utveckla svenska språket Under praktikveckan följer deltagaren en handledare på en arbetsplats för att utvecklas i språket och för att få förståelse för svensk arbetsmarknad Deltagaren får uppgifter som matchas mot praktikplatsen och den terminologi som finns för att få ökad förståelse för ett yrkesområde Pedagogen följer upp och har dialog med praktikplats och deltagare för att nå de mål och delmål som man har bestämt 11

Uppgifter i skolan Pedagogen kopplar ihop praktik med skolan genom att till exempel: Redovisning av praktikuppgifter, både muntligt och skriftligt av deltagare. Uppföljning av loggbok som deltagaren har under praktiken. Diskutera olika situationer som inträffar på praktikplatsen. Gå igenom nya praktikuppgifter med arbetsplats och deltagare. Pedagogen arbetar också med… Arbetslivsinformation Samhällsinformation Meritportfölj Matematik Data

Varför är praktik bra? Varför praktik Lära känna en svensk arbetsplats     Lära sig ett yrkesspråk   Få visa vem man är , vad man kan och sina yrkeskunskaper Träna svenska och använda språket i en realistisk miljö Inse behovet av svenska språket Få referenser ( utan referenser inget jobb) Öka chanserna till jobb (genom information, kontakter mm) Få pröva något nytt Få prova nya ideér Varför praktik

Vad gör deltagaren på praktiken? Följer en handledare Tränar svenska Lär sig hur en svensk arbetsplats fungerar Deltar i olika arbetsuppgifter Genomför praktikuppgifterna Uppföljning tillsammans med pedagogen

Var kan man göra praktik? Praktikplats är där språket kan utvecklas bäst Där arbetsplatsen kan matcha individens erfarenheter och kunskaper bäst Där praktikplatsen kan matcha individens mål att få ett arbete Praktikplatsen kan vara både inom offentlig eller privat arbetsmarknad

För att deltagaren ska nå målen använder pedagogen Skolverkets styrdokument Nationella prov Meritportfölj OCN – Open College Network Validering

Mål för deltagarna på SFI-yrkesutveckling Fått ett C- eller D-betyg Att deltagarens tid på SFI ska förkortas Lärt känna en svensk arbetsplats och få erfarenheter vad en Svensk arbetsmarknad innebär Att 5% av deltagarna har ett jobb efter 3 månader 20% av deltagarna har en praktikplats efter 3 månader 30% av deltagarna genomgår någon form av yrkesutbildning efter 3 månader

Tack för mig! Projektledare Christin Carlström christin.carlstrom@kalmar.se , tel. 0480-450142 Pedagogisksamordnare Bitte Andersen bitte.andersen@edu.kalmar, tel. 0480-451807 Praktiksamordnare Maja Dahlberg Strategisk påverkan Per Hofstedt Projektadministratör ekonomi Hannes Liedstrand Projektadministratör Praktik/elev Irene Johansson