Marknadsföring av turism Kapitel 10
Marknadsplan 1. Nulägesanalys: Pest Swot Marknadsanalys av kunder och konkurrenter Marknadsndersökning Maila förklaring och redovisa 4 uppgifter på ti v 36
2. Marknadsmål Vart vill vi komma? Marknad - affärsidé Produkt – målbeskrivning, målgrupper, säljvolym Pris Volym – marknadssegment (en del) Lönsamhet Genomgång och uppgift kommer på tisdag v 36
Handlingsplan De 5 P:na Produkt, Plats, Påverkan, Pris, Personal. Produkt: Turisttjänst - service, kvalitet, prestige, namn, varumärke Plats: Geografisk plats, där produkten blir tillgänglig för kunden Påverkan: Fem konkurrensmedel s 184 + Annonser, reklam, personlig förs, Mässor Pris: Företagets kostnader, kunden vilja och förmåga att betala, konkurrens på marknaden Personal: Kunnande, kompetens och service Marketing mix= kombination av ovanstående
Utvärdering Uppföljning och kontroll Mätbart Realistiskt Se sid 195 Exempel på utvärdering av en enkät (tvärgruppsredovisningen)
Tips till provet: Läs kapitel 10. Repetera power-point . Reflektion i wordpress/blogg Marknadsundersökningsmetoder