E TT FINGERAT RÅDSLAG (G ENUS DELIBERATIVUM En debattövning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Att skriva en krönika Hur och vad.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Högtidstal Retorik.
OXIMALKVANTILISATORN
Att argumentera.
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
Att tala för att övertyga
Insändare Struktur och respons.
Svenska p Svenska p.
Rådslag – vad är de? Problembaserat lärande, Kanada Tillverkningsindustrin, Tyskland Områden för utveckling Demokratiskt arbetssätt – alla delaktiga Allas.
1. Detta är ett förslag på upplägg/rubriker som ni kan använda er av när ni ska dokumentera/presentera vad ni gjort i ert.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff förskolan
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
En övning i att analysera ett tal
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
1. Vik ett papper så att du får 9 lika stora bitar
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Retorik – vältalighet Retorik handlar om att övertyga
London torsdagen den 28/8 I dag besökte studiegrupperna A och B London, vi fick en guidad tur inne på Towern, såg en del kända platser och åkte London.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hur man skriver en argumenterande text.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Debattera.
Frågor kring häftet Vad finns det för olika typer av teser?
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Det var inte jag! Vi kommer alla stå anklagade för något en dag,
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Bygg ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
Textgenrer Vad är en textgenre?.
Argumenterande text.
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Men vad händer då? Ett brott har begåtts…….. Arbetsområde: Lag & rätt.
Att skriva en debattartikel
Att argumentera.
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Video Games The movie. E -Ni ska välja ett spel som är er favorit. -Ni ska förklara varför den är just er favorit -Hur kan spelet utvecklas i framtiden.
Debattartikel.
Åsikt och argument.
Retoriska arbetsprocessen
Den viktiga konsten att tala
Argumenterande tal.
Synpunkter, klagomål och beröm
Olika texter du behöver känna till
Så bygger du ett argumenterande tal
Föräldramöte för år 5 Ht-15 En skola för alla.  Presentation av personal  Edwise  Utvecklingssamtal  Fritids  Regler  Kraft  Råd och stöd  Övrigt.
Grupparbete 1 Vad kännetecknar en bra trafikskola ur perspektiven:
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Så bygger du ett argumenterande tal
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Argumentations- analys Mo 06. Argumentera = att leda i bevis, d.v.s. bevisa att det man påstår är rätt.
När säger du ifrån? Om civilkurage på nätet.
Argumentation.
Svenska som andraspråk 3
Nationella proven i svenska
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Att diskutera och argumentera!
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
Argumentation.
Argumenterande text.
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
Debattövning - Upphovsrätt
Presentationens avskrift:

E TT FINGERAT RÅDSLAG (G ENUS DELIBERATIVUM En debattövning

I NSTRUKTIONER Syftet är att från olika synvinklar argumentera för eller emot ett förslag. Ni ska axla olika roller och samla argument från olika intressesfärer. Två rådslag på en lektion. Först sitter ni tre och tre i grupper där ni gemensamt samlar och skriver ned argument för er roll. Sedan själva rådslaget där en person från varje grupp deltar.

S CENARIO 1 Ert band ska ta ställning till om ni ska åka på en två månader lång turné i Asien. Intressenter är: 1. Manager (intresserad av att bandet drar in pengar) 2. Bandmedlem 1 (småbarnspappa), 3. Bandmedlem 2 (singel och flygrädd), 4. Bandmedlem3 (egocentrerad frontsångare), 5. Bandmedlem 4 (förändringsobenägen frankofil).

S CENARIO 2 Familjen ska ta ställning till om de ska använda skatteåterbäringen till att renovera om köket eller åka på en weekendresa till Kafkas födelsestad Prag. Intressenter är: 1. Pappa Jens (har sökt till Sveriges mästerkock två år i rad) 2. Pappa Anders (docent i modern litteratur vid Södertörns högskola) 3. Leona 19 (ölälskande svensk mästare i dragkamp) 4. Laban 15 (allmänt trulig tonårskille) 5. Linnéa 14 (kak- och bakfantast som bloggar under pseudonymen ”Bullen”)

V AD TRÄNAS ? Argumentation, träna på olika typer av argument. Hitta minst två argument. Retoriska verkningsmedel, framförande (övertygande) Bemöta motargument. Fundera vad de andra kan tänkas presentera för argument.

G ENOMFÖRANDE När ni har förberett er ska ni ha följande: En presentation av er åsikt och ert näst starkaste argument Ert starkaste argument Eventuellt fler argument. Bemötanden av tänkbara motargument. Genomförande: Alla kommer att i tur och ordning få presentera åsikt och näst starkaste argument Därefter får alla presentera sitt starkaste argument. Efter det är debatten ”fri”, modereras om det behövs av lärare