Den inre och den yttre vägen går ihop Den inre vägen: vi människor går in i datormiljöerna, Cyberspace Den yttre vägen: Datorerna integreras in och sprids.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
McLuhan: Understanding media
Advertisements

En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
PETER Nicks Product Marketing Manager
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
presentation av Daniel Jönsson Lennart Schedin
Informationshantering
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Wearable Computers. Innehåll Introduktion Vad är Wearable computers? Varför Wearable computers? Användningsområden Utmaningar Energi Värmeutveckling Nätverk.
Inte en webbdesign-kurs försöker få ett slags helhetsgrepp på hela medie- hypen/visionen fem inte helt oberoende spår: 1. cyberspace (vision) 2. multimedier.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
2007 Microsoft Office System - Klienten Pontus Haglund Mid Market Solutions Specialist Microsoft AB.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Stöd för haptisk hårdvara i en spelmotor
Fiona Winders Hur kan stadsplaneringen bidra till ett socialt hållbar stad?
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Välkommen till Del 1.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Nya medier + nät = Cyberspace. Cyberspace en vision om ett universum av information och kultur, en gemensam, global, datorgenererad virtuell värld, med.
Presens och imperfekt av have. Translate! Jag har huvudvärk. Hon har en röd Volvo. De har två barn tillsammans.
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Systemdesign som process
Presentationsöversikt Syfte med presentationen: Ge en första introduktion till nyheterna i Windows Vista Målgrupp: TDMs i små till stora organisationer.
Datorns historia Vad är en dator? Kan vi kalla en kulram för en dator?
”Skolarea”/”skolportal” kommunikation mellan hem och skola
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. Människa Dator Interaktion Vad är en dator?
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. PC:ns existensberättigande Fördelar med PC:n – Kan utföra en mängd funktioner – Inarbetad standard Nackdelar –
System arbetssystem informationssystem
Den osynliga datorn Slutet för PC:n?!. Människa Dator Interaktion Vad är en dator?
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Wearable Computing Anders Oscarsen Patrik Bodelid En introduktion.
Det speciella med Cyberspace Cyberspace är (Janlert s80-) en total värld en gemensam värld en objektiv värld en aktiv och interaktiv värld en värld med.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Vad kan du göra för att minska ditt ekologiska fotavtryck?
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Windows Vista: Utrullning Maria Johansson Windows Imaging WIM-filer Flera images per WIM-fil Filbaserat Hårdvaruoberoende Komprimerade Fånga systemläget.
Med världen i handen Mia Smith
Shannon dekomposition
Artificiell intelligens och robotar
Bildbehandla med gratis programvaror Picasa, Gimp och Polarr editor.
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
Produktarkitektur Viktor Jakobsson, Fredrik Petterson, Jenny Widmark.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
Digitization and Management Consulting
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Grafisk visualisering
Design & Utvärdering, 5 poäng
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Kapitel 2 forts – Nätverksmodeller Kapitel 1 - Introduktion
Design & Utvärdering, 5 poäng
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Migreringserfarenheter från fältet
Vad gör jag om jag vill forska med SPORs data?
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.SI.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RS.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.IN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.VN.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.RO.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.EE.
Publish your presentations online we present SLIDEPLAYER.CO.IL.
Presentationens avskrift:

Den inre och den yttre vägen går ihop Den inre vägen: vi människor går in i datormiljöerna, Cyberspace Den yttre vägen: Datorerna integreras in och sprids ut i vår fysiska omgivning. Ubiquitous Computing (Weiser, 1991) (Janlert, 1991)

Det fysisk-virtuella gapet Varför bestämmer vi oss inte för en miljö? (Pederson, 1999)

Miljöegenskaper med negativ kognitiv effekt metaforisk inkoherens: papperskorgarna funkar inte på samma sätt identitetsinkoherens: papperskorgarna är inte en papperskorg (Pederson, 1999)

Kostnader för överföring av objekt mellan den fysiska och virtuella miljön tid - att överföra papperet till elektronisk är inte svårt men det tar tid kognitiv kraft - att överföra ett dokument från den ena miljön till den andra kan vara en komplicerad process som är kognitivt tröttsam, tar kraft från mer kreativa sysslor pengar - utrustningen som krävs för att stödja överföringen från den virtuella till den fysiska eller v.v. är dyr (Pederson, 1999)

