Detaljbudget 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Budget 2013 Finansplan Finansiella mål •Resultat överskott 2% •Soliditet +1-3 %enheter •Likviditet ingen upplåning •Nettoinvest.100% själv- finansierade.
Advertisements

Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
Detaljbudget 2014 ARBETSMATERIAL.
Externredovisning Vi fortsätter där vi slutade sist…
Tidplan budget oktober, Beslut i KS skattesats -4 november, Beslut skattesats KF -5 (10) november, Utskick budget KS (11/11) -11 november.
Beräkningsmallen för gemensamma kostnader integreras i Raindance Budget & Prognos EA
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Budget Företagets planering i siffror
Vårdöverenskommelsen Beställarprocess
Regionstyrelsens uppdrag och roll – leda och styra, ekonomi Joakim Björck, ekonomidirektör 27 januari 2015.
Ekonomisk information och extern redovisning
SOCIALTJÄNSTEN T1 bokslut 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK - Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten - Fortsatt hög andel nöjda.
Rolf Forsman stf hälso- och sjukvårdsdirektör Läget på Gotland allmänt Liten ökning av befolkningen Svagt ökande födelsetal Ökning av antalet gästnätter.
Årsredovisning 2003 – utdrag. Positivt resultat för tredje året i rad Resultatet 115 mkr 94 mkr bättre än förra året 43 mkr bättre än budget Beställda.
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Kapitel 15 Budgeten.
I juni beslut om  Mål, inriktning  Ramar till alla nämnder (en ram för hälso- och sjukvården) I november beslut om  Ramar till sjukvården  Resultat-,
Delårsrapport mars och helårsprognos Delår mars och prognos 2013.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Vårdval Rehab Förslag till beslut i Ägarutskottet Vårdval införs vid tidpunkt som anges när finansieringen fastställs Närhälsans rehab organiseras under.
Månadsbokslut maj, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Marsbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Ekonomirapporten. April 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. April Real procentuell förändring av skatteunderlaget per invånare och år Procent.
Budgetberedningens förslag
EFS årsredovisning 2014.
Företagsvärdering och företagsarrangemang
Mål för God Ekonomisk Hushållning Annika Wallenskog.
Kommunens styrprocess och framtida ekonomiska förutsättningar
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Sahlgrenska Universitetssjukhuset Budget 2016 Styrelsen den 27 november 2015.
Föreläsning F1-F2 Grundläggande perspektiv. Grundläggande förmögenhetsbegrepp T = tillgångar S = skulder (främmande kapital) E = eget kapital (ägarkapital)
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Årsredovisning 2015 Regionstyrelsen 22 mars 2016.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Tabellerna.
Bokslut 2015 Barn- och utbildningsnämnden. Har verksamheten bedrivits inom tilldelad budget, åtgärder? Underskott med -9,5 mkr. Åtgärdsbeting vid befarat.
Resultat och prognos Maj Maj - Positivt koncernresultat med 709 mnkr Resultat och prognos maj 2016.
Regionstyrelsen Tillskriva Västra nämnden - klart Tillskriva Hälso- och sjukvårdsstyrelsen angående engångskostnader helikoptern - avvakta resultat.
God ekonomisk hushållning
Översyn nyanländpeng Peter Fahlander Controller Tel
Utredning – gemensam organisation i Norrland
Länspensionärsråd och tillgänglighetsråd
Budget 2017 Holmsund församling
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Medicinska fakulteten
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Direktiv till Budget
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Den demografiska utmaningen
Ekonomiuppföljning 11 april 2017
Framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge
Ekonomi Tillbakablick Tillväxten och dess utmaningar Arbeta smartare.
Karin Millgård, division Service
Budget 2018 GrönBlå Samverkan.
Halvtid GrönBlå Samverkan.
Budget 2017 Förändringar och budgetförutsättningar
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Verksamhetsplan med budget 2019:
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Intern uppföljning Utbildningen beräknas inte nå takbeloppet för 2016
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
En skolpeng höljd i dunkel?
Budgetprocessen Okt 2018 – direktiv Feb 2019 – ram presenteras
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Presentationens avskrift:

Detaljbudget 2015

Innehåll Syfte Sammanfattning Resultaträkning Prestationer Investeringar

Syftet med detaljbudget Information om den slutliga fördelningen av medel 2015 till nämnder och styrelser Hur nämnder och styrelser disponerar sin budget En konsolidering av ekonomi och prestationer Belysa utmaningar som nämnder och styrelser tar upp i sina respektive budgetar

