Marknadsföring av turism

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FÖRETAGSEKONOMI 1 Annan placering av kapitel 1!?
Advertisements

Presentation av resmål
Skapa en lönsam kundrelation
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Reseproduktion och försäljning
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
MARKNADSPLAN 2013 Caroline Ossmin Lukas Jensen Malin Rydberg Linda Kåberg Johanna Svedlund Sebastian Otterborg.
Marknadsplan Sandström de Wit
Grundkurs i marknadsföring
Lärcentra – vad säljer vi?
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Marknadsföring – del 4 F8 –
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
Hur jobbar Sigtuna turistbyrå?
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Marknadskommunikation i praktiken
Affärsidé - företagets vägvisare
PA Consulting group ab.
Affärsidé – Emelie & Emma 9E
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
K1 Alla marknadsför sig Att skapa intresse och förväntningar
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring och försäljning
Marknadsplan Gymbolaget
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Verksamhetsplan.
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Lefflers HiFi & Hembio AB
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
5 P TAB SERVICES JUTTA JÄRVENPÄÄ, JANIKA KAITO, HENRIIKKA KEMPPINEN, MIREKA KANTANEN & SUSANNA KAINSALO.
Varumärke Värderingar Plattform Identitet Relationer Service
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
[Produktnamn] Marknadsplan
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Sälja en produkt eller tjänst
Affärsidé Vilka behov har mina kunder?
(Företagsnamn) SWOT-analys
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Målsättning/Huvudsyfte
[Produktnamn] Marknadsplan
Presentationens avskrift:

Marknadsföring av turism Kapitel 10

Marknadsplan 1. Nulägesanalys: Pest Swot Marknadsanalys av kunder och konkurrenter Marknadsndersökning Maila förklaring och redovisa 4 uppgifter på ti v 36

2. Marknadsmål Vart vill vi komma? Marknad - affärsidé Produkt – målbeskrivning, målgrupper, säljvolym Pris Volym – marknadssegment (en del) Lönsamhet Genomgång och uppgift kommer på tisdag v 36

Handlingsplan De 5 P:na Produkt, Plats, Påverkan, Pris, Personal. Produkt: Turisttjänst - service, kvalitet, prestige, namn, varumärke Plats: Geografisk plats, där produkten blir tillgänglig för kunden Påverkan: Fem konkurrensmedel s 184 + Annonser, reklam, personlig förs, Mässor Pris: Företagets kostnader, kunden vilja och förmåga att betala, konkurrens på marknaden Personal: Kunnande, kompetens och service Marketing mix= kombination av ovanstående

Utvärdering Uppföljning och kontroll Mätbart Realistiskt Se sid 195 Exempel på utvärdering av en enkät (tvärgruppsredovisningen)

Tips till provet: Läs kapitel 10. Repetera power-point . Reflektion i wordpress/blogg Marknadsundersökningsmetoder