Kulturutredningen och biblioteken. Kulturutredningens direktiv Behovet av förändringar i de nationella målen Statens roll och ansvar Samspelet stat, kommun.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Advertisements

Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Kultur för alla – gäller det mig
Sidnummer I Nationens tjänst…. Om den nationella katalogen och de nya biblioteksuppdragen Kultur i Väst Regionkonferens Gunilla Herdenberg.
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL KULTURUTREDNINGEN SOU 2009:16 ”För att vitalisera kulturpolitiken … behöver samspelet mellan,
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Folkbibliotek som kulturhus
Strategiskt samtal i Folkets Hus Alvesta: Överenskommelse mellan civila samhällets aktörer och offentlig sektor.
Nyheter i kulturpolitiken efter beslut om kulturpropositionen ”Tid för Kultur” 2009/10:3  Nya nationella kulturpolitiska mål  Ny analysmyndighet.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kvalitetsdialog KB, den regionala biblioteksverksamheten och biblioteksplaner.
Kultursamverkan i Jämtlands län Statens mål - syftet med stöd till kulturen Kulturen ska vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten.
Arbetssätt och inflytandestrukturer Nationella referensgruppen 29 mars 2007 Gunnar Sahlin.
Kulturpolitik Västra Götaland
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Och samverkansmodellen Dalarnas regionala kulturplan
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Följa upp läget i landet
Det nationella digitala biblioteket
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Uppdrag validering Björn Scheéle
Kultursamverkan i Skåne
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL ”En koffert med tydlig packsedel”
Regionalt utvecklingsprogram
En ny modell för samverkan mellan stat, region och kommuner.
Bevara, använda och utveckla Mats Riddersporre
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Välkommen till temagrupp Skapa och utveckla kulturella mötesplatser! Det här vill vi utveckla tillsammans! 2 maj 2012 Första året.
Att svara på remiss - en kort lathund
Ur regionens synvinkel En annan roll för staten (7.4) Punkt 2: Den nya rollen är att vara strategisk, drivande och samordnande. I denna ingår samspelet.
Regional utvecklingsstrategi – RUS – antogs 2010 Mobilisering och kraftsamling Regionala prioriteringar En riktningsgivare med vision, mål och strategier.
Med gemensamma krafter För biblioteken i samtiden Hur ska biblioteken arbeta för att Sverige ska nå målet att bli en ledande kunskapsnation?
Sidnummer Hur tillgängliggör vi vårt kulturarv Konferens, Portalnätverket, Linköpings stadsbibliotek
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Kulturens Open Space – Vilken position ska kulturen ha i länet om tre år? Hur når vi dit genom samverkan? 19 maj 2011, Tylösandsveckan.
Biblioteksstämma 2007 Viktiga frågor ur KB:s perspektiv 23 november 2007 Gunilla Herdenberg och Gunnar Sahlin.
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Den nationella kulturpolitiken - samspel mellan stat, regioner och kommuner Calle Nathanson.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Temagrupp Bild och form 20 september 2013.
Samverkan kring öppna data © KSL 2014 Text & form: gdz / mhe.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
KOMMITTÉN Eva Swartz Grimaldi, ordförande vd, Natur och Kultur Jonas Anderson, ledamot vd, Stiftelsen framtidens kultur Birgitta Englin, ledamot vd,
Sidnummer 1 En biblioteksstrategi för hela Sverige om KB:s uppdrag och arbete Christina Jönsson Adrial 2015 Foto: Jens Gustavsson/KB.
. Presentation vid medlemsmöte februari IKS styrelse Birgitta Sundberger Ordförande Isa Österberg Kassör Thomas Ahlin Sekreterare Agne.
Gestaltad livsmiljö - en ny politik för arkitektur, form och design Gestaltad livsmiljö – en ny politik för arkitektur, form och design SOU 2015:88 Överlämnande.
Vad gör Kulturrådet inom läsfrämjande och vad har det här med biblioteken att göra?
Regional kulturpolitik nu och i framtiden
Hur arbetar vi vidare i Östergötland utifrån Östgötakommissionens och Nationella kommissionens rekommendationer? Margareta Kristenson Professor i socialmedicin.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Digital plattform Delaktig kommunikation
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Kultursamverkansmodellen Skåne
KPR april 2018.
Digitalt först med användaren i fokus
Vad innebär regionbildningen?
KB – Utvidgat uppdrag från 2011
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Gunilla Herdenberg Biblioteksstämman 19 nov 2010
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Kulturutredningen och biblioteken

