År 2: Genomförande – test av metod och modell.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nulägesanalys genom frågor
Advertisements

Motivation och förändring
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Utvärdering Fördjupad samordnarutbildning Öppen utbildning april Utbildare: Harriet Östgren Plats: Consensus Örebro Utvärderingen är baserad.
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Projektledarutbildning, steg 2 Öppen utbildning Vt-2010 Utbildare: Jesper Olsson Plats:
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering S7 och Ehternet & Profibus Öppen utbildning 6-9 april Utbildare: Tage Strandberg Plats:
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Samtalet På Arbetsplatsen.
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Arbetslivsintroduktion
Modellen
Träning ger färdighet!.
Valideringsprocessen
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Lära sig leva med cancer
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Samverkansinsats Trampolinen
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Resultatdialog den 10 juni FINSAM Samordningsförbundet i Blekinge län Styrelse Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen Landstinget, kommuner Beredande.
Valideringsprocessen
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Att tillsammans påverka!
Projektledning.
Arbetsförmedlingens insatser för dem som deltagit i programmet arbetslivsintroduktion Siri Persson Avdelningen Rehabilitering till arbete, Strategienheten.
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Hälsoteket ska förbättra hälsa och välbefinnande hos de boende i Angered genom att: skapa möjligheter för människor att ta ett större eget ansvar.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
1.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Samarbetet Försäkringskassan – Huddinge psykiatriska öppenvårdsmottagning Tvåpartsfinsam 2014 och 2015.
Bra planering skapar trygghet
Exempel på skriftligt omdöme
VERKSAMHETSOMRÅDE KVINNOKLINIKEN/FÖRLOSSNINGEN, SÖDERSJUKHUSET .
Elev loggbok.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Bild 1 EXAMENSARBETET KANSKE STARTEN PÅ DIN NYA KARRIÄR…
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Samordningsförbundet
Bättre brukarinflytande 2017
Olika är normen!.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Presentationens avskrift:

År 2: Genomförande – test av metod och modell. Sanna Wahanta, projektledare/processansvarig

Målgrupp: unga vuxna mellan 18-35 år med diagnos Aspergers syndrom personer som ansågs stå relativt nära arbetsmarknaden samt bedömdes klara av projektdeltagande under 12 veckor, de som bedömdes vara för kompetenta för daglig verksamhet, men som hade för stora svårigheter för att själv lyckas ta sig ut på den öppna arbetsmarknaden. Två pilotgrupper om 12 veckor; Pilot 1: 8-4, 6 deltagare. Ändring av upplägg, innehåll etc utifrån kontinuerlig utvärdering Pilot 2: 7-4-1, 7 deltagare. Ytterligare utvärderingar samt ändringar gjordes

Rekryteringsprocessen: Deltagare: Länsövergripande, 18-30 år senare 18-35 år Information till AF, FK, kommuner, landstinget, folkhögskolor, Autism- och Aspergerförbundet etc. Översiktlig kartläggning (remiss) Parallellt rekrytering av personal: Arbetshandledare samt kursledare Erfarenhet av målgruppen, pedagogisk erfarenhet samt kunskap om arbetsmarknaden.

Översiktlig kartläggning (remiss) Fylls i av deltagare, tillsammans med remitterande handläggare Bakgrundsinformation, såsom: stödinsatser i vardagen särskilda behov tidpunkt för diagnos. Några av de viktigaste punkterna är: viljan att arbeta motivation tidspassning villig att göra förändringar

Översiktlig kartläggning: 1. VILL ARBETA Hur stark är viljan att börja arbeta? 0 1 2 3 Inte alls Lite Ganska mkt Mycket Kommentar:      2. ÄR MOTIVERAD ATT LÄRA SIG NYA FÄRDIGHETER Både sociala och kommunikativa. Inte alls Lite Ganska mkt Mycket Inklusive sociala och kommunikativa färdigheter/strategier för att bättre hantera det sociala samspelet. Kommentar :     9. ÄR KAPABEL ATT HANTERA EN VISS NIVÅ AV STRESS Inte alls Lite Ganska mkt Mycket På alla arbetsplatser finns vissa moment eller perioder av stress. Kommentar      10. ÄR VILLIG ATT BERÄTTA OM SINA SVÅRIGHETER FÖR EN ARBETSGIVARE För att lyckas på arbetsplatsen och få stöd och förståelse av sin arbetsgivare måste den presumtiva deltagaren vara beredd att berätta om sina svårigheter (ex: tics, överkänslighet).

