Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser
Marknaden; aktörer och utbud st. AB som har städning som huvudverksamhet Stor andel småföretagare (78 % mindre än 11 anställda) FM leverantörer (multitjänsteföretag) är få i antal, men i regel stora aktörer 65 % av städningen genomförs av privata utförare 2
Differentiering på marknaden 3 Många lägsta pris upphandlingar – 96 % tilldelas lägsta pris Lägsta pris – Det gå även att upphandla kvalitet, men det kräver kompetens Företagen ”önskar” funktions och kvalitets upphandlingar Små leverantörer vill ha ”singel” upphandlingar – stora så många tjänster som möjligt (FM)
Kvalitet 4 Det går att ställa kvalitetskrav –Ex. Städstandarden SS (INSTA 800) Miljökrav önskas av seriösa aktörer, men de ska vara proportionella och uppföljningsbara Bristen på uppföljning av avtal anses vara skälet för ”kvalitets- och prisdumpningar”
Trender på marknaden 5 Det växer fram allt fler mindre ”multitjänsteföretag” FM Många väljer att kalla sig som städleverantör – men erbjuder ändå fler tjänster Lönebidragen har satt marknaden i obalans –Risk att dessa används som konkurrensmedel –Var uppmärksamma i era upphandlingar och kräv bevis för hela avtalsperioden Tack! Ari Kouvonen Almega Serviceentreprenörerna