Kulturutredningens direktiv Behovet av förändringar i de nationella målen Statens roll och ansvar Samspelet stat, kommun och landsting andra samhällsområden, t ex skola och bildning, näringsliv, folkhälsa ideellt kulturengagemang Stödordningarna, förvaltningsorganisationen och institutionsstrukturen

Förnyelseprogram i tio punkter Nya mål för kulturpolitiken/medborgarperspektiv och kommunikation En annan roll för staten – nationell politik, samordning, mindre detaljstyrning Ett breddat politikområde/integrering, motverkar sektorisering Fokus på de offentliga arenorna/demokrati/delaktighet Samspel med civilsamhälle, folkbildning, amatörkultur Kulturpolitik som aspektpolitik/ bidra till utveckling inom andra politikområden. Portföljmodell för samspel mellan stat, kommun och region Ny strategi för stöd till kulturskapande/ decentralisering Arkitektur för en förnyad kulturpolitik, tre nya myndigheter Ny syn på institutionerna/översyn av uppdragen, mindre detalj

Nya mål för kulturpolitiken Den nationella kulturpolitiken ska, med utgångspunkt i demokrati och yttrandefrihet, bidra till samhällets utveckling genom att främja öppna gemenskaper och arenor som är tillgängliga för var och en. Den ska möjliggöra kommunikation mellan olika individer och grupper, skapa förutsättningar för kulturupplevelser och bildning samt verka för att alla ges möjlighet att fritt utveckla sina skapande förmågor.

Statliga myndigheter och institutioner ska arbeta för att främja mångfald, kulturell pluralism och internationellt samspel att stödja konstnärligt skapande och ge plats för konstens förmåga att gestalta, bryta mönster och vidga det möjligas rum att kulturarvet bevaras, brukas och tolkas att kulturell kompetens och kreativitet används för att bidra till en socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbar utveckling att information och kunskaper görs tillgängliga och förmedlas Målen bör vara vägledande för offentlig kulturpolitik även utanför det statliga området.

Remissinstanser i Örebro län Länsteatern i Örebro Musik för Örebro län, Länsmusiken Arkivcentrum Örebro län Örebro läns museum Örebro läns landsting Samverkansorganet i Örebro län (Regionförbundet Örebro) Hällefors kommun

Portföljmodellen Portföljen ska främst innehålla statliga medel som idag fördelas från: Statens kulturråd Riksantikvarieämbetet Riksarkivet Nämnden för hemslöjdsfrågor Riksteatern

Ny roll för staten Staten - strategisk, drivande och samordnande Ny roll för Kulturrådet - förhandling, analys/utvärdering Mindre detaljstyrning Dialog Samspel stat - kommun ska utvecklas Långsiktighet

Kultur som aspektpolitik Motverka sektoriseringen Kultur kopplas till skola, högre utbildning, kulturföretagande och entreprenörskap, regional tillväxt, hälsa, miljö

Arkitektur för en förnyad kulturpolitik Tre sfärer – tre nya myndigheter Arkiv, bibliotek, språk Samtid, historia, livsmiljö Konstarterna

En sfär för frågor om arkiv, bibliotek och språk Riksarkivet och landsarkiven bör läggas samman till en myndighet som får i uppdrag att svara för den nationella överblicken på arkivområdet. (Kapitel 15) Kungl. biblioteket bör ges i uppdrag att svar för den nationella överblicken på biblioteksområdet. (Kapitel 15) En samlad myndighet för arkiv och bibliotek bör inrättas genom att Kungl. biblioteket och Riksarkivet (med landsarkiven) slås samman. (Kapitel 15) Start 2014

En sfär för frågor om samtid, historia och livsmiljö Riksantikvarieämbetet, Riksutställningar, Nämnden för hemslöjdsfrågor, Statens konstråd och Arkitekturmuseet bör läggas samman till en myndighet. (Kapitel 16) Start 2010

En sfär för frågor om konstarterna En gemensam myndighet för bidragsgivning och ersättningar till konstnärer och upphovsmän skapas. Konstnärsnämnden med Bildkonstnärsfonden, Sveriges Författarfond samt viss verksamhet inom Statens kulturråd och Rikskonserter samlas i den nya myndigheten. Förändringen bör kunna göras under 2010.

