ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till, med teknik som ännu inte är uppfunnen!
Definition Entreprenör: ”En entreprenör tar itu med problem och finner lösningar, går från tanke till handling, förverkligar en idé eller är allmänt företagsam”
Yttre- och inre entreprenörskap Företagsamhet Företagande Entreprenöriellt lärande - pedagogisk form
Varför entreprenörskap i skolan? Ett entreprenöriellt arbetssätt i skolan medverkar till att utveckla elevens: Kreativitet Initiativförmåga Företagsamhet Ansvarstagande Självständighet Skolan ska förbereda ungdomar för arbetslivet, oavsett om framtiden blir som anställd eller egen företagare!
ENTRIS Projektägare: Kommunförbundet Skåne Finansiär: Svenska ESF-rådet Samverkanspartners: Region Skåne Malmö högskola Företagarna
Syfte Ge yrkesverksam skolpersonal kompetens- utveckling för att de ska kunna arbeta mer entreprenöriellt i skolan och möta de krav som omvärlden, både myndigheter och arbetslivet ställer.
Mål ENTRIS ska utifrån individuella behov, ge deltagarna: Baskunskap – utbildning om entreprenörskap Generella kunskaper – träning för entreprenörskap Samverkan skola/arbetsliv
Innehåll Fem olika utbildningar som ska stimulera till ökad entreprenöriell verksamhet i skolan Tre stora konferenser (kick-off, spridningskonferens, kick-out) Workshops (4 st) Nätverksmöten (4 st) Nyhetsbrev, infoblad och hemsida, webbcast
Deltagande Totalt deltar drygt 2650 anställda vid 87 olika arbetsplatser i Skåne och Blekinge. 19 st av Skånes 33 st kommuner är representerade.
Utvärdering och uppföljning Framtidsutbildning AB från Helsingborg utvärderar ENTRIS under hela projektperioden både kvantitativt och kvalitativt.
ENTRIS Kontakt Eva Ekmark Charlotta Levin