Utvärdering av Askimsmodellen Carina Löfström

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Advertisements

Myndighets-presentation
Brukarfokus i biståndshandläggning
Äldre i välfärden.
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Ledarutveckling över gränserna
Patientenkät sommaren -13
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Brukarinflytande Skövde 16 april. Innehållet idag  Vad är brukarinflytande?  Hur kan vi göra? Skövde 16 april.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
AU Digital samverkan LO Process
Äldres självbestämmande i omsorgens vardag
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Projekt in- och utskrivningsklar patient
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Matlagning i hemmet.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Om värdigt liv inom äldreomsorgen
Framtidens roll som förskrivare
Delaktighet.
Valfrihet inom biståndsbedömning. Juridiska aspekter - frågeställningar Är det möjligt att bevilja kunden en ”timbank” per månad, som kan användas på.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Personalen upplever genom intervjuer att de vet inte hur och är osäkra inför bemötandet av BPSD-personer. Bekräfta personen, handlingsplaner.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Bilaga 2 Äldreomsorgens värdegrund Trygghet Engagemang Hushållning.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Heby kommuns kvalitetspolicy
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Brukarundersökning hemtjänst Stockholms stad 2014 Socialstyrelsen
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Presentationens avskrift:

Utvärdering av Askimsmodellen Carina Löfström 2008-04-24 Framtidens hemtjänst? Om valfrihet/inflytande, förenklad biståndsbedömning och nya yrkesroller Utvärdering av Askimsmodellen Carina Löfström 2008-04-24

” I kommittédirektiv och regeringsuppdrag betonar regeringen brukarnas valfrihet och självbestämmande inom äldrevård och omsorg. Men frågan om brukarens möjligheter till att själva bestämma över sin situation är inget nytt. Under årens lopp har statsmakterna på olika sätt försökt lyfta fram och argumentera för ett ökat brukarinflytande. Mycket tyder på att det förekommit fler diskussioner än praktiska lösningar, och de förespråkade lösningarna har inte alltid gett reellt inflytande för den enskilde brukaren.” (Socialstyrelsen, 2008, ”Brukarinflytande inom äldreomsorgen”)

Några delmål i handlingsplanen ”Före utgången av 2005 ska det startas några försöksverksamheter med hushållsnära tjänster utan biståndsbedömning.” (En generös fördelning av hushållsnära tjänster kan underlätta att bo kvar hemma.) ”Från 2005 ska biståndsbeslutet utmynna i ett antal timmar vars innehåll den enskilde har stort inflytande över.” (För att öka inflytande och trygghet.)

Askimsmodellen 2005-2006 Syftet var: - att ge de äldre kommuninvånarna i Askim ökad valfrihet, större självbestämmande och ett direkt inflytande över de serviceinsatser som de blev beviljade - att tillvarata personalens kompetens och engagemang och förbättra arbetsmiljön genom att bland annat utveckla och renodla nya yrkesroller.

Det skulle uppnås genom att arbeta med förenklad biståndsbedömning att erbjuda vårdtagarna att utifrån beviljade timmar välja serviceinsatser från en servicemeny samt - att omorganisera hemtjänstarbetet i två olika inriktningar, service och omsorg

Utvärderingen Vilka konsekvenser fick det nya sättet att organisera hemtjänsten i Askim? för de äldre, för personalen, för ekonomin samt för biståndsbedömningen

De äldre Upplevde de äldre i Askim större valfrihet/inflytande och självbestämmande? Hur upplevdes och användes de olika insatserna i servicemenyn?

Vad betyder orden? Valfrihet ”innebär att vi kan välja och fatta beslut och att det är vi själva som väljer” Inflytande ”möjlighet att påverka en viss utveckling eller dylikt” Självbestämmande ”rätt att bestämma över sig själv” (www.ne.se)

”Kundval” inom hemtjänsten Val av utförare (”valfrihet”) Inflytande kring insatsen, val mellan insatser (”inflytande”, ”självbestämmande”)

Påståenden om vem, när och hur Tabell 1

Påståenden om trygghet, inflytande & valfrihet Tabell 3

Önskan om inflytande kring… Vem, Vad, När & Hur

Upplevelse av valfrihet Trygghet Inflytande Valfrihet

Personalen Vad tyckte personalen om de renodlade yrkesrollerna som innebar att de arbetade med social service eller omsorg?

