Att marknadsföra en region Båstad den augusti 2009 Cecilia Gyllenkrok, marknadschef
2 Vad är det vi ska marknadsföra? Begreppsförvirring!! Region Skåne = Malmöhus Läns landsting + Kristianstad läns landsting + Länsstyrelsens tidigare ansvar för näringslivsfrågor, kulturfrågor, infrastruktur mm Landskapet Skåne
3 Rätt svar = Varumärket Skåne ”Det bästa av två världar” Genuint Nära Mångsidigt Nyskapande
4
5
6 Business Region Skåne – moderbolag Utveckla och stärka varumärket Skåne Driva koncernövergripande projekt; Expo 2010, Öresundsregionen 10 år mm Initiera nya projekt Koordinera och stödja dotterbolagen Målsättning: ökad ekonomisk tillväxt i Skåne = bättre liv i Skåne
7 Dotterbolagen Invest in Skåne – fler investeringar till och mer export från Skåne Tourism in Skåne – fler turister till Skåne Event in Skåne – fler stora evenemang till Skåne Film i Skåne – fler filmprojekt till Skåne
8 Samordning Gemensam kommunikationsstab Gemensam administrativ stab Gemensamma lokaler Gemensamma ledningsgruppsmöten Gemensamma projekt
9 Utmaningar Samordna konkurrerande kommuner Öresundssamarbetet Konkurrerande varumärken: Skåne, Öresundsregionen, Österlen, Malmö, Sydsverige… Okända i ett globalt perspektiv