Bedömning ingången av 2015 Resultatet (utfall 2014) bättre än budgeterat Verksamheternas ekonomi är med några undantag stabila Olika obalanser på de olika akutsjukhusen ekonomiska underskott låg tillgänglighet och överbeläggningar Stort eget kapital och god likviditet

Detaljbudget 2015 sammanfattning Beslutad budget i november 2014 156 mnkr RUN eget kapital beslut 2014 - 30 mnkr Folktandvården eget kapital - 10 mnkr Diverse resultatposter 32 mnkr Obeskattade reserver - 7 mnkr Budgeterat resultat 141 mnkr Förslag ianspråktagande eget kapital - 90 mnkr Nytt budgeterat resultat 51 mnkr

Detaljbudget 2015 sammanfattning Tillskott skapar förutsättningar för balans hos akutsjukhusen Förslag på sammanhållet närsjukvårdssystem med specialistsjukvårds- och dagkirurgiska centrum i Göteborg Vårdval rehab förväntas ha högre kostnadsnivå än HSNs och Närhälsans budget. Ersättningsnivåer ses över Kompetensförsörjningsarbete med utbildningssatsningar och yrkesintroduktion. Prioriterade grupper och jämställda löner Förenklat betalnings- och biljettsystem samt revidering av trafikförsörjningsprogrammet

Resultaträkning RESULTATSAMMANSTÄLLNING (mnkr) Utfall 2013 Förändr %   Förändr % Bu 2015 / Utfall 2014 Budget 2015 Skatteintäkter, komm.ek. utjämning och generella statsbidrag 41 871 42 515 45 426 6,8% Specialdestinerade statsbidrag 1 864 2 005 1 826 -8,9% Patientavgifter 1 381 1 397 1 688 20,8% Såld vård 1 439 1 515 1 250 -17,5% Biljettintäkter 2 859 3 019 3 281 8,7% Övriga intäkter 3 544 3 234 3 421 5,8% Summa intäkter 52 957 53 685 56 892 6,0% Personalkostnader totalt -25 873 -27 088 -27 913 3,0% Bemanningsföretag -495 -513 Köpt vård -3 580 -3 681 -3 671 -0,3% Läkemedelskostnader -4 264 -4 247 -4 483 5,6% Material och varor -3 179 -3 298 -3 204 -2,9% Trafikkostnader -5 800 -6 043 -6 407 Avskrivningar och nedskrivningar -1 728 -1 891 -2 017 6,7% Övriga kostnader -8 339 -7 099 -9 054 27,5% Summa kostnader -53 258 -53 860 -56 751 5,4% ÅRETS RESULTAT -301 -175 141

Resultaträkning (intäkter) RESULTATSAMMANSTÄLLNING (mnkr) Utfall 2013   Förändr % Bu 2015 / Utfall 2014 Budget 2015 Skatteintäkter, komm.ek. utjämning och generella statsbidrag 41 871 42 515 45 426 6,8% Specialdestinerade statsbidrag 1 864 2 005 1 826 -8,9% Patientavgifter 1 381 1 397 1 688 20,8% Såld vård 1 439 1 515 1 250 -17,5% Biljettintäkter 2 859 3 019 3 281 8,7% Övriga intäkter 3 544 3 234 3 421 5,8% Summa intäkter 52 957 53 685 56 892 6,0% Personalkostnader totalt -25 873 -27 088 -27 913 3,0% Bemanningsföretag -495 -513 Köpt vård -3 580 -3 681 -3 671 -0,3% Läkemedelskostnader -4 264 -4 247 -4 483 5,6% Material och varor -3 179 -3 298 -3 204 -2,9% Trafikkostnader -5 800 -6 043 -6 407 Avskrivningar och nedskrivningar -1 728 -1 891 -2 017 6,7% Övriga kostnader -8 339 -7 099 -9 054 27,5% Summa kostnader -53 258 -53 860 -56 751 5,4% ÅRETS RESULTAT -301 -175 141 Skatteintäkter: SKL prognos okt 2014 Ökade skatteintäkter +6,8% jämfört med utfall 2014 Skattehöjningen motsvarande 3,1% Stark utveckling av skatteunderlaget, främst drivet av sysselsättning SKL prognos feb 2015 Minskade skatteintäkter om 207 mnkr, drivet främst av lägre arbetade timmar LPIK 2,4% jämfört med 2,7%, minskar kostnader om 108 mnkr Nettoeffekt 2015: - 99 mnkr

