Mål, kunskapskrav och LGR-11 Dagordning Presentation Hur är en 7-åring? Vad lär man sig i ettan? Mål, kunskapskrav och LGR-11 En vanlig dag i skolan Konflikter Föräldraengagemang Utvecklingssamtal Läxor Länkar Övriga frågor Vi presenterar oss för varandra. Vi har bytt klasskontakt från Anders till Krille eftersom Krille som själv har diabetes ska hjälpa Amanda i klassen som just fått diabetes. Alla föräldrar presenterar sig.
Hur är en 7-åring? Sjuåringen vill och behöver röra på sig. Ofta! Sjuåringen vill känna igen sig. Tydliga rutiner skapar trygghet, så att koncentrationen kan ligga på att leka, lära och trivas. Sjuåringen är stor på dagen och liten på natten. Ni föräldrar är jätteviktiga! Stötta och hjälp till med praktiska saker. Komma i tid och ha med sig skolväska. Era barn kommer att vara trötta nu i början eftersom det går åt mycket energi på dagarna i skolan. Mycket är nytt och det är många rutiner som ska sättas.
Mål, kunskapskrav och LGR-11 Vi arbetar efter den aktuella läroplanen Lgr-11 och om man redan nu är intresserad över hur det fungerar med mål, bedömning och betyg så är det här en bra film att se. Det finns även mycket information på skolverkets hemsida för föräldrar. Läs mer på http://www.skolverket.se/elever-och-foraldrar
Vad lär man sig i ettan? Skolämnen åk 1 Svenska – tala, lyssna, läsa, skriva HÖGLÄSNING och gemensamma samtal om det vi läser. En läsande klass – lässtrategier www.enlasandeklass.se Bokstäver, ljud, skriva. Läsa ord och meningar. Skriva tillsammans och enskilt. 10 lektioner/vecka Svenska är det största ämnet och som även finns inbakat i alla andra ämnen. Viktigt med gemensamma samtal kring det vi läser och skriver tillsammans. En läsande klass kommer vi att arbeta mycket med och på deras hemsida finns även tips till föräldrar.
Lära sig genom spel Man kan träna många saker på ett roligt sätt t.ex. genom spel, sånger och lekar.
Matematik – räkna tal, skriva siffror, mäta, väga, klockan, jämföra, mönster m.m. 5 lektioner/vecka Matematik är också ett stort ämne som innefattar mycket och finns runtomkring oss i vardagen. Grundläggande taluppfattning är det viktigaste i början.
SO – Samhällsorienterande ämnen Geografi – världskartan, närområdet Historia – min egen historia Religionskunskap – religioner omkring oss Samhällskunskap – demokrati, klassråd, elevråd, rösta, ta beslut, vårt land 2,5 lektioner/vecka Nu i början arbetar vi mycket med samhällskunskap i form av att ta fram gemensamma regler, ha klassråd, rösta om olika saker och samtala om hur man är mot varandra för att det ska bli bra arbetsmiljö i vår klass och på skolan.
NO – Naturorienterade ämnen Biologi – naturen året runt Fysik – årstider Kemi – ämnen runt omkring oss Teknik – konstruktion, bygga NTA – Temalådor Jord 2,5 lektioner/vecka Vi börjar med ett NTA projekt om jord. NTA betyder Natur och Teknik för Alla och består av färdiga experimentlådor inom olika teman.
Musik – sjunga tillsammans, rytmer 1 lektion/vecka Idrott – lek och rörelse, hoppa, hänga, bollspel 1,5 lektioner/vecka Jag (Josefin) har musiken i klassen tillsammans med Anders som har musik i den andra ettan. Kamilla har idrott med klassen en gång i veckan.
Skoldagbok Vi skriver om kommande aktiviteter och utvärderar på fredagar vad vi lärt oss. Skoldagboken ”bor” i skolväskan. Vi använder skoldagboken som en kalender där vi skriver ner viktiga saker som händer i skolan. Viktigt att ni kommer ihåg att lägga tillbaka den i skolväskan när ni tittat i den hemma så att vi kan skriva i den i skolan. Måndagar och fredagar skriver vi alltid i den men ibland kan vi behöva lägga till saker andra dagar också.
En dag i skolan 8.20 Börjar skolan! Samling Vi räknar vilka som är där och sjunger Jag läser högt och vi pratar om det vi läst Vi går igenom dagen, datum och lektioner Sedan lektioner, rast, lunch… Senast 13.20 slutar skolan och fritids tar vid. Viktigt att vi får börja med en lugn stund 8.20. Att alla är där i tid och att de som är sjuka anmält det senast 8.00.
Fritids och lekens betydelse Lärandet sker absolut inte bara i skolan utan fritids är väldigt viktigt för elevernas utveckling och där får de öva på många saker.
Man lär sig många olika saker! Som att samarbeta med varandra och lösa konflikter med hjälp av personalen.