Den nya yrkesrollen: omsorgsteamen Fördelar Nackdelar Mera omsorg. Mindre service Mera stress. Alla vill ha tidig hjälp. Renodling av roller För lite delegering Använda sin kompetens och kunskap Man har inte längre koll på allt. För mycket folk inblandat Slippa städa, stryka, handla Det kan bli mer enformigt Statusen har blivit högre Sämre kontinuitet för vårdtagarna Arbetar mer professionellt Blir specialist Nöjda omsorgstagare Möjlighet att utvecklas i sin yrkesroll

Den nya yrkesrollen: serviceteamet Fördelar Nackdelar Arbetstiderna Att inte få använda undersköterskeutbildningen Alla får det de skall ha Enformigt med alla städ Att kunna skapa förtroendeingivande hos kunderna Får inte längre lika bra kontakt med kunderna/vårdtagarna som när man även hade den personliga omsorgen Träffa nya/fler människor Fysiskt tyngre Huvudet är mer ”klart” nu än förut. Den psykiska biten känns bättre Arbetar mer professionellt

”Vem som helst kan städa ett golv men vem som helst kan inte städa ett golv i en ömsesidig relation till en vårdtagare”. (Drugge, 2003, s. 16)

Påståenden om renodlade yrkesroller Tabell 7

Påståenden om att det nya arbetssättet är bättre för arbetsmiljön Tabell 8

Sjukfrånvaro under 2005 & 2006 Tabell 9

Några reflektioner Alla är undersköterskor - gör det lättare att arbeta med vardagsrehabilitering - samarbetet mellan service och omsorg underlättas Den tid som minskas vid förenklad biståndshandläggning kan uppstå i dialogen mellan undersköterska och vårdtagare Kund/vårdtagare ger olika relationer (valfrihet visavi rehabiliterande förhållningssätt)

Biståndsbedömningen Hur påverkades arbetet vid de förenklade bistånden? Vilka konsekvenser fick beviljandet av bistånd i timmar istället för insatser?

Reflektioner Förenklad biståndsbedömning för vem? Vad i processen förenklas?

Biståndsbedömarna menade att: vårdtagarna erbjöds större inflytande, framförallt kring när hemtjänsten skulle utföras och hur många av personalen som skulle utföra = ökad kvalitet sättet att organisera gjorde också att de i större utsträckning fick den hjälp de var beviljade, dvs både service och omsorg = ökad kvalitet nya vårdtagare valde oftare olika insatser

Förändringsprocessen Norm Standard Rutin Vana Institution

En kompetensreform inom vården och omsorgen om äldre ”Att bemötas med respekt av personal med rätt kompetens är avgörande för att äldre /…/ i behov av vård och omsorg ska uppleva sin tillvaro som värdig och trygg. Personalens kompetens och engagemang är i detta sammanhang den viktigaste faktorn för kvaliteten och tryggheten i äldreomsorgen.” (Dir 2007:155)

Hemtjänstens innehåll ”Städning, bäddning, skötsel av sängkläder, fönster- och golvtvätt, trappstädning, garderobsrengöring, veckotvätt, matlagning och övriga husliga sysslor. Ibland behövs hjälp med hemsjukvård, klädvård eller med den personliga hygienen. Hemsamariten kan ta ut den gamla på en promenad, uträtta ärenden eller hjälpa och inspirera de gamla till lämplig sysselsättning…För många åldringar och handikappade är den regelbundna kontakten med någon som de kan tala med nästan lika viktig som att de får hjälp med hushållsarbetet. Det är därför viktigt att vårdtagare och hemsamarit trivs med varandra och att ombyte av hemhjälp inte sker för ofta.” (Socialstyrelsen 1965, s 19, citerad i Szebehely, 1995, s 64)

Målet för politikerområdet ”Målet för politikerområdet är att äldre ska kunna leva ett aktivt liv och ha inflytande i samhället och över sin vardag, kunna åldras i trygghet och med bibehållet oberoende, bemötas med respekt och ha tillgång till god vård och omsorg.” (www.regeringen.se)

Syftet med en valfrihetsreform ”Motivet för att införa ett system med ökad valfrihet är i första hand att öka inflytandet för den enskilda inom ramen för det samhällsfinansierade välfärdssystemet och att öka mångfalden, kvaliteten och effektiviteten i serviceutbudet. Det innebär att makt flyttas från politiker till medborgare och de enskildas önskemål kommer i fokus.” (www.regeringen.se)

NPM - just nu inom äldreomsorgen Bygger på idén om medborgarnas valfrihet. ”Kunden i centrum” – Hon har makten att besluta Kundernas efterfrågan som skall styra organisering och inriktning Individualisering

Prioriterat mål i Göteborg 2008 ”Äldre göteborgare med ett ökat vård- och omsorgsbehov behöver trygghet och inflytande över sin livssituation, därför ska de äldre få utökade valmöjligheter när det gäller vilka insatser som ska utföras inom ramen för beviljad hemtjänst.”

”Att organisera för självbestämmande” Eva Wikström Flexibla regler och rutiner SJÄLV- BESTÄMMANDE GODTYCKE Ej relations- orienterat Relations- orienterat RUTIN- ARBETE SJÄLV- BESTÄMMANDE OM REGELTROTS Detaljerade regler och rutiner www.fou.nu/info/dir/document/2646/inflytandets_paradoxer_Linkoping.pdf