Resultaträkning (intäkter) RESULTATSAMMANSTÄLLNING (mnkr) Utfall 2013   Förändr % Bu 2015 / Utfall 2014 Utfall 2014 Budget 2015 Skatteintäkter, komm.ek. utjämning och generella statsbidrag 41 871 42 515 45 426 6,8% Specialdestinerade statsbidrag 1 864 2 005 1 826 -8,9% Patientavgifter 1 381 1 397 1 688 20,8% Såld vård 1 439 1 515 1 250 -17,5% Biljettintäkter 2 859 3 019 3 281 8,7% Övriga intäkter 3 544 3 234 3 421 5,8% Summa intäkter 52 957 53 685 56 892 6,0% Personalkostnader totalt -25 873 -27 088 -27 913 3,0% Bemanningsföretag -495 -513 Köpt vård -3 580 -3 681 -3 671 -0,3% Läkemedelskostnader -4 264 -4 247 -4 483 5,6% Material och varor -3 179 -3 298 -3 204 -2,9% Trafikkostnader -5 800 -6 043 -6 407 Avskrivningar och nedskrivningar -1 728 -1 891 -2 017 6,7% Övriga kostnader -8 339 -7 099 -9 054 27,5% Summa kostnader -53 258 -53 860 -56 751 5,4% ÅRETS RESULTAT -301 -175 141 Specialdestinerade statsbidrag Minskar med 180 mnkr (-8,9%) jämfört med utfall 2014 Bidrag för patientsäkerhet försvinner 2015 Kö-miljarden budgeteras till 100 mnkr (från tidigare 150 mnkr)

Resultaträkning (intäkter) RESULTATSAMMANSTÄLLNING (mnkr) Utfall 2013   Förändr % Bu 2015 / Utfall 2014 Budget 2015 Skatteintäkter, komm.ek. utjämning och generella statsbidrag 41 871 42 515 45 426 6,8% Specialdestinerade statsbidrag 1 864 2 005 1 826 -8,9% Patientavgifter 1 381 1 397 1 688 20,8% Såld vård 1 439 1 515 1 250 -17,5% Biljettintäkter 2 859 3 019 3 281 8,7% Övriga intäkter 3 544 3 234 3 421 5,8% Summa intäkter 52 957 53 685 56 892 6,0% Personalkostnader totalt -25 873 -27 088 -27 913 3,0% Bemanningsföretag -495 -513 Köpt vård -3 580 -3 681 -3 671 -0,3% Läkemedelskostnader -4 264 -4 247 -4 483 5,6% Material och varor -3 179 -3 298 -3 204 -2,9% Trafikkostnader -5 800 -6 043 -6 407 Avskrivningar och nedskrivningar -1 728 -1 891 -2 017 6,7% Övriga kostnader -8 339 -7 099 -9 054 27,5% Summa kostnader -53 258 -53 860 -56 751 5,4% ÅRETS RESULTAT -301 -175 141 Patientavgifter Ökning med 291 mnkr (+21%) jämfört med utfall 2014 Delvis orsakat av att FTV höjer taxorna Främst orsakat av budgetering på patientintäkt istället för såld tandvård

Resultaträkning (intäkter) RESULTATSAMMANSTÄLLNING (mnkr) Utfall 2013   Förändr % Bu 2015 / Utfall 2014 Budget 2015 Skatteintäkter, komm.ek. utjämning och generella statsbidrag 41 871 42 515 45 426 6,8% Specialdestinerade statsbidrag 1 864 2 005 1 826 -8,9% Patientavgifter 1 381 1 397 1 688 20,8% Såld vård 1 439 1 515 1 250 -17,5% Biljettintäkter 2 859 3 019 3 281 8,7% Övriga intäkter 3 544 3 234 3 421 5,8% Summa intäkter 52 957 53 685 56 892 6,0% Personalkostnader totalt -25 873 -27 088 -27 913 3,0% Bemanningsföretag -495 -513 Köpt vård -3 580 -3 681 -3 671 -0,3% Läkemedelskostnader -4 264 -4 247 -4 483 5,6% Material och varor -3 179 -3 298 -3 204 -2,9% Trafikkostnader -5 800 -6 043 -6 407 Avskrivningar och nedskrivningar -1 728 -1 891 -2 017 6,7% Övriga kostnader -8 339 -7 099 -9 054 27,5% Summa kostnader -53 258 -53 860 -56 751 5,4% ÅRETS RESULTAT -301 -175 141 Såld vård Minskning med 265 mnkr (-17,5%) Budgeteras normal lågt – försiktighet Främst genom budgetering på patientintäkt istället för såld vård..

