Beskrivningar. Måla en bild…… eI ord för den som läser eSätt dig in i situationen och tänk efter vad du ser, hör, känner osv…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

KONJUNKTIONER.
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
En kortfattad historia
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Relationer mellan karaktärerna i tragedin ”Fröken Julie”
Textrespons Vad är bra i berättelsen? En händelse? En formulering
Pronomen.
Vad menas med ett ämnes egenskaper?
Insändare Påverka med ord #3.
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Sinnena 4C Vt 2013.
VIKTIGT! TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Att lära på mottagarens villkor
Mål och betygskriterier
= att visa istället för att berätta
Person- och miljöbeskrivning
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Kommunikation.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Om ett ögonblick kommer Du in i en magisk värld!
Konsten att spelleda Spelledarens uppgift. Vad är en spelledare? En spelledare är, enkelt uttryckt, den person som leder ett rollspel. Han eller hon utgör:
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Dom, de eller dem? Förklaring.
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Ett helt normalt samtal vid frukostbordet:. Hon: Vad skulle du göra, om jag plötsligt dog?
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Marianne Fredriksson
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
NÄSTA UPPGIFT I JAG-TEMAT!! “ Din favoritmijö”. GESTALTA  Det luktar bensin. Solen skiner från en klarblå himmel och maskrosorna vid vägkanten är utslagna…
Berätta spännande.
- att läsa & skriva noveller
Adam tänker 1.Han heter Adam. 2.Han tänker inte så bra. 3.Han är arg. 4.Jag tror att han kommer från USA.
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Skriva noveller.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Hur skriver man ett reportage?
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Att skriva dikter.
Idrottspsykologi.
Den retoriska arbetsprocessen Från tanke till tal
Kaktusen är taggig, har en mjuk insida, och är en riktig överlevare. Alla kaktusar kan blomma om förutsättningarna är de rätta!
Reportage En journalistisk text som på nära håll beskriver människor, platser, händelser och företeelser Journalisten måste ut i verkligheten för att.
om företaget där du gör din praktik!
Gordon Allport ( )  Ord som kunde användas för att beskriva personlighetsdrag
Debattartikel.
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Esperanda Santana Lopez
Att Skapa Serier.
Utveckla skrivandet.
Vad menas med ett ämnes egenskaper?
 Ibland låter det tjatigt när man upprepar substantiv hela tiden.  Ex:  Jag ha köpt en ny bil. Bilen är blå. Bilen är stor. Bilen är en BMW. Osv….
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
De Sju Diskrimineringsgrunderna
Liknelser.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Berättarteknik.
Berättande text.
Riktad skrivning Varför jobbar vi med läsförståelse- medhjälparna (tror du)? Skriv rubrik och svar tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni har skrivit.
ATT SKRIVA Några tips och råd. Beskriv  Miljön En berättelse utspelar sig alltid någonstans. T ex en skog, ett kafé, en lektionssal, en bil. Hur ser.
Reportage.
Novellanalys.
Deckare.
Presentationens avskrift:

Beskrivningar

Måla en bild…… eI ord för den som läser eSätt dig in i situationen och tänk efter vad du ser, hör, känner osv…

Beskriv med alla sinnen eSyn eHörsel eKänslor

Sinnesord eHur något ser ut eHur det låter eHur det luktar eHur det smakar eHur det känns eFå läsaren att känna sig närvarande i det beskrivna

Detaljer eDet du ska beskriva består av en mängd detaljer eFörsök att se det du ska beskriva framför dig eAnvänd exakta ord vilket gör beskrivningen tydligare

Peronbeskrivning eVem är han eller hon? eVad har han eller hon för roll? eVad av personens bakgrund är viktigt att veta för den som läser? eBehövs hans eller hennes utseende beskrivas?

Miljöbeskrivning eVar utspelar sig händelsen? eVad i miljön är viktig för händelsen? eKan miljöbeskrivningen påverka stämningen ? eVad i miljön är viktigast att beskriva?

Stämning eBestäm vilken stämning du vill skapa. ePositiv, negativ, mystisk, spännande, livlig, rofylld….

Liknelser eKall och med en lukt av fuktig källare…. eUndvik slitna liknelser som ”arg som ett bi” ”hungrig som en varg” osv.

Övning! eHur kan man skriva med andra ord så att det blir tydligare för synen… eGul eBlå eRöd eVit eGrön eBrun