Problemformulering Fråga: Har vi bättre uppmärksamhetsförmåga på vårt lyssnaröra? Alternativ formulering: Uppfattar vi vad vi hör bättre med vårt lyssnar-öra.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Advertisements

Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
BANLÄGGNING I OCAD-8 Närpes OK.
Din hjärna och ditt minne!
- Kroppens kontrollcentrum -
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Multiplicera lika tal med 2 siffror som slutar på 5
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Att läsa och studera.
Analytiker & Holistiker
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Access med Sebastian och Robert
Att lära på mottagarens villkor
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
JOHANNA BJÖRK
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Varför är det bra att ha just två öron?
Silberschatz, Galvin and Gagne ©2009 Operating System Concepts – 8 th Edition, Kapitel 13: I/O-system.
Vad är du för typ av person?
Hur presentera och opponera?
Det här bildspelet visar en del av innehållet i Friskverktyget - Privat. Starta bildspelet genom att i PowerPoint klicka på Bildspel i toppmenyn och sedan.
Det här bildspelet visar en del av innehållet i Friskverktyget - Proffs. Starta bildspelet genom att i PowerPoint klicka på Bildspel i toppmenyn och sedan.
Analytiker & Holistiker
Ljud Ljudets egenskaper.
Kurs läs och skriv Återkoppling
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Outline för dagens övning
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hur samarbeta med journalister? Kommunikationschef Päivi Musakka Högsta förvaltningsdomstolen Vasa
Studieteknik och inlärning
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka var som helst.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Kognitivt perspektiv.
MINNESTEST Memorera en talserie Du har 30 sekunder att memorera
Allmänläkardagar Nov 2014 Röntgen
Styckeindelning.
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp, på din sida, symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka var som.
Hur du tar hand om din kunskap
Del 3 Din hjärna och ditt minne!
1 Mönstermatchning och rekursion Nr 4. 2 Förenklad notation val fnname = fn name => expression Förenklas till fun fnname name = expression Exempel fun.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Mobila Skolteamet Sjöbo
Nonviolent Communication
Kommunikationspass Jag heter
Egen styrka-projektet
Replik AB Tankar kring förändring The Neuroscience of Leadership David Rock and Jeffrey Schwartz.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Nervsystemet Nervsystemet är nödvändigt för att kroppens olika delar snabbt ska kunna få kontakt med varandra, och fungera som en helhet. Kommunikation.
Nervsystemet styr din kropp
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Självkänsla.
SYNerGAIA - en tvärfacklig rehabilitering
Träna svenska A och B Häfte 3 Hälsningsfraser.
Vet du egentligen vad dina föräldrar vill?
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Validera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Svetsning och PED.
Att lära på mottagarens villkor
Komma igång med Scratch
Vet du egentligen vad dina föräldrar vill?
Y 5.3 Kombinatorik Kombinationer
Hur får man data snabbt från Socialstyrelsen? - Tips från handläggare
En universal inloggning 27 mars 2019
Presentationens avskrift:

Problemformulering Fråga: Har vi bättre uppmärksamhetsförmåga på vårt lyssnaröra? Alternativ formulering: Uppfattar vi vad vi hör bättre med vårt lyssnar-öra än med vårt andra öra?

Vad känner vi till?  Anatomiska egenskaper Organ positionerade på vänster sida kopplade till höger hjärnhalva vice versa.  Perception; uppmärksamhet Uppmärksamhet är A och O för att hjärnan skall kunna välja ut vad som skall processas och vad som inte är relevant att processa.  Korttidsminne Uppmärksamhet krävs för att information skall kunna memoreras i STM och därefter i LTM efter inre upprepning (rehearsal). Sensory store Attention STM Rehearsal LTM Källa: Anderson, J. R., Cognitive Psychology and its Implications, 6th edition. W. H. Freeman and Company. 2005

Metod  Minnestest - memorering av uppläst sifferföljd  Ett öra i taget  Variabler Kontrollvariabler – Hänthet (vänster/höger) – Telefonöra (vänster/höger) – Hörselfel (ja/nej) Beroende variabler – Antal rätt siffror i uppfattad siffersträng (0-8) Oberoende variabler – Test-öra (vänster/höger)  Tämligen okontrollerat test (programstyrt)

Testet! Inmatning färdig Aktuella instruktioner Inmatningsfält Antal rätt per öra Antal siffror att läsa upp Starta test

Testresultat

Sammanfattningsvis