Resultaträkning (intäkter) RESULTATSAMMANSTÄLLNING (mnkr) Utfall 2013   Förändr % Bu 2015 / Utfall 2014 Budget 2015 Skatteintäkter, komm.ek. utjämning och generella statsbidrag 41 871 42 515 45 426 6,8% Specialdestinerade statsbidrag 1 864 2 005 1 826 -8,9% Patientavgifter 1 381 1 397 1 688 20,8% Såld vård 1 439 1 515 1 250 -17,5% Biljettintäkter 2 859 3 019 3 281 8,7% Övriga intäkter 3 544 3 234 3 421 5,8% Summa intäkter 52 957 53 685 56 892 6,0% Personalkostnader totalt -25 873 -27 088 -27 913 3,0% Bemanningsföretag -495 -513 Köpt vård -3 580 -3 681 -3 671 -0,3% Läkemedelskostnader -4 264 -4 247 -4 483 5,6% Material och varor -3 179 -3 298 -3 204 -2,9% Trafikkostnader -5 800 -6 043 -6 407 Avskrivningar och nedskrivningar -1 728 -1 891 -2 017 6,7% Övriga kostnader -8 339 -7 099 -9 054 27,5% Summa kostnader -53 258 -53 860 -56 751 5,4% ÅRETS RESULTAT -301 -175 141 Biljettintäkter Ökade biljettintäkter med 262 mnkr (+8,7%) 5% höjning av Västtrafiks biljettpriser (243 mnkr)

Resultaträkning (kostnader) RESULTATSAMMANSTÄLLNING (mnkr) Utfall 2013   Förändr % Bu 2015 / Utfall 2014 Budget 2015 Skatteintäkter, komm.ek. utjämning och generella statsbidrag 41 871 42 515 45 426 6,8% Specialdestinerade statsbidrag 1 864 2 005 1 826 -8,9% Patientavgifter 1 381 1 397 1 688 20,8% Såld vård 1 439 1 515 1 250 -17,5% Biljettintäkter 2 859 3 019 3 281 8,7% Övriga intäkter 3 544 3 234 3 421 5,8% Summa intäkter 52 957 53 685 56 892 6,0% Personalkostnader totalt -25 873 -27 088 -27 913 3,0% Bemanningsföretag -495 -513 Köpt vård -3 580 -3 681 -3 671 -0,3% Läkemedelskostnader -4 264 -4 247 -4 483 5,6% Material och varor -3 179 -3 298 -3 204 -2,9% Trafikkostnader -5 800 -6 043 -6 407 Avskrivningar och nedskrivningar -1 728 -1 891 -2 017 6,7% Övriga kostnader -8 339 -7 099 -9 054 27,5% Summa kostnader -53 258 -53 860 -56 751 5,4% ÅRETS RESULTAT -301 -175 141 Läkemedel (+5,6%) Inkluderar satsningar på Hepatit C (190 mnkr) och ordnat införande (150 mnkr) Trafikkostnader (+6%) Trafikkostnadsökningen inkluderar beslutad satsning om 275 mnkr Kostnadsökningar för index (170 mnkr) samt satsningar ny trafik (120 mnkr)