Vilka deltog? Pilotgrupp 1 & 2, höst 2008 samt vår 2009. Totalt 13 personer; 5 kvinnor och 8 män. Ålder: 18-33 år Majoriteten hade ngn form av tilläggsproblematik; ADD,ADHD och/eller psykiska hinder. 7 personer fullföljde validering, 3 gick ut i praktik, 1 avbröt. Grupp 3 & 4, inom ordinarie verksamhet. Höst 2009 samt vår 2010. Totalt: 13 personer; 6 kvinnor och 7 män. Ålder: 21-50 år. 6 personer fullföljde validering, 6 gick ut i praktik, 1 avbröt.

Hur gick det sen? ARBETE 3 gått till arbete på den reguljära arbetsmarknaden 1 gått till arbete inom Samhall SYSSELSÄTTNING 7 har gått till sysselsättning daglig verksamhet, varav 5 ej tidigare haft ngn sysselsättning   3  med stöd av daglig verksamhet ny enskild placering  (varav 2 på valideringsplats) 1 har gått till sysselsättning inom AF:s fas 3 1 med stöd av arbetskonsulent mot enskild placering STUDIER 2 har gått till studier/folkhögskola    NY MYNDIGHETSTILLHÖRIGHET 1 har gått till Unga F från FK UTÖKAT STÖD MOT REGULJÄRA ARBETSMARKNADE 1 fick rätt till fördjupat stöd inskriven på Jobbtorg (plus stöd till att avsluta högskolestudier) 2 fick fortsatt stöd mot enskild placering  2 fick stöd av SIUS på Arbetsförmedlingen  AVHOPP EJ FULLFÖLJT 2 fullföljde inte programmet Totalt: 26 personer (25 med diagnos Asperger, 1 med diagnos atypisk autism)

Samlade deltagarkommentarer: ”Jag har lärt mig mycket om AS”. ”Jag har framförallt fått med mig mycket från teoridelen”. ”Jag kanske inte lärt mig så mycket nytt om själva funktionshindret men jag har fått många aha-upplevelser”. ”Teorin gav insikter och strategier inför valideringen”. ”Skönt att de kände till min AS på valideringsplatsen”. ”Min validering på katthemmet är det bästa jag gjort i hela mitt liv!”. ”Svårt att själv förklara vad ens diagnos innebär, då har det varit skönt att någon annan gjort det åt mig”. ”Jag har fått hjälp att marknadsföra mig själv på ett positivt sätt”.

Forts. ” det har känts positivt och roligt”. ”det bästa har varit att träffa andra med diagnosen”. ”allt har varit bra!” ”man har fått mycket på kort tid”. ”skönt att ha haft någonstans att gå till”. ”jag har lärt känna mig själv bättre”. ”bra att gå igenom styrkor och svagheter”. ”Jag har lärt mig något nytt varje dag under de här tolv veckorna”. ”teoridelen oskrivna regler var det roligaste, och mest flummiga!”. ”bra att höra om andras erfarenheter, hade gärna gjort det ännu mer”. ”Jag har trivts jättebra på min valideringsplats”.

Materialanvändning: Materialet kan användas vid validering, men även inför praktik och enskilt. Upplägg kan varieras och användas under en längre tidsperiod. Ex Asperger-stödet, Tumba gymnasium. Inte bara Asperger, även autismliknande tillstånd/atypisk autism Nästa start? Så snart det finns en grupp om 8 personer som uppfyller ställda kriterier.

Målgrupp: Personer från 18 år och uppåt och som har diagnos Aspergers syndrom eller autismliknande tillstånd/atypisk autism. Personen skall anses stå relativt nära arbetsmarknaden samt klara av att delta under 12 veckor. Personer som är för kompetenta för daglig verksamhet men som har för stora svårigheter för att själv lyckas ta sig ut på den öppna arbetsmarknaden.