Ramla snubbla halka
Sjukhusrapporterade skadade år
Skadade fotgängare
Ur Göteborgs-Posten 2 oktober 2011 ”Ytterligare en person har fallit och skadat sig på de ojämna gatstenarna i centrum. Nu krävs Mölndals stad på ersättning. Det var i slutet av september som en 78-årig kvinna trampade snett på gatstenarna. Hon föll och kördes till Mölndals sjukhus där det kunde konstateras tre sprickor på bäckenbenet. ” ”Ännu en fallolycka i centrum”
Varför uppmärksamma fallolyckorna? De ingår inte i den allmänna trafikolycksredovisningen Fallolyckor rapporteras sällan i massmedia utom på vintern Det finns ingen samlad bild av konsekvenserna De drabbar hårdast de äldsta medborgarna, mest kvinnor De är svåra och kostnadskrävande att åtgärda Ansvaret för skötseln av gångytorna är splittrat
Skadade i trafikmiljön
Skadegrader hos fotgängare ramlat/halkat påkörd av personbil Hur många och hur svårt skadade
Allvarligt och måttligt skadade Fotgängare i fallolyckor Cyklister i singelolyckor Bilister i kollision mellan personbilar Fotgängare påkörda av personbilar Cyklister påkörda av personbilar 191
Män Kvinnor
Underlaget…
Jämförelse mellan två vinterperioder
Preliminärt utfall 2011 trafikolyckor
Preliminärt utfall 2011 fallolyckor
Insatsområden 1.Öka medvetenheten om fotgängarnas problem 2.Ökad kvalitet på utformning, drift och underhåll 3.Ansvar för vinterväghållning, pågår hos SLK 4.Fotgängarnas förutsättningar 5.”Fall i vagn” 6.Forskning, utveckling och demonstration
Övergripande mål Halvering på femårsperioder År 2020 Färre än tre omkomna i trafiken År 2020 Färre än 75 skadade
Mot målet 2020
Vision Vi har ett rikt stadsliv där alla oavsett ålder, ursprung eller förutsättningar kan röra sig säkert i trafiken. Såväl invånare som arbetspendlare anser det säkert att röra sig i Göteborgstrafiken. Närmiljön ger barnen möjlighet att klara sig på egen hand under uppväxten och de äldre förflyttar sig utan oro för sin säkerhet i gatumiljön. Ingen skall dödas eller skadas allvarligt i trafiken i Göteborg