Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Advertisements

Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Syftet med en personlig handlingsplan
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Tillämpad Beteendeanalys
9 december 2009 Hälsa och Samhälle Malmö Högskola Rosalind Duhs University College London Centre for the Advancement of Learning and Teaching Från lärandemål.
Studenters språkutveckling i högre utbildning En utmaning för högskolans lärare Lotta Bergman.
Lärandemål för examination och progression
Du hittar de 13 sidmallar som finns att välja bland när du klickar på Ny bild på startfliken. Använder du helsidesbild, måste flaggan i vänsterhörnet läggas.
Hållbar utveckling i utbildningen - så gör vi på Chalmers
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Introduktionskurs Industriell ekonomi ht 2010 Tel
MOOCs och OER - möjligheter och utmaningar för biblioteken Gunilla Fors Malmö stadsbibliotek.
Plasticitet Kultur och Hälsa Naturvidenskabens påvisning av kulturens effekt.
Styrning av produktegenskaper via kryobearbetning och optimering av materials skärbarhet  Kryobearbetning med flytande CO2 eller flytande N2 innebär att.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Företagsekonomi Marknadsföring 7,5 HP HT 2010 Tel
Erasmus Ersätter LifeLongLearning Programme (LLP) och består av tre huvudsakliga delar.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Varför inte bara Google?
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
1 L U N DS U N I V E R S I T ET KC, 9 mars 2007 Open Access –nya möjligheter i vetenskaplig kommunikation HÅKAN CARLSSON BIBLIOTEKSDIREKTIONEN, LUNDS UNIVERSITET.
Samordning inom EU Statusrapport från arbetet inom EUs Expert Grupp för elektroniska fakturor Leif Karlsson Chef Betalningar.
CHARTS Interreg IVC KULTURFORUM 23 NOVEMBER 2012 Tomas Olsson.
Genus, vetenskap och Peer Review. Begrepp ● Nepotism ● Metaforer ● Värderingar och observationer.
SWESMA DSV Institutionen för data- och systemvetenskap Stockholms universitet KTH IT-universitetet i Kista.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Lärande i matematik Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper.
Pedagogisk utvecklingskommité (PUK) Samhällsvetenskapliga fakulteten Göteborgs universitet, 4 maj 2010 Rosalind Duhs University College London (UCL) Centre.
KICKOFF 27 september 2006 Tillämpningsexpert i vetenskaplig visualisering Ingela Nyström
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
ATT FÖRSTÅ DESIGNKOMPETENSER utanför examensmålen Pedagogiskt utvecklingsprojekt Sara Gottschalk
Ett integrerat lärande landskap Jonas Nordquist Medical Case Centre Karolinska Institutet.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Forskningsprocessen idealt
Planering i matematikundervisning
Ortopedteknik – vart är vi på väg?
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
Action Learning.
Tänk vad vi är bra - pedagogiska portföljer ger ringar på vattnet
Forskningsprocessen idealt
Språkforskningsinstitutet I fokus för konferensen står:
Forskningsprocessen idealt
Report Tracking survey 2018 Sweden Attitudes towards professional education (upper secondary / high school level) WorldSkills Sweden Pontus Slättman.
The director of education and Research-Based Education
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
Eva Henje, MD, PhD.
Adaptive comparative judgement (ACJ) för formativ bedömning
Fakulteten för hälso- och livsvetenskap FHL
Presentationens avskrift:

Pedagogisk skicklighet och Scholarship of Teaching and Learning Klara Bolander Laksov, lektor i medicinsk pedagogik/ pedagogisk utvecklare, Karolinska Institutet

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet Fundera och skriv ner  Vad innebär pedagogisk skicklighet för dig?

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet  Resurser  Belöning  Erkännande Forskning Undervisning      

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet Scholarship Reconsidered (Boyer, 1990) Scholarship of:  discovery  integration  practice/ application  teaching Scholarship of practice Scholarship of integration Scholarship of teaching Scholarship of discovery

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet ’scholarship-idén’ var att överbrygga:  Uppdelningen mellan forskning – undervisning  Brist på möjligheter för att bedöma pedagogisk skicklighet Undervisning Forskning

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet Olika uppfattningar av SoTL (Kreber 2002) 1.Scholarship som publikationer 2.Scholarship som pedagogisk skicklighet 3.Scholarship som tillämpning av pedagogisk litteratur kommunikation och reflektion 5.Scholarship som att göra vetenskapliga processer transparenta och publika för (kamrat)granskning (peer scrutiny) (Trigwell & Shale, 2004)

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet Scholarship model at CME Scholarship of Medical Education Offentliggöra/ kommunicera Undersöka exister- ande kunskap Granskas DokumenteraUndersöka Utveckla

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet Fundera över modellen  Finns det något i din lärarpraktik som du undrar över? Något du skulle vilja förändra, förbättra, utveckla? Har du blivit inspirerad av någon annan och vill prova att göra något liknande?

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet Ashwin & Trigwell (2004) Privat kunskap Intern – granskad av en själv Ped kompetensutv Lokal kunskap Testad och granskad av få Testa nya idéer Ped komp utv Scholarship projekt: *skrivarkursen* - JoSoTL Pedagogiskt ledarskap Pedagogisk meritportfölj Publik kunskap Peer reviewed Öppen för offentl. Scholarship projekt: *skrivarkursen* - andra tidskrifter

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet Scholarship som autentisk praktik (Huber & Hutchings, 2005)

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet Läraren Studenterna Ämnet

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet Undervisnings praktik Pedagogisk skicklighet Akademisk skicklighet

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet Tack för mig!

Project Group Centre for Medical Education, Karolinska Institutet References  Ashwin, P. & Trigwell, K. (2004). Investigating staff and educational development. In Baume, D. and Kahn, P.: Enhancing Staff and educational development. Pp Routledge Falmer.  Bolander Laksov, K., Mann, S. & Dahlgren, L. O. (2008). Developing a Community of Practice around Teaching: a Case Study. Higher Education Research and Development, 13(2).  Bolander Laksov, K., Nikkola, M. & Lonka, K. (2008). Does teacher thinking match teacher practice? A study of basic science medical teachers. Medical Education, Accepted 28 oct  Boyer, E. L. (1990). Scholarship reconsidered: Priorities of the professoriate. The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, Princeton,.  D'Andrea, V. &D. Gosling (2005). Improving Teaching and Learning in Higher Education. A whole institution approach. Open University Press, Oxford.  Huber, M., & Hutchings, P. (2005). The Advancements of Learning: Building the teaching commons. The Carnegie Foundation Report on the Scholarship of Teaching and Learning. The Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching, San Francisco, Jossey-Bass.  Kreber, C. (2002). Teaching excellence, teaching expertise, and the scholarship of teaching. Innovative Higher Education 27(1):  Kreber, C. (2005). Charting a Critical Course on the Scholarship of University Teaching Movement, Studies in Higher Education 30(4),  Palmer, P. (1998). The courage to teach. Exploring the inner landscape of a teacher’s life. San Francisco: Jossey-Bass.  Trigwell, K. &S. Shale (2004). Student learning and the scholarship of university teaching. Studies in Higher Education 29(4):