Propaganda Vad är propaganda?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Vilka källor kan du lita på?
KOMMUNIKATION - att förstå och bli förstådd
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
- att överföra budskap, påverka, mm
Biblioteken i Norrbotten.
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Källkritik På internet.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
kommunikation kommer av latinets communicatio
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Projektarbete Fritidsintresse UF-företag Ensam eller i grupp.
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Konferens och evenemang
Källkritik på Internet
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Medieforskning Samhällsvetenskap Positivistisk inriktning
Teckna din seriefigur.
Källkritik. Uttryck man bör känna till… Avsändare – den som skickar informationen.. Mottagare – den som tar emot informationen… Syfte – Varför? Skillnad.
Den retoriska arbetsprocessen
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Marknadsförarens yrkesroll
Media och reklam.
INFORMATÖRENS ARBETSUPPGIFTER
Varför reklam? Öka försäljningen
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Propaganda.
Upplägget av delkursen massmedia:
Vad handlar det om?. EcoCraft Allt handlar om hållbar utveckling, vikten av identitet, viljan till det unika, lusten att skapa, lusten att visa och dela.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Globalisering.
Ekvationer & Formler Att förenkla uttryck.
Propaganda.
Kärnan i all kommunikation
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
Gilla Din Ekonomi - Skola. INFORMATÖRSUTBILDNING FI:s huvudsakliga mål  Bidra till ett stabilt och finansiellt system med ett högt skydd för konsumenter.
Källkritisk informationssökning
BNP i fasta priser.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Kommunikation.
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Momsbeskattning Skatteförvaltningen. Innehåll Vad är moms Vem är momsskyldig För vilken verksamhet ska man betala moms Hur mycket moms ska man betala.
Licenser del 2 och Produktutvärderingar - Och lite annat som vanligt Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla.
Källor och källkritik. Källa? En plats där du kan få information –Böcker –Tidning –Faktatexter –TV –Radio –Intervju med någon –Dagböcker från förr i tiden.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Riksförbundet Attention: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar.
Konsten att övertyga.
Reklam.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Att skriva essä.
Pensioner och försäkringar
Rud Pedersen – Vad, vem, varför?
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Måndag den 22 januari 2018.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
UF Ett år som företagare Företagande och arbetslivskunskap i praktik Timme – Affärsverksamhetsplan.
Propaganda Vad är propaganda?.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Presentationens avskrift:

Propaganda Vad är propaganda?

Propaganda Reklam Information Vad är reklam? Vad är information? Vad är propaganda? Vad skiljer dem åt?

Propaganda är ett meddelande eller en framställning som är avsedd att föra fram en agenda. Syftet är inte att informera utan att påverka, och innehållet brister ofta i saklighet, och/eller är avsiktligt ofullständigt eller rentav falskt. Termen avser framför allt politiska kampanjer och budskap. Vanligt i krig och i politik.

Reklam är skapande och spridande av information som har till syfte att lysa upp och skapa uppmärksamhet runt idéer, varor och tjänster, samt påverka och ändra människors åsikter, värderingar eller handlingar, i första hand konsumtionsbeteende. Oftast är avsändaren ett företag, och mottagaren en konsument. Avsikten med reklam är ofta att marknadsföra ett företags produkter eller tjänster med slutmålet att öka försäljningen av dessa, och därmed öka företagets inkomster. Reklamen är nära besläktad med propaganda och i vissa länder använder man det sistnämnda som beteckning för båda.

Information uttrycker kunskap eller budskap i en konkret form, och består ofta men inte alltid av en samling fakta. Information utgör substansinnehållet i de meddelanden som överförs vid kommunikation och utgör också substansinnehållet i olika typer av lager av kunskap och budskap, som en bok eller databas.

“I-Want-You-for-the-US-Army” ca. 1917 “I-Want-You-for-the-US-Army” ca.1917? Den amerikanska rekryteringsaffischen med Uncle Sam. Vem är Uncle Sam? Varför har han så stort inflytande? Varför är ordet “YOU” rött! Pekar mot betraktaren = en känsla av utpekande, mig han pekar på? Tilltalar alla! Uncle Sam är centrerad och har en bestämd blick! Vad gör ramen runt bilden för bildens budskap/känsla? =

Valaffisch från Folkpartiet. Frimodig Valaffisch från Folkpartiet. Frimodig? Rakvuxen ungdom = hedersvärd och ”rent mjöl i påsen”? Svensk ungdom i naturen, svenska tallar, svenska blommor! Spade/skyffel = arbetande stark ungdom! Ljusa färger = ? Tittar uppåt och framåt!

En svensk tiger skapades av Bertil Almqvist på uppdrag av Statens Informationsstyrelse, SIS, hösten 1941. Bilden blev en samlande symbol för Vaksamhetskampanjen, som startade 21 november 1941, av SIS. Kampanjens syfte var att mana allmänheten till tystnad om allt som kunde skada det neutrala Sverige, som vid tiden för kampanjen var omgivet av krigförande och ockuperade länder i andra världskrigets Europa.

Propagandaaffisch föreställande skandinavismen Propagandaaffisch föreställande skandinavismen. En enighet mellan Norge, Danmark och Sverige.

En tysk propagandaaffisch från andra världskriget En tysk propagandaaffisch från andra världskriget. Tyska Waffen SS uppmanar frivilliga i Nederländerna att gå med i Waffen SS. (vad står det exakt på affischen? Dutch till english/swedish?). Framåt, alla är påväg i samlad trupp mot samma mål! Stort och starkt maskineri = vapen- & stålindustrin ses som väldigt viktigt under denna tiden och ett teckan på framgång i världen! anonym soldat = skulle kunna vara vem som helst, du, jag eller någon annan!

Rosie the Riveter, engelska för nitaren Rosie, är en fiktiv industriarbetare i USA under andra världskriget. Rosie användes som propaganda för att uppmuntra kvinnor att arbeta i krigsindustrin. Arbetande kvinnor håller samhället flytande medans männen är ute i krig! Stark symbol = Feminism idag?

Uppgift Arbeta individuellt Välj en kategori att propagera för eller emot Politisk, Miljö eller Valfri? Material: Vattenfärg + A3 Tänk på: Bilden skall tydligt visa sitt budskap Bildkomposition Färgernas betydelse (ex. röd = signalfärg) Vad är en politisk propagandaaffisch? Vad är en propagandaaffisch emot/för miljön? Ge exempel!!!!! Kolla i färgboken = färgernas betydelse? Gul? röd = signalfärg etc.