Varför?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Källkritik.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Av: Almir, Martin, Ismail, Edvin
Vill du bli ett energigeni?
Energiomvandlingar, energislag och energikällor
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
DITT BOENDE.
Förmågor & Centralt innehåll
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Grupparbete – Väder och klimat
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
vanliga bilar vs miljöbilar
Bedömningskriterier för åk 6
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Energiteknik Teknik direkt s
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Att synliggöra lärande
Och annat runt omkring det!
Från vardagskunskap till vetenskap
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Energikällor.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
Kunskapskrav och matriser
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Hur gör man en debattartikel?
Energiförsörjning.
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Hållbar utveckling Köpa läsk. Uppgiften  - uppdelad i två delar  - en gruppuppgift och en enskild  Din klass ska vara med och ordna en fest på skolan.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Att lära sig att analysera
Tema: Hållbar utveckling
Hållplats 1Hållplats 2Hållplats 3 Eleven kan beskriva eller förklara ett fenomen eller ett samband i vardagliga termer och utifrån egna erfarenheter,
Var finns energi på jorden? På vilka sätt utnyttjar vi jordens energi?
Energiteknik Teknik direkt s
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
- hur vill vi ha det?. I filmen pratas det om växthusgaser, vad är det för något? Vad är växthuseffekten? Förklara på vilket sätt vi människor är beroende.
JORDENS INRE OCH YTTRE KRAFTER
Energi del 1.
Rörelse och konstruktion
Bäst uppfinningarna!. Teknik och fysikaliska begrepp ha kunskaper om användning av naturvetenskap och teknik i samhället kunna beskriva några vardagliga.
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför? Tvätta varför då?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Näring - hälsa SYFTE: Fördjupa er i näringslära /hälsa.
En inledning till pararbete i åk 8
Energi och energikällor
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
Energi Åk
Har du med dig bok, penna och block. Sätt dig ned. Fundera på hur en vattenmolekyl ser ut under tystnad. 1.Upprop 2.Varför vatten? 3.Vattenmolekylen 4.pH.
Vad är energi? Åsa Kallebo, Stenungskolan, Stenungsund –
Arbetsområde Fysik Krafter. Vad är krafter för något? Fysiken och vardagslivet  Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
PEDAGOGISKPLANERING FYSIK ÅK 7
Eget arbete? Lektion 3 ht- 17.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Hållbar utveckling.
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Presentationens avskrift:

Varför?

Centralt innehåll (Kunskap om) Energins flöde från solen genom naturen och samhället. Några sätt att lagra energi. Olika energislags energikvalitet samt deras för- och nackdelar för miljön. Krafter, rörelser och rörelseförändringar i vardagliga situationer och hur kunskaper om detta kan användas, till exempel i frågor om trafiksäkerhet. Fysikaliska modeller för att beskriva och förklara jordens strålningsbalans, växthuseffekten och klimatförändringar. Hävarmar och utväxling i verktyg och redskap, till exempel i saxar, spett, block och taljor.

Förmågor (Kunskap hur) Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör energi, teknik, miljö och samhälle och skiljer då fakta från värderingar och formulerar ställningstaganden med enkla motiveringar samt beskriver några tänkbara konsekvenser. K:11 Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang där företeelser i vardagslivet och samhället kopplas ihop med krafter, rörelser, hävarmar, ljus, ljud och elektricitet och visar då på enkelt identifierbara fysikaliska samband. K:13 Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur människa och teknik påverkar miljön och visar på några åtgärder som kan bidra till en hållbar utveckling.

Vindkraftverk Fördelar Nackdelar

Vindkraftverk Fyra (4) Områden Hälsa Ekonomi Landskap Verksamheter samt förankring https://vimeo.com/album/2079961/video/49661366

Fråga två och två Ett par vindkraftverk i skogen kan tyckas oförargligt (harmlöst, ofarligt). Ingen bor i närheten och därmed kan ingen störas av exempelvis ljud och ljus - eller? Diskutera två och två varför detta skulle kunna vara ett problem, att låta vindkraftverk upprättas i ett skogsområde?

Kärnkraftverk Fördelar Nackdelar

http://youtu.be/lpQ9pjWFpwY

Källkritik Vad förmedlade filmerna, varför? Kan det finnas en koppling till vad filmerna visade och vem som producerat (gjort) filmerna. Kan du se någon nackdel med att bara ha tagit del av dessa filmer innan du gör ett uttalande? Varför, varför inte?

Hur tycker du att vi på jorden ska minska våra utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser? 5 min -skriv ner själv 10 min diskutera två och två, kan ni komma på fler sätt? 15 min diskutera/presentera de ni diskuterat för ett nytt par

Presentera för ett nytt par Vad har ni kommit fram till som är lika? Har ni några starka argument som skiljer sig? Koncentrerade ni er på samma saker? hade ni olika vyer?

Frågor att diskutera kring. Hur påverkar användandet av biobränslen miljön? Växthuseffekten och andelen förnybara energikällor hänger ihop. Hur då? Hur tycker du att vi på jorden ska minska våra utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser?