Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

VARDAGSSTÖD SOM GÖR SKILLNAD
Barnanpassad utredning
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Aspergers syndrom och kommunikation
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Välkomna till Introduktionsdag
JOHANNA BJÖRK Konsulent
NEUROPSYKIATRISK COACH
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Ulrika Aspeflo Kommunikation Ulrika Aspeflo
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Aspergers syndrom – Vad är det ?
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Hantera en kronisk sjukdom
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
UR ETT PEDAGOGPERSPEKTIV
Tidsramar Start Fika Lunch Fika Slut.
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Kommunikation OL108A.
Scouter med behov av stöd
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
Idrottspsykologi.
Erfarenheter från Lerums kommun Johan Nyström / Stefan Vikberg.
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Kurskatalog Våren 2015 Vuxenhabilitering
Mobila Skolteamet Sjöbo
Kurskatalog Hösten 2015 Vuxenhabilitering
Solveig Santanen Koncentration, uppmärksamhet och uthållighet Mattliden Solveig Santanen skolpsykolog
KONFLIKTER.
Bemötande och förhållningsätt
Barn och ungdomar med ADHD 1. Agenda 2 1. Diagnosen ADHD 2. Hur vanligt är det? 3. Vilka upptäcks? 4. Vad innebär svårigheterna? 5. Förklaringsmodeller.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Psykisk ohälsa. Exempel på olika psykiska sjukdomstillstånd Psykos Vanföreställningar Dålig Verklighets- uppfattning Personlighetsstörning Affektiv störning.
Psykolog i VUB Maria Larsson Beteendeproblem : Spottar, kladdar med avföring, slår, förstör saker, skriker..
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
Neuropsykiatriska funktionshinder DampAdhdAsperger AktivitetskontrollUppmärksamhetKommunikation Motorisk kontrollHyperaktivitetSocial interaktion PerceptionImpulsivitet.
Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Hur du kan lära bättre!.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
FG Wilson & Caterpillar
Psykiskt funktionsnedsättning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Sandra Mulaomerovic Överläkare i psykiatri
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Kurskatalog Hösten 2015 Vuxenhabilitering
Funktionsvariationer
Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Johanna Björk johanna@ulvesound.se

Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting problematik Depression Syndrom Sjukdom Sömn Koncentrations svårigheter

HYP Hyperaktivitet ”Lagom” aktivitetsnivå Motorisk oro/Passiv Uppvarvad/Dagdrömmer Snabb/Långsam Pratsam/Tystlåten Sömn

Uppmärksamhets Störningar Koncentration/Fokus Uthållighet Verkar inte lyssna på tilltal Information/Instruktion Svårt att organisera Motivation Lätt distraherad Glömsk

MOTIVATION UPPMÄRKSAMHET KONCENTRATION

IMPULSIVITET Svårt att vänta på sin tur Avbryter och stör andra Humörsvängningar

Exekutiva Funktioner Göra en strategisk plan/strukturera Bibehålla strategier Skjuta upp impulshandlingar Arbetsminnet Flexibilitet Tidsuppfattning

PERCEPTION AUDITIV PERCEPTION: ÖRONEN HÖR HJÄRNAN TOLKAR – ATT TOLKA OM OCH FÖRSTÅ. VISUELL PERCEPTION: ÖGAT SER HJÄRNAN TOLKAR –ATT SE OCH INSE. LUKT, BERÖRING, VÄRME, KYLA OCH SMÄRTA

ADHD Tourette Syndrom AST Språkstörning Dyslexi Dyskalkyli

Autismspektrum Tillstånd Autismspektrumstörning, Asperger syndrom, Autism. Social interaktion Kommunikation Beteende/fantasi

KOMMUNIKATION Ekotal Konkret ordförståelse Praktiska svårigheter Icke-verbal kommunikation

Kommunikation Samtalsmatta, Samtalskort, Samtalskort. Bilder. Skriftlig dialog Seriesamtal /Ritprata/ Sociala berättelser.

THEORY OF MIND/ MENTALISERING. ”ATT TÄNKA OM TÄNKANDET” ”JAG FÖRSTÅR ATT DU TÄNKER”

SITUATION BETEENDE KONSEKVENS

SMITTSAMMA KÄNSLOR

Pedagogiska råd Anpassa kraven Anpassa tempot Dela in passen Bestäm storlek på uppgiften Korta-enkla-stegvisa instruktioner Ofta kontakt Belöning/förstärknings system Tänj inte på gränserna Finna bra strategier Uppmuntra, beröm, förklara, stödja och bromsa

FÖRÄLDRAR Hur planerar vi föräldrar möte? Elevvårds konferens? Utvecklingssamtal?

100 % ORK

KARTLÄGGNING En situation som fungerar väl En situation som fungerar mindre väl Hitta situationen Involvera barnet/ungd hur gör vi Träna strategier Vilken skillnad gjorde det ?

”Varje pedagogiskt nederlag kräver en handlingsplan”

 www.agrenska.se/Sallsynta-diagnoser-livsberattelser/  www.agrenska.se/Sallsynta-diagnoser-livsberattelser/

FÖRSTA HJÄLPEN ÖVERTYDLIGHET STRUKTUR STEGET FÖRE

Struktur Regelbundet. Avgränsning. Förutsägbarhet. Var, När, Hur.

Över tydlighet Ett budskap i taget. Kortfattad information. Tydliggör med bilder. Konkretisera råd.

Steget före Framförhållning. Förutse situationen. Plan B