Resultaträkning (kostnader) RESULTATSAMMANSTÄLLNING (mnkr) Utfall 2013   Förändr % Bu 2015 / Utfall 2014 Budget 2015 Skatteintäkter, komm.ek. utjämning och generella statsbidrag 41 871 42 515 45 426 6,8% Specialdestinerade statsbidrag 1 864 2 005 1 826 -8,9% Patientavgifter 1 381 1 397 1 688 20,8% Såld vård 1 439 1 515 1 250 -17,5% Biljettintäkter 2 859 3 019 3 281 8,7% Övriga intäkter 3 544 3 234 3 421 5,8% Summa intäkter 52 957 53 685 56 892 6,0% Personalkostnader totalt -25 873 -27 088 -27 913 3,0% Bemanningsföretag -495 -513 Köpt vård -3 580 -3 681 -3 671 -0,3% Läkemedelskostnader -4 264 -4 247 -4 483 5,6% Material och varor -3 179 -3 298 -3 204 -2,9% Trafikkostnader -5 800 -6 043 -6 407 Avskrivningar och nedskrivningar -1 728 -1 891 -2 017 6,7% Övriga kostnader -8 339 -7 099 -9 054 27,5% Summa kostnader -53 258 -53 860 -56 751 5,4% ÅRETS RESULTAT -301 -175 141 Avskrivningar (+6,7%) från nya investeringar Övriga direkta kostnader (+27%): Moderförvaltningen, HSS, extra satsningar Används vid osäkerhet och kan byta plats vid utfall

Tillskott till akutsjukhusen 750 mnkr tillskott med utgångspunkt i bedömda obalanser Kostnadskontroll krävs, åtgärdsförslag i delårsrapport mars

Ansökan om eget kapital Ansökt (mnkr) Förslag Kommentar SKAS 12 Avser engångskostnad för PCB-hantering SU 61,5 Avser kostnader av tillfällig karaktär som inte är nivåhöjande Beställd PV 8,7 Avser engångskostnad för införande av Asynjavisph Habilitering & Hälsa 5,9 Kommittén för rättighetsfrågor 1,5 Avser engångskostnad för projekt samt puckelkostnad vid överföring av utvecklingsenhet till kommittén från 2015 Frölunda sjukhus 0,5 Avslås då avser finansiering av driftsunderskott Summa 90,1 89,6

Prestationer Översyn av regelverket för prestationsredovisning 2014 med syfte att bättre beskriva utförd och konsumerad vård Nytt regelverk för sammanvägt prestationsmått Nya konton 2015, exempelvis konto för telefonbesök Sjukhusen budgeterar i stort sett lika många prestationer som utfall 2014 Primärvården budgeterar en ökning av besök inom Vårdval Rehab

Investeringsramar 2015

Bilaga

Förklaringsposter till RR Övriga direkta kostnader: ökning med 1,9 mdkr (+27%) Innefattar bla IT, hyra, utbildning Större förklaringsposter inkluderar: HSS: + 100 mnkr MF: + 550 mnkr FTV: + 50 mnkr Närhälsan: + 100 mnkr Index: + 200 mnkr DETTA KONTOT ANVÄNDS AV VERKSAMHETERNA FÖR ATT BUDGETERA KOSTNADER SVÅRA ATT KVANTIFIERA OCH FÖRDELA VID, MEN SOM UPPSKATTAS BEHÖVAS. VID UTFALL KAN DE ISTÄLLET HAMNA PÅ TEX KÖPT VÅRD, MATERIAL, TJÄNSTER, PERSONALKOSTNADER OCH KAN DÄRMED BYTA PLATS I RR.  

Förklaringsposter EK äskande Frölunda specialistsjukhus Ansökan om att få ta i anspråk eget kapital 2015 Frölunda Specialistsjukhus har under en längre tid varit föremål för utredningar och diskussioner som rört lokalisering och verksamhetens innehåll. Under 2015 kommer troligen beslut att fattas angående framtidens hälso- och sjukvården i Göteborgsregionen och därmed sjukhusets framtid. Sjukhuset ser därför ett stort behov av att förbereda såväl chefer som medarbetare inför kommande förändringar med stöd av ett konsultföretag. Insatsbeskrivning: Stöd och planering för att skapa förändringsberedskap  Teoretiskt och praktisk utbildning samt stöd i förändringsledning till samtliga chefer, stärka varje enskild chefs beredskap inför kommande förändringsprocess Stöd till sjukhusets ledningsgrupp inför förändringsprocess Processtöd för att utveckla arbets- och samarbetsformer för sjukhusets chefer Kostnaderna beräknas uppgå till cirka 500 tkr, sjukhuset har inom befintlig budgetram inte möjlighet att finansiera insatserna. Utmanande att fatta beslut om EK innan det finns något beslut på förändring för FSS Kostnader för eventuella förändringsbeslut för FSS bör hanteras i annan ordning