En hållbar struktur för kompetensutveckling. Planering Studiecirklar VT 2008 Antal cirklar:6 fm, 6 em + en kvällscirkel(18-20) (Jämna och ojämna veckor)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Pedagogisk verksamhetsidé
Nationellt kunskapsstöd för god palliativ vård
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Vi åkte med vårat arbetslag till New York. Varför åker vi på teambuilding?
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Konsten att leda sig själv
Sundsvalls kommuns stora jobbsatsning
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Lära sig leva med cancer
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND IT-piloternas utbildning Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Introduktion och utbildning,Praktik 3 dagar/vecka,
Lotusmodellen.
Studiecirklar – att kunna vidareutveckla alla aktiva inom en ideell förening Ett samarbete med Göteborgs innebandyförbund och Sisu.
Uppdrag granskning Ulrika sandmark
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
1. Att leda EU projekt Margareta Holmstedt.
Att höra an till någon- anhörig
Behov av habilitering och rehabilitering
Leda känslomässigt krävande arbete i äldreomsorgen
Samverkansinsats Trampolinen
Att planera och sätta mål
Välkommen Önskar: Alexander, Angela, Birgitta, Fredrik, Kerstin och Troij.
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
RAMS -R ehabilitering, A rbets M arknad och S ysselsättning En verksamhet som riktar sig till personer mellan 18 och 64 år som uppbär försörjningsstöd.
Skolutveckling på riktigt - ett formativt förhållningssätt i alla led.
Koh-I-Noor Berg av ljus
Dolda funktionsnedsättningar
Vision Vi skall vara ledande i lärande och utveckling av industriella tekniska utbildningar på gymnasial och eftergymnasial nivå i Sverige.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Förankring för hållbar utveckling Age Management i landstinget i Kronobergs Intervjuer med 9 personer Projektledare.
Läroplansnätverk förskolan
Patientstyrd gruppundervisning Carina Holmesson Kliniken för njurmedicin och transplantation i Lund
Det goda mötet /förebyggande & främjande i Kalmar län Johan Engdahl.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Lektion 1 Vt-15 Vad vi gör idag?
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Att vara professionell
Vårdalinstitutets Tematiska Rum Palliativ vård och omsorg
Laget med fart, Hoby så klart Ur föreningens stadgar; Föreningen skall bedriva idrotten Bordtennis. Föreningen.
Hur kan vi förstå begreppet?
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Bra planering skapar trygghet
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Svenska Brukshundklubben Mona Brantlind.
Målsättning – nå sitt mål!?. SMART målsättning…..  SMART - varje bokstav motsvarar en av beståndsdelarna i att skapa användbara mål - ett populärt verktyg.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
1. Syfte med vårt arbete under läsåret
Lära för livet!.
Lektionsplanering Hanna Sepp.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Initiativ från föräldrar
Level Up steg 2 & 3.
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Luleå Hockey Team 09.
Introduktion källkritik
Neurosjukvård på akutmottagningen
P06 Föräldramöte
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
STUDIECIRKLAR SOM METOD FÖR FÖRBÄTTRAD PALLIATIV VÅRD
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Presentationens avskrift:

En hållbar struktur för kompetensutveckling

Planering Studiecirklar VT 2008 Antal cirklar:6 fm, 6 em + en kvällscirkel(18-20) (Jämna och ojämna veckor) Antal deltagare: Max 10 per cirkel plus cirkelledare När:planerad start v 9 – v 21 Schema: 7 cirkelträffar 1. Introduktion, Målsättning 2. Vad är palliativ vård? 3. Symtomlindring 4. Livsfrågor 5. Närstående/Anhörig/volontär 6. Personalperspektiv/Samarbete 7. Avslut och utvärdering!

Tid Längden på studiecirklarna Att hinna gå ifrån Fm – Em? Olika fördelar nackdelar Hänsyn till helger och ledigheter

Plats

Deltagare

Det är ur variation lärande uppstår!

Möjligheter Delaktighet Lust att lära Bekräftelse Reflektion Skräddarsy Tränar blivande ledare

Svårigheter OK Engagemang och förberedelser Allmänt innehåll Det går inte att kontrollera vad som är lärt Konkret handling

Att jobba vidare… Mål Förankring i verksamheterna Pådrivare Möten