En ny roll för Kulturrådet Statens kulturråd bör ges ett ändrat uppdrag som innebär ett ansvar för följande uppgifter: leda och samordna statens överläggningar med landstingen och kommunerna om fördelning och villkor för statligt stöd till regional kulturverksamhet, göra samlade bedömningar, uppföljningar och utvärderingar av kulturpolitiken till underlag för regeringen, samordna och svara för vissa övriga kulturpolitiska uppgifter. (Kapitel 18) Uppgiften att ansvara för statens centralt fördelade bidrag bör ges till en ny myndighet för konstarterna. (Kapitel 18)

Biblioteken Riksarkivet och landsarkiven läggs samman till en myndighet – Arkivverket – som får i uppdrag att svara för den nationella överblicken över arkivområdet. Kungl. biblioteket får i uppdrag att svara för den nationella överblicken över biblioteksområdet. Talboks- och punktskriftsbiblioteket får ett utvidgat ansvar för att följa och stödja de statliga myndigheternas insatser för anpassad information. Senast 2014 bör en samlad myndighet för arkiv och bibliotek inrättas. Övriga föreslagna förändringar bör kunna genomföras snabbare. Institutet för Språk och folkminnen bör vara en myndighet inom sfären

Motivering Arkiv- och biblioteksområdena har var och en som grundläggande uppdrag att samla in, förvara och tillgängliggöra information. I arkivens fall omfattar uppdraget handlingar som skapats som ett led i olika samhälls- processer. I bibliotekens fall handlar det om böcker och andra tryckta skrifter, där mångfaldigandet är den tryckta skriftens bärande idé.

Motivering ”Grundläggande för att se dessa frågor i ett sammanhang är utvecklingen inom den digitala tekniken. I centrum finns behovet av ökad tillgång till och bättre spridning av arkivens och bibliotekens information. Arkiven och biblioteken kan utveckla nya tjänster.”

Sex centrala utvecklingsområden för AB- området Digitaliseringen Det långsiktiga bevarandet Urvalsfrågor Gemensamma sökingångar och pedagogiska insatser. Funktionen som virtuella och fysiska mötesplatser.. Starka offentliga aktörer

Kungl. Biblioteket Kungl. biblioteket får ett utökat nationellt ansvar för biblioteksområdet genom att detta innefattar även läns- och folkbibliotek Kungl. biblioteket utvecklar i denna roll samarbetet med region och länsbibliotek Kungl. biblioteket organiserar sig för att kunna delta i arbetet med portföljmodellen Kungl. biblioteket utvecklar FoU-arbetet i samverkan med andra aktörer på området, Kungl. biblioteket prioriterar arbete med de gemensamma frågorna med arkiven.

TPB Ska stödja de statliga myndigheternas insatser med att anpassa sin information (Daisy, webbplatser etc) bör få i uppgift att följa efterlevnaden av 8 § bibliotekslagen (1996:1596)om att folk- och skolbiblioteken skall ägna särskild uppmärksamhet åt vissa utpekade grupper.

Övrigt Aspektpolitiken Skola: ”En mer samordnad bibliotekspolitik kan bidra till att förbättra skolbibliotekens förutsättningar.” ”Ökad samordning av skolbibliotek och folkbibliotek skulle kunna skapa nya möjligheter att såväl öka den totala mängden tillgängliga titlar som förbättra annan service. När biblioteken blir allt mer integrerade med gemensamma elektroniska kataloger, samarbeten kring elektronisk publicering och förbättrade möjligheter till fjärrlån är det viktigt att skolbiblioteken får del av denna utveckling.”

Övrigt Aspektpolitiken Miljö: Myndigheterna med ansvar för arkiv och bibliotek bör ges i uppdrag att tydliggöra den viktiga roll som arkiv och bibliotek har som offentliga samlingspunkter för miljö- och samhällsinformation. Kulturutbildningar: ” …den yrkesförberedande bibliotekarieutbildningen … ger sämre utsikter till relevant arbete än genomsnittet bland humanistiska utbildningar.”

Övrigt Portföljmodellem Bidrag till folk- och länsbibliotek utvecklingsbidrag till läns- och regionbibliotek samt lånecentraler och depåbibliotek stöd till insatser som ska främja tillgången till biblioteksservice vid folkbibliotek för vuxenstuderande

Övrigt Litteraturstödet Det statliga litteraturstödet, liksom stödet till kulturtidskrifter, bör ingå som en del i ett allmänt stöd för kulturpolitiska insatser inom hela litteratur- och biblioteksområdet. Vid bedömningen av ansökningar för litteraturstöd ska hänsyn tas till – förutom kvalitet – utgivarens ekonomiska förutsättningar i det enskilda fallet. Kriterier och riktlinjer för ett allmänt stöd inom litteratur- och biblioteksområdet formuleras i en ny förordning. Stödet bör fördelas centralt av den föreslagna myndigheten för konstarterna.

Inte ABM-myndighet Biblioteksmyndighet Kungl. Biblioteket till kulturdepartementet Mer pengar

Mer info eny/kultur/kulturutredningen