Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talande böcker – läsande barn
Advertisements

Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Men det här är väl ingenting nytt?
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Talböckernas väg till eleverna
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
§17 Upphovsrättslagen och gymnasiebiblioteken
IFLA manifest för bibliotekstjänster till personer med läsnedsättning Framtaget av LPD/ IFLA Godkänd av IFLA styrelse april 2012 Antagen av Unesco nov.
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Den nya bibliotekslagen. Ny bibliotekslag Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling.
Omvärld och invärld två bilder av vad biblioteken har att kämpa för
Därför är det bra med talböcker
Från vaggan till graven med talböcker
Projektansvarig Inger Landen Projektledare Marie Walther
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola
Vad innebär ett barnperspektiv
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Migration. Ali (Alibi) ”Om du har en trädgård och ett bibliotek saknar du ingenting” (Marcus Tulius Cicero 106 f.Kr-43 f.Kr)
Tillgänglighets- uppdraget
i kommuner, landsting/regioner
Utmaningar i en digital tid
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Sidnummer Uppdrag planer Sidnummer Instruktionen som kom 1 augusti §/Träder i kraft I: / Myndigheten ska ha.
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
Bibliotekslagen En ny roll för biblioteken
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Tillgänglig IT – paddkursen som inte blev en groda Svenska Daisykonsortiet, 13 november 2014 Elisabeth Erikson, Örjan.
Diagnos och delaktighet
Välkomna!. En dag på biblioteket 2500 besökare – vad gör ni? Läser tidningar o tidskrifter Deltar i medspråkargrupp Pluggar Lånar Lyssnar på ett bokprat.
Samling och utbud Vårgårda Samling och utbud Beståndet och dess utveckling Vad har vi i våra fysiska och digitala hyllor? Är det vad våra brukare.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
MTM:S PRODUKTION AV KURSLITTERATUR EN FÖRDJUPNING Kerstin Ekman.
Att studera med funktionsnedsättning
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Sidnummer 1 En biblioteksstrategi för hela Sverige om KB:s uppdrag och arbete Christina Jönsson Adrial 2015 Foto: Jens Gustavsson/KB.
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Barnkonventionen i förskolan
Skolsköterskans sociala uppdrag, finns det?
Kränkning av mänskliga rättigheter
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Integritet läroplansanalys.
MIK Media- och informationskunnighet
Läsning Hälsa ? Genus Demokrati
Det här är Folkbildningen i Västmanland
– tala eller tiga Catharina Isberg, bibliotekschef, Helsingborg
Tillgänglig teknik 31 maj Pedagogen, GU.
KB – Utvidgat uppdrag från 2011
Alla läser II Vasa
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Stärkta bibliotek: stöd till utveckling av folkbibliotek
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Presentationens avskrift:

Varför talböcker? Ingrid Källström 2015-03-19 Varför talböcker?

FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948) Artikel 19. var och en har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna innefattar frihet att utan ingripande hysa åsikter samt söka, ta emot och sprida information och ideér med hjälp av alla uttrycksmedel och oberoende av gränser. 2015-03-19 Varför talböcker?

Bibliotekslag (2013:801) Gäller från 1 januari 2014 2015-03-19 Varför talböcker?

Ändamål 2 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för de demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. Biblioteksverksamheten ska finnas tillgänglig för alla 2015-03-19 Varför talböcker?

Prioriterade grupper 4 § Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska ägna särskild uppmärksamhet åt personer med funktionsnedsättningar, bland annat genom att utifrån deras olika behov och förutsättningar erbjuda litteratur och tekniska hjälpmedel för att kunna ta del av information 2015-03-19 Varför talböcker?

Skollagen (2010:800) 36 § Elever i grundskolan, grundsärskolan och gymnasiesärskolan ska ha till gång till ett skolbibliotek. 2015-03-19 Varför talböcker?

FN:s konvention om barnets rättigheter (1989) Artikel 3. Barnets bästa i främsta rummet Artikel 12. Barnets rätt att få uttrycka sina åsikter Artikel 17. Barnets rätt till barnlitteratur och information Artikel 23. Barn med funktionsnedsättningar har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv 2015-03-19 Varför talböcker?

Amy Segerstedt 1835-1928 Lärare, folkbildare Tysta skolan Föreningen bildskrift Lånebibliotek år 1892 TPB, MTM Amy-priset 2015-03-19 Varför talböcker?

MTM – våra uppdrag och tjänster 2015-03-19 Varför talböcker?

MTM:s vision Ett samhälle där alla medier är tillgängliga 2015-03-19 Varför talböcker?

2015-03-19 Varför talböcker?

Strategier och policys MTM:s barn- och ungdomsstrategi 2012-2014 MTM:s policy för språklig mångfald MTM:s taktila strategi 2012-2016 2015-03-19 Varför talböcker?

Barn – och ungdomsstrategi Barnperspektiv Barnens perspektiv 2015-03-19 Varför talböcker?

Funktionsnedsättningar som kan ge läsnedsättningar läs- och skrivsvårigheter/dyslexi synnedsättning rörelsehinder utvecklingsstörning kognitiva funktionsnedsättningar, autism, adhd mm tillfällig läsnedsättning på grund av sjukdom eller skada 2015-03-19 Varför talböcker?

Vad är en talbok? Talbok – görs enligt ett undantag i upphovsrätten för personer med funktionsnedsättningar som gör att de har svårt att läsa tryckt text Ljudbok – kan alla - köpa avtal med upphovsrättsinnehavarna 2015-03-19 Varför talböcker?

17 § - undantag från upphovsrätten 17 § upphovsrättslagen reglerar framställning och användning av anpassade medier för personer med funktionshinder som behöver detta för att kunna ta del av verket, det vill säga personer med läsnedsättning. 2015-03-19 Varför talböcker?

www.mtm.se www.legimus.se 2015-03-19 Varför talböcker?

Äppelhylla 2015-03-19 Varför talböcker?

Äppelhylla En metod för bibliotek att arbeta gentemot barn med läsnedsättning Skapa en medvetenhet Läsglädje 2015-03-19 Varför talböcker?

Tack ingrid.kallstrom@mtm.se www.mtm.se Därför talböcker! Tack ingrid.kallstrom@mtm.se www.mtm.se