Etik och moral Vad är rätt och fel?
Olika sätt att se saker Konsekvensetik: Pliktetik: Mest positiva effekter till flest personer möjligt Det är konsekvensen som är det viktiga – är den positiv är det rätt att göra så. Pliktetik: Det finns vissa allmängiltiga regler/plikter som alla människor måste följa – t.ex. att döda andra. Bryter man mot dessa gör man fel. Det är handlingen som är det viktiga – följer den plikter/regler är det rätt att göra så.
Olika sätt att se saker Något är fel därför att det finns lagar/regler/normer som säger det: ”jag stjäl inte för det är förbjudet” Något är rätt eller fel beroende på om det får ett bra eller dåligt resultat (konsekvens): ”vad händer om jag gör det här?”
Situationer En koncentrationslägerfånge samarbetar med lägervakterna och sköter gaskammaren för att rädda livet på sig själv och sin familj. Gjorde fången rätt i att samarbeta? En familj blir avrättade som förrädare efter att det upptäckts att pappan i familjen gömt judiska flyktingar i huset. Gjorde pappan rätt? Två atombomber fälls över japanska städer och dödar tiotusentals civila. Japan kapitulerar och det blir fred. Var det rätt att bomba?
Situationer Ett land beslutar att inte ta emot flyktingar som flyr från krig för att istället satsa pengar på skola och sjukvård för den egna befolkningen. Romer som bor i läger utanför en stad ska kunna tvingas bort om stadens myndighet anser att de skapar oro eller gör befolkningen oroliga för sin säkerhet. Polisen övervakar och skapar register över barn till brottslingar för att hindra nästa generation att bli brottslingar.
Situationer Människor som dömts för pedofili ska tvingas bära speciella fotbojor hela livet som kan spåras av alla på google earth. Fångar dömda för mord borde kunna tvingas delta i medicinska experiment så att vi snabbare får fram mediciner som kan rädda liv. Människor som bär på ärftliga sjukdomar där barnen löper hög risk att födas med fysiska eller mentala handikapp ska kunna tvingas att sterilisera sig så att de inte kan få barn.
Situationer Man ska inte ge pengar till tiggare eftersom det uppmuntrar fler att börja tigga.
Situationer Du ser en liten hemlös pojke som tigger. Du vill hjälpa till men har inga pengar. Du ser ett fruktstånd och tar en apelsin när försäljaren tittar åt andra hållet. Gjorde du rätt eller fel? Regel Konsekvens Sinnelag Plikt
Förslag på ställningstaganden Regel Det är fel att stjäla. Om du gör det får du stå ditt kast och bli straffad. Din handling var fel. Fanns det inte annat du kunde göra? Konsekvens Vad betyder en apelsin för försäljaren jämfört med för det hungriga barnet? Du gjorde rätt. Sinnelag Så länge du gjorde det för att göra gott är det ok men om du gjorde det för att du inte tyckte om just den försäljaren är det inte ok. Plikt Om du gjorde det skulle alla ha rätt att stjäla för att hjälpa någon som är utsatt. Vad skulle hända då?
Andra situationer Djurförsök för att få fram mediciner som hälper människor men gör djuren illa eller dödar dem. Du fuskar på ett prov. En kompis har klottrat på en vägg i skolan. När lärare frågar vem det var säger du inget. Du ser två killar som sparkar på någon som ligger ner men vågar inte göra något utan springer iväg.