Kontakta oss! josefin.adler@stockholm.se Vad gör vi om något på skolan känns så här för ditt barn eller för dig som förälder!? Jätteviktigt att ni kontaktar oss på skolan direkt om det är något som era barn berättar hemma och ni undrar över. Mejla är det lättaste sättet att nå mig. Kontakta oss! josefin.adler@stockholm.se
Föräldraengagemang! Ni som föräldrar kommer att hålla ihop i flera år! Arbeta för att skapa en vi-känsla bland er föräldrar, det skapar trygghet för både er och barnen. Klassföräldrar Rullande fyra per termin Kontaktlista Det är viktigt att ni föräldrar samverkar runt era barn. T.ex. bestämma en tid för picknick i parken en helg eller kväll. Förslag att ha fyra klassföräldrar varje termin och börja med de fyra översta på klasslistan. Vi i skolan får inte lämna ut kontaktuppgifter till er föräldrar men jag har gjort en lista där de som vill skriver upp sina uppgifter. Den sitter nu längst bak bakom veckans krysslistor i pärmen 1B. Den pärmen följer även med till stängnings och öppningsfritids. Alla som vill dela med sig av sina uppgifter skriver på listan senast nästa fredag 12/9 så kopierar jag sedan upp den och skickar hem till alla i klassen.
Utvecklingssamtal En gång per termin I höst mer ett lära-känna-samtal Samtalen ska cirkulera kring barnens bästa, ha en positiv och uppmuntrande ton samt att barnet ska komma till tals och känna sig delaktigt Samtal dagtid september-oktober Boka på skolwebben Vi kommer snart att komma igång med samtal vi ska bara bestämma form så att vi gör liknande på skolan. Vi behöver också hitta tid för detta och kommer att lägga ut tider förmiddag eller eftermiddag. Tiderna kommer att läggas ut på skolwebben och där bokar ni enkelt in er. Jag meddelar er när tiderna finns där men se till att redan nu försöka ordna så att ni kommer in på skolwebben. Support finns på http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Grundskola/Paverka-i-skolan1/Stockholms-Skolwebb/
Utvecklingssamtal Vid vårens utvecklingssamtal beskriver eleven och jag vad denne har lärt sig i de olika ämnena. Hur ligger eleven till och vilka eventuella åtgärder behöver tas. Man har utvecklingssamtal varje termin och eleven ska alltid vara med. Behövs det ett samtal bara mellan vuxna så bokar vi in det separat.
Läxor Ger barnen mer tid att repetera och öva Förbereda inför en kommande lektion Ger dig som förälder insyn i vad ditt barn lär sig i skolan Läsläxor kommer snart igång! Tillsammans med den andra ettan håller vi på att utarbeta formen för läxor men läsläxor kommer snart att komma igång så fort vi kartlagt de kunskaper som eleverna redan har så att de får läsa böcker på sin nivå.
Länkar Klassbloggen – min informationskanal till er http://mariehallsskolan5.wordpress.com Skolans hemsida med allmän information http://mariehallsskolan.stockholm.se Skolwebben www.skolwebb.stockholm.se Info om frånvaroanmälan – sms/app http://www.stockholm.se/-/Nyheter/Forskola/Ny-app-for-franvaro/ Bra länkar att ha! Ett tips är att klicka på Följ+ knappen längst ner till höger på klassbloggen. Där kan man skriva in sin mejladress och får då ett mejl varje gång ett nytt inlägg läggs upp. Inga veckobrev skrivs men någon gång i slutet på varje vecka skrivs en lite längre sammanfattning med framåtblick. På hemsidan hittar man allt om t.ex. vad som gäller för ledighet och vilken mat det blir. Skolwebben ska fungera nu och där är det bra om man lägger till sina uppgifter men mobilnummer för då kan man ladda ner appen ”Anmäl frånvaro” och lägga in sitt/sina barn och bara trycka på en knapp för att sjukanmäla. Väldigt enkelt! Glöm inte att sjukanmäla varje dag barnet är sjukt. Det är för er skull så att vi är säkra på att barnet är sjukt och inte har försvunnit på vägen till skolan.
Övriga frågor Lappar in Kontrollera mobilnummer En del har inte lämnat in lappen där man ska skriva att man tagit del av ”Handlingsplan för elevers närvaro”. Jag har extra lappar om man behöver. Vi vill också slå ett slag för ”Vandrande skolbussar” som innebär att man hjälps åt några familjer att gå med barnen till skolan. Man turas om under veckan och vi kan kanske slippa onödig biltrafik runt skolan. Allt för att göra miljön runt skolan så säker som möjlig för era barn! Om någon har problem att komma in på skolwebben och lägga in sitt telefonnummer så kan ni mejla mobilnumret till mig så kan jag fixa det. Vissa bilder lånade från Majemas material Hej Skolan!