Hur kommer post-WIMP gränsytan se ut? "WIMP GUIs (typ Microsoft Windows, min kommentar) based on the keyboard and the mouse are the perfect interface only for creatures with a single eye, one or more single-jointed fingers, and no other sensory organs." Bill Buxton (199x)

Dagens WIMP GUIs är baserade på förlegade designriktlinjer (1) Naiva användare måste kunna använda datorn Smalt användningsområde (huvudsakligen rutinmässigt pappersarbete) Begränsad beräkningskraft Begränsade interaktionskanaler (liten svartvit skärm, dåligt ljud, ingen mikrofon, inga andra sensorer förutom tangentbord och enknappsmus) Ingen nätverksuppkoppling (Gentner & Nielsen, 1996)

Dagens WIMP GUIs är baserade på förlegade designriktlinjer (2) (Gentner & Nielsen, 1996)

Dagens WIMP GUIs är baserade på förlegade designriktlinjer (3) (Gentner & Nielsen, 1996)

Rum- i stället för tid-multiplexing: Graspable Interfaces (1) (Fitzmaurice & Buxton, 1997) rums-multiplexad input: varje logisk funktion som ska kontrolleras har en dedikerad kontrollenhet som upptar sitt unika rum tids-multiplexad input: alla logiska funktioner styrs med en och samma kontrollenhet. Vid olika tidpunkter styr kontrollenheten olika funktioner. Kontrollenheten kopplas frekvent till och från de logiska funktioner/objekt den kontrollerar.

Rum- i stället för tid-multiplexing: Graspable Interfaces (2) (Fitzmaurice & Buxton, 1997)

Rum- i stället för tid-multiplexing: Graspable Interfaces (3) (Fitzmaurice & Buxton, 1997)

Tangible Bits (Ishii & Ullmer, 1997) Ersätt PCn med datorer integrerade i vår fysiska närmiljö (tangible user interfaces, ubiquitous computing men utan dagens GUIs) Förgrund/bakgrundshändelser: Foreground: Tangible UI Background: Ambient Media, operating at the "periphery of human perception" Phicons: fysiska objekt som konceptuellt "innehåller" digital information samt möjliggör enkel direktmanipulation

Möjliggörande teknologi Rörelse och positions-spårning av agenter (människor och maskiner) och objekt Digital märkning (taggning) av fysiska objekt Trådlös datakommunikation Visualiseringsteknologi Elektroniskt formbara fysiska material (har ej hunnit kolla källan till detta rykte)

Fysisk-virtuella artefakter (1) Det finns ingen slutdestinationsmiljö för informationsobjekt Genom att skapa artefakter som finns i båda miljöer samtidigt minskas gapet mer eller mindre automatiskt (Pederson, 1999)

Fysisk-virtuella artefakter (2) definition Definition: A physical-virtual artefact is an abstract artefact that (1) is instantiated in both the physical and virtual environment, where (2) these instantiations to a large extent utilize the unique affordances and constraints that the two different environments facilitate, and finally (3) where one instantiation of a specific physical-virtual artefact is easily identified if an equivalent instantiation in the other environment is known. (Pederson, 1999)

Fysisk-virtuella artefakter (3) Hur göra 1+1=1? Det är omöjligt rent praktiskt men möjligt konceptuellt Det är viktigare att minska identitetsinkoherensen än den metaforiska inkoherensen, tror jag… … det är åtminstone nödvändigt om båda instansieringarna av FVAn ska kunna utnyttja de unika möjligheter de två olika miljöerna kan erbjuda (se def.) (Pederson, 1999)

Fysisk-virtuella artefakter (4) Befintliga exempel Datormusen Datormonterade CD-spelare (Pederson, 1999)

Fysisk-virtuella artefakter (5) På gång inom Magic Touch fysisk-virtuell sökmotor fysisk-virtuell papperskorg fysisk-virtuell postlåda fysisk-virtuella dokument (Pederson, 1999)

Fysisk-virtuella artefakter (6) Exjobbsmöjligheter av grundforskningskaraktär, men industrikoppling finns (Ericsson, Telia, SITI sponsrar) Alexander Wandzioch gör just nu ett exjobb i projektet 2-3 personer till behövs. (Pederson, 1999)