Att lära sig att hantera sociologiska begrepp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Att jämföra två klassiker
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Demokrati "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem.” Evelyn Beatrice Hall.
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Att synliggöra lärande
Ta ställning och handla!
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Centrala innehåll och kunskapskrav
Etik Moral Filosofi.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Att göra en sociologisk analys. Analys 1.”plocka isär” verkligheten”, leta efter detaljer 2.Sätt samman till ett sammanhang (syntes) 3.Tolkning.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Varför är det viktigt med lagar i ett samhälle? (7C tänker)
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Världskrigens tid, en mörk tid.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Genus Manligt & kvinnligt.
Varför?.
Mikro eller Makro?.
Politisk Geografi.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Befolkningslära = demografi
Massmedia.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Klass strukturen.
KLASS SOM STRUKTUR Kap 5. Vilka typ av levnadsmönster finns det i samhället? Hur lever olika människor? Lever vi alla på samma sätt? Klasskillnader –
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Segregering - integrering. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Spridningskonferens Projektet Sociala risker Bakgrund Projektet bedrivits under Tvärsektoriellt samarbete, både inom Lst och kommunerna.
SEGREGERING - INTEGRATION. Etnocentrism – egna kulturen som måttstock Kategorisering – kategorisera människor, risk för vi/dem Etnicitet – social tillhörighet,
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Välkommen till svenska 1
Psykologi Introduktion.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Hållbar utveckling.
Individ och Identitet.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Att lära sig att hantera sociologiska begrepp Att definiera klass Att lära sig att hantera sociologiska begrepp

Uppgiften: Du har gjort en livshistorisk intervju Du har gjort en teoretisk inläsning Du har gjort en definition av vad klass är Betrakta detta som ett utkast Era definitioner måste utvecklas med motiveringar, definitioner av nyckelord, koppling till teori…

Varför är det viktigt att definiera? För att undvika missförstånd Gör det tydligt vad du menar Du ”äger” din definition Din definition ska hänga samman med din frågeställning Definitionen blir ett redskap för analys och diskussion

Förmåga att använda sociologiska begrepp, teorier och modeller. Undervisningen i ämnet sociologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om hur människor och samhället formar varandra, utifrån olika teorier och teoretiska perspektiv. Förmåga att använda sociologiska begrepp, teorier och modeller. Färdigheter i att kritiskt samla in, bearbeta och använda information från olika källor och förmåga att använda olika metoder för att samla in och bearbeta information. Förmåga att diskutera samhällets, egna och andras attityder samt diskutera handlingar och värdera olika ståndpunkter. Förmåga att problematisera kulturmöten och sociala processer på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Kunskapskriterier E- kriterier C- kriterier A-kriterier I beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp med viss säkerhet I beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet  förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser förklarar samband och drar välgrundade  slutsatser förklarar komplexa samband och drar välgrundade slutsatser

Bestäm din utgångspunkt: Klassbegreppet som: ett politiskt begrepp en statistisk kategorisering en fråga om livsstil och identitet en fråga om makt en specialisering i samhället en kategorisering av olika yrken för att beskriva olika levnadsförhållanden

Att utgå från er intervju Vilka olika samhällsklasser rör sig din IP i? Utgå från exempelvis De sociala klassernas skilda världar - Maria Oskarsson Definiera klass så att ni kan använda den mot er intervju Koppla er definition vid behov till etnicitet och kön s.k. intersektionalitet

Socio-ekonomisk indelning (EU-standard)

Ett gott exempel Uppgiften Exempel Du har gjort en definition av vad klass är Min definition av klass innefattar att samhället består av så väl ekonomiska som kulturella klyftor, Klasstillhörighet grundar sig i ens ursprung, – socialisationsprocessen är grunden för vilken klass individen kommer att tillhöra. (Ex: föräldrarna arbetarklass – oddsen är stora att barnen inte rör sig ur denna klass)

Skilj på orsak och konsekvenser Uppgift Exempel Sedan får du fundera på om du ska fokusera på orsaker (varför, det bakomliggande, som strukturer i samhället) konsekvenser/verkan (orättvisor, beteende, hur påverkas samhället, hur påverkas individen) Orsak – Olika kulturellt ursprung, socialisationsprocessen, kunskapsskillnader Verkan – Genom att människorna har olika kulturella ursprung skapar det en spricka i samhällets samhörighet, vilket genererar att olika skikt uppstår. Detta bidrar till att det blir en uppdelning av medborgarna då känslan av att ha en gemensam enhetlig grund uteblir. Socialisationsprocess är av stor vikt då den sätter ramarna för individens uppfattning av hur samhället bör vara. När denna grundläggande uppfattning inte är likartad uppstår det naturligt klyftor i samhället. Etniciteten spelar en avgörande roll för att människorna ska känna samhörighet, vilket hör ihop med min teori om det kulturella ursprunget. Effekten av detta blir en klasskillnad uppstår i form av ekonomiska och kulturella skillnader.​

Elevexempel 2 Begreppet klass definieras enligt mig som ett sätt att kategorisera människor i samhället utifrån deras levnadsstandard och sättet att leva på. Detta kommer i sin tur påverka personens livschanser och sätt att se på samhället. (…)

Elevexempel 2 (fortsättning) Människors klasstillhörighet (alltså levnadsstandard och sättet att leva på, samt livschanser och samhällssyn) beror bl.a. på vilken utbildning dem har och deras nuvarande yrkesposition. Detta kopplar jag till Bourdieus klassteori och hans begrepp ’’Kulturellt kapital’’ som bland annat innefattar utbildning och kulturell smak. Utbildningen spelar roll, för att den i sin tur resulterar i ett yrke som har olika status i samhället och påverkar i sin tur människans klasstillhörighet.

Att fortsätta tänka på: Förklara alla nyckelord – använd NE, lärobok Förklara era kategoriseringar som medelklass och arbetarklass (utgå från SCBs- indelning) Visa på bakomliggande faktorer som sociala, ekonomiska och kulturella omständigheter Undvik begrepp som kan missförstås eller är värderande som Underklass… Överklass…

Handbok för anonyma fattig-klass-brudar Bestäm tillsammans en diskussionsfråga i er seminariegrupp Utse en ordförande Posta den i facebook -gruppen

Karl Marx ”vad är en klass? Här slutar manuskriptet. (…) mellanstadier och gränsdragningar gör …alla gränsbestämningar suddiga” Ur manuskriptet till kapitalets tredje band