Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
First Class Arken - Introduktionskurs
Gymnasiearbetet p..
Solanderskolan presenterar
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Centrala innehåll och kunskapskrav
MUNTLIG PRESENTATION Ni ska nu träna er i att förbereda och genomföra en muntlig framställning. Ert arbete kan egentligen handla om vad som helst men.
Fördjupning i historia
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
(CC BY 2.0)
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Ett arbetsområde om poesi
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Hälsa i ett globalt perspektiv.
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Hjälpmedel I datorn. Anpassningar  Tangentbordet  Musen  Bildskärmen.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
1. Uppgiften presenteras
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Hälsopedagogik Kapitel 4
Vad ska ingå i uppgiften?
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
Kapitel 4 Hälsofrämjande arbete
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Välkommen till! Varför QualisTorget – vad kan QualisTorget göra för Er skola? QualisTorget beskriver denna webbtjänsts funktion på ett bra sätt, eftersom.
En guide för arbeten i SO
Marknadsföring och försäljning
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Personligt brev.
Marknadsföring av turism
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Kapitel 5 Vad en hälsopedagog bör kunna
Elevråd på SFI vad är det?. Du som är elev på SfI har möjlighet att påverka din utbildning. Det betyder att du kan tala om vad som fungerar bra och vad.
Välkommen till svenska 1
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Elevråd på SFI vad är det?.
Elevråd på Sfi. Hur fungerar det?
Elevråd på SFI vad är det?.
Ta reda på vad eleverna lär sig under lektionen
Elevråd på SFI vad är det?.
Elevråd på SFI vad är det?.
Presentationens avskrift:

Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser  V 12 Boken friskvård och hälsa kapitel 2: Vem bestämmer vad? Sid 30-46 V 13-14 Egen fördjupning och instuderingsfrågor och reflektioner. Reflektion och uppdrag.   V 17- 21 APL V Inlämning senast v 21 ( 22 maj)

Kunskapskrav: Bedömningsunderlag   Bedömningsunderlag Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheten samt för internationella överenskommelser inom området.

Friskvård och hälsa kapitel 2. Vem bestämmer vad? Dela in er i 3 grupper: Läs igenom och redovisa för klassen Internationellt: sid 31-35 Nationellt: sid 36-39 Lagar: sid 40-41

Sammanfattning Gör en sammanfattning av redovisningarna och svara på instuderingsfrågorna på sid 45. Reflektera och diskutera sid 45 Välj ett uppdrag på sid 46. Förslag Nr:4. V 17-21 Inlämning senast v 21 ( 22 maj)

Fördjupning Uppdrag 4: APL uppgift. V 17-21 Inlämning senast v 21 ( 22 maj) Tips Egen fördjupning och instuderingsfrågor och reflektioner. Reflektion och uppdrag. Tips: http://arbetsmiljoverket.learnways.com/courses/course75/template.htm http://www.folkhalsomyndigheten.se/valkommen/ http://www.riksdagen.se/ https://lagen.nu/1982:763

Ditt uppdrag under APL Fundera över din APL. Skriv ner dina tankar utifrån följande frågeställningar: A, Såg du några tydliga kopplingar med hälso och sjukvårdslagen eller lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade? B, På vilket sätt? C, Fanns det situationer där man inte följde hälso och sjukvårdslagen? D, Hur skulle man arbeta istället? E Beskriv hur man arbetar och lägg in det i bloggen senast v 21 (22 maj)

Efter APL kommer sambedömning att göras. Sambedömning kring lagar och regler i kurserna Hemsjukvården, Medicin 1 ( moment läkemedel) samt Friskvård och hälsa