Medlemsmodellen SPF 26 november 2013. Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
En presentation för dig som är lärare
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
SET Social Emotionell Träning
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Kongress 2014 Vi utveck lar människor och industri Delfrågor i häftet Vår organisation.
Att samtala med ungdomar om tobak
Kompetensförsörjning Rekrytera Behålla Utveckla - Hur ser det ut i ditt distrikt? - Motiv till att du är med? - Något du gjort som blivit bra, god feedback.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Välkommen till ESF:s seminarium
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Modul 5 Att söka arbete.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Vad måste man göra? Inför att man ska starta ett projekt.
Medlemsvård och rekrytering
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Demens och tidshjälpmedel
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Case Aneby Kommun 20-22/ Hur ser Aneby kommuns vision ut kontra verkligheten, område förskolan?
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Sveriges viktigaste jobb finns i välfärden Över en miljon människor arbetar i välfärden. Här jobbar de som bygger vårt samhälle och får allt att fungera.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund Hur får vi Lantbrukarna att ”nappa” på det vi erbjuder?
Folk i rörelse Medborgerligt engagemang i Sverige
Stresshantering och säljplanering
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Organisation & Arbetsgivaransvar
”Valberednings- seminarium”
Medlemmar och engagemang
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Rekryteringsstrategi/medlemstrategi
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

Medlemsmodellen SPF 26 november 2013

Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera, aktivera och behålla medlemmar. Vi utgår från Medlemsmodellens åtta steg i allt vårt arbete.

Förhållningssättet Diskutera motstånd, föreställningar och valda sanningar kring värvning och engagemang. Hur skapa en kultur där aktiva ser medlemsarbetet som en naturlig del av sitt uppdrag? Medlemmarna: är de en tillgång eller till besvär? Hur komma förbi rekryteringsmotstånd och valda sanningar?

Metoderna Tekniker för att utveckla det rekryterande samtalet, det aktiva lyssnande, argumentationen och förmågan att hantera besvärliga invändningar. > Användbara verktyg som kan användas av deltagarna direkt.

Strategierna Är nödvändiga för att er organisation ska få ett helhetsgrepp om medlemsfrågorna och inte hantera dem ad hoc från er övriga verksamhet.

Erbjuder ni hela medlemstrappan? 4.Delaktighet. Alla tillfrågas om de vill ha en uppgift. 3. Nytta. Medlemmen upplever att den får användning för medlemskapet. 2. Förfrågan. Förfrågan om medlemskap, gärna en personlig kontakt. 1. Kännedom. Den potentiella medlemmen vet om att ni finns.

Medlemsmodellen Reflektera förankra medlemsarbetet och bli överens om organisationens grundläggande uppdrag Analysera se över era föreställningar och få in mångfaldsaspekten när ni definierar vem som är er medlem Attrahera prata med era målgrupper och ta reda på vad de förväntar sig av er Rekrytera utveckla er samtalsteknik och förmåga att våga fråga Introducera säkerställ att ni tar emot nya medlemmar och aktiva på ett framgångsrikt sätt Hantera bemöt kritik och utträden professionellt och använd feedback i organisationsutvecklingen Aktivera skapa strukturer och mötesformer som främjar alla sorters engagemang Utvärdera säkerställ att ni utvärderar, följer upp och överlämnar medlemsarbetet på rätt sätt

Hur ser er typiska medlem ut? ålder kön intressen attribut vill ha av SPF gruppövning 15 minuter

Sex fallgropar att undvika när ni ska rekrytera och aktivera medlemmar

Fallgrop 1 För få känner att det är deras uppgift att rekrytera och aktivera fler

Fallgrop 2 Ni pratar om de nya medlemsgrupperna istället för med dem

Engagemanget lever! Sverige det land i världen med flest ideellt engagerade 48 % av svenskarna ideellt engagerade Siffran är konstant över tid (sedan 50-talet) 16 timmar/månaden 26 % aldrig varit engagerade Vi ärver vårt engagemang Tillfälliga insatser ökar men ersätter inte traditionellt engagemang

Fallgrop 3 Medlemmen ska anpassa sig efter er organisation istället för tvärt om

Fallgrop 4 Ni tror att människor känner sig välkomna bara för att ni säger att de är det

Fallgrop 5 Ni möjliggör inte för många att göra lite

Fallgrop 6 Ni tror ni måste göra mer - när det handlar om att skryta mer

Tips! Se rekrytering och aktivering som allas uppdrag Låt många göra lite Prata med och inte om målgruppen Ge alla som vill en uppgift och tacka för hjälpen Glöm inte att fira framgång