Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Samtala om böcker.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
 METODIK  Hur gör man en brukarstyrd enkätundersökning?  Hur går man sedan tillväga?  Peer-to-peer som insamlinsmetod  Problem, svårigheter och begränsningar.
… som skulle arrangera en löptävling.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Att skriva en krönika Hur och vad.
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Lånord.
UPPLYSNINGEN.
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Bedömning av professionell kompetens
= att visa istället för att berätta
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Formellt, skarpt och snyggt
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
När blir ett ord svenskt då?
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
Svenska p Svenska p.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
Vad är du för typ av person?
En klok bok Lärande i många dimensioner Åke Backman, illustratör.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Etik Moral Filosofi.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Hur gör man en debattartikel?
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Sokratiska samtal Stockholms stadsbibliotek
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
PLIKTBARN LUSTBARN.
Lite skolhistorik?.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi FÖRELÄSNING 4.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
SLUGs Medlemsundersökning Resultat och kommentarer från studenterna
Formellt, skarpt och snyggt
Den viktiga konsten att tala
Lyrik.
Exempel på skriftligt omdöme
Att skriva vetenskapligt
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Lära för livet!.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Presentationens avskrift:

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi ”Under ovan antydda mödor vid skapandet av Strand har jag ofta förvånat mig att hårt kroppsarbetande människor om aftnarna orka med läsning, föredrag, möten och dylikt. Än livligare än förr har jag beundrat den andliga hunger och den politiska vakenhet, som ger dem denna energi. Vidare har jag lärt mig inse omöjligheten att, i fråga om arbeten, som omedelbart ha med naturen att göra, lagstadga en viss arbetstid. Hade jag t.ex. ej under torkan i fjol orkat hålla på flera timmar var afton med att vattna, skulle alla planteringar varit förlorade. Exemplen kunde mångfaldigas och alla visa att för jordarbetet måste de olika årstiderna reglera arbetstiden.”

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Ellen Key Folkbildningsarbetet. Särskildt med hänsyn till skönhetssinnets odling Fostran till självverksamhet som folkbildningsarbetets grundläggande metod och mål Den bildade ungdomen från överklassen som förverkligare av sann folkbildning Ungdom som skall verka för folket ”Ungdom som vill uttryck för vårt folklynnes ungdomliga drag, framför allt skaparlusten. Inte auktoriteter som präster och professorer som inte kan utgå ifrån folkets situation och verkliga behov” "De yppersta äro de, i ordets bästa mening, folkliga, de som inse, hvad folket behöfver, och huru detta bör gifvas, och som förstå att lämpa medlen efter målet. Detta är icke, att folkbildningen skall bli tal- och tidningsbildning utan sak- och bokbildning."

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Sak- och bokbildning i stället för tal- och tidningsbildning Sakbildning = ta del av, studera, undersöka, kunna ta ställning till helheter och relationer mellan dem "..där all undervisning syftade icke till en examen men till säkerhet och lust i bruket av alla bildningsmedel och hjälpmedel, från och med tidtabell, karta, ordbok, uppslagsbok till vetenskapens, litteraturen och konsten själfva!" Kritiserar hårt tidningssuperiet som hon likställer med superiet Bokbildning = läsa, ta del av och diskutera, betydelsen av att koncentrera sig kring en bok, en författare eller ett tema - fördjupa sig och reflektera kring Ellen Key Folkbildningsarbetet. Särskildt med hänsyn till skönhetssinnets odling

Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Stark försvarare av folkets eget språk - beskriver verkligheten och vardagen mera nyanserat "Folkbildarne borde återge folket frimodigheten till sina gamla ypperliga ord och tankesätt- och sålunda bidraga att återge dem åt språket" Folkbildningen skall utgå från det tid och rum där folket befinner sig i, bygden, dess levnadsvillkor och historia (från det lokala till det globala) Att vid sidan om ungdomen använda sig av de lokala experterna; ingeniörerna, jordägarna, husmännen, läkarna Ellen Key Folkbildningsarbetet. Särskildt med hänsyn till skönhetssinnets odling Ellen Keys folkbildningspedagogik: Välja givna teman som man fördjupar sig under en längre tid, konfrontera helheter som man försöker förstå sig på, användning av det ”egna språket”