Experimentella metoder 2007 Inledning Kerstin Jon-And.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Advertisements

Begränsade utdrag ur belastningsregistret
Gymnasiearbetet p..
1 Modeller och verklighet, 5-10p • Ges på ett flertal av TS ingenjörsprogram • Ges för första gången under läsåret 2004/2005 • Grundläggande naturvetenskap,
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Välkomna till Företagets Logistik
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering  Kursens hemsida  Studentportalen.
Att skriva projektrapport
Nationellt prov Sv1.
Campus Växjö Viktorija Kalonaityte
UTBILDNING Målgrupp Kursen vänder sig till samtliga personer som vill få grundläggande kunskaper inom PSA och MTO i framförallt kärnkraftsbranschen. Kursdelarna.
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
P-uppgiften: regler, planering och specifikation
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Kursrapporten Vad du behöver veta som lärare Ulf Holmgren december 2011.
Coach.
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
Projektarbete 100p Ekebygymnasiet
Undersökningsmetodik och statistisk dataanalys, grundnivå, 15 p VT 2008.
Introduktion till matematik studierna på LTH
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
IT Fördjupning Del 2 Lotta Annell. Mål Kursen ger grundläggande kunskaper inom området databaser. Den studerande erhåller kunskaper om att skapa en databas.
Tillgodoräknande Stöd för administrativ personal Studentcentrum.
Välkomna till kursen TFKE52 Grundläggande kemi
Välkomna till Pedagogen!
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
Intervju- och Samtalsmetodik (ISAM)
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Pedagogiskt arbete vid avdelningen för energi- och miljöteknik - kursvärderingar Förutsättningar Kort historik Tre kurser för att exemplifiera; - Energiteknik,
Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007
Arbete i Idrott och hälsa för årskurs 9 HT 2014
Experimentella metoder i fysik 2010 Inledning Kerstin Jon-And.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Optik Läran om ljuset.
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Välkommen till Elenergiteknik
Grundläggande icke-linjär redigering (A.2) HT-2012, 7,5 hp Peter Lundholm (Lärare) Daniel Nylén (Lärare, kursansvarig)
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Pedagogiskt arbete ur ett lokalperspektiv Förutsättningar Kurser Trender.
GJ It i organisationer Gudrun Jeppesen DSV.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Mats Björkman Mälardalens högskola
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Föreläsning 1 i programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305 Kursinformation Introduktion till UNIX Introduktion till Emacs Introduktion till Matlab.
IT Fördjupning Del 2 Lotta Annell. Mål Kursen ger grundläggande kunskaper inom området databaser. Den studerande erhåller kunskaper om att skapa en databas.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
1 Kursintroduktion Numeriska Metoder för ET & TF mfl Lärare på kursen : Gunilla Wikström (6307) Stefan Johansson (5634)
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Effektiva möten Börja mötet med att klargöra mål. Vad ska ha hänt när mötet är slut för att det ska vara värt tiden? Fånga ”guldkorn” som hänt sedan vi.
Synpunkter, klagomål och beröm
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
R ESULTAT RAPPORTERA. 2 PROCESS FÖR RESULTATRAPPORTERING Rapportera resultat Förbereda resultat- rapportering Attestera resultat Attestera resultat Administratör.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Skall genomsyra utbildningen Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Course info.
Strategisk Logistik, 20p Mål
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Presentationens avskrift:

Experimentella metoder 2007 Inledning Kerstin Jon-And

Lärare för “Experimentella metoder” Kursansvarig: Kerstin Jon-And Föreläsningar: Sten Hellman Räkneövningar och lab-rättning: Klas Hultqvist, Kerstin Jon- And, Antonio Pereira, Björn Selldén, Christian Walck Datorövningar: Elin Bergeås, Linda Östman Laborationer: Sara Strandberg, Peter Reinhed, Pernilla Wåhlin Information finns på kursfaktasidan urs=FyL1x och på kursens hemsida

Undervisningsformer “Experimentella metoder” Föreläsningar: 11 gånger (2 eller 3 lektionstimmar) Räkneövningar: 6 gånger (utökat sedan 2006) Datorövningar: 7 gånger Laborationer (obligatoriska): 4 laborationer (en labövning borttagen) Tentamen

Välkomst - FIKA kl 16 i labhuset

Kursmaterial “Experimentella metoder” Från nätbokhandeln: John R. Taylor: "An introduction to Error analysis" Second edition (University Science Books 1997) Från studentexpeditionen: Loggbok Sten Hellman: ”ComsolScript 3.3a i kursen experimentella metoder", kompendium Från hemsidan Föreläsningsplan med läsanvisningar Instruktioner till laborationerna (publiceras minst en vecka före respektive laboration). Tyngdaccelerationen finns utlagd.

Redovisning av laborationerna 1(2) Laborationerna 1 "Tyngdaccelerationen” och 2 "Upptäck ett samband" : (Kort 1) skriftlig rapport, gemensam för lab-laget. (Kort 1) muntlig redovisning för L-grupp, gemensam för lab-laget. Bedömning: G eller rest. Laboration 3 "Den absoluta nollpunkten": Individuell skriftlig rapport. Individuell muntlig genomgång med lärare. Bedömning: VG, G eller rest. Laboration 4 "Radioaktivt sönderfall": Individuell skriftlig rapport. Bedömning: VG, G eller rest.

Redovisning av laborationerna 2(2) Rapporter som lämnas in i tid återlämnas efter ca en vecka. En labrapport som lämnas in för sent bedöms inte med "VG". En rapport som fått "rest" ska lämnas in igen snarast och återfås i samband med nästa inlämningstillfälle. För att en rapport ska bedömas med "VG" måste kvaliten på den först inlämnade rapporten vara mycket bra, och en eventuell rest bara gälla smärre korrektioner. Laborationer som inte har blivit godkända inom ett år räknat från kursstarten, dvs före 19 mars 2008, måste göras om.

Betyg på kursen "Experimentella metoder" Kursen är uppdelad i två moment: en laborationsdel på 4 poäng och en teoretisk del på 4 poäng. För G på laborationsdelen krävs: Godkända redovisningar av laborationerna 1 till 4. För VG på laborationsdelen krävs, förutom att kraven för G är uppfyllda: VG på minst en av redovisningarna av laborationerna 3 och 4. För G respektive VG på den teoretiska delen krävs G respektive VG på skriftlig tentamen.

Kursforum 1(2) Initiativ från ämnesrådet för fördjupat studentinflytande. Minst en lärare (men gärna flera) från kursen, lämpligen kursansvarig lärare som också fungerar som sammankallande. Cirka 2-5 studenter från kursen, beroende på kursstorlek och intresse. Lärarrepresentanter: Kerstin Jon-And, Sten Hellman, Sara Lager/Linda Östman Studentrepresentanter … … ska ni utse! Förslag 6 studenter, 2 från varje D-grupp. Fyll i listan!!

Kursforum 2(2) Kursforum - Studentrepresentanterna Representerar studenterna på kursen rörande undervisningen samt examination. Assisterar kursansvarig lärare i utformningen av kursutvärderingen. Diskuterar skriftliga utvärderingar med lärare. Tar hjälp av Fysikums Ämnesråd (FÄR) om så krävs och hjälper andra studenter att komma i kontakt med FÄR. Har rätt att framföra anonyma synpunkter från kursens studenter. Första mötet Förslagsvis tisdag 27/3 kl 16. Minst ett möte under kursen och ett efter.