Lefflers HiFi & Hembio AB

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Advertisements

Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
1. Varför finns det pengar?
Prisbildning i en marknadsekonomi
Samhällsekonomi 2.
Kapitel 13, Likviditet.
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Marknadsplan Elvis Zahirovic Gorica Mlivic Christoffer Arvidsson
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Bolag: Intersport Vimmerby AB Firmatecknare: Marcus Samuelsson
En bransch med många ansikten….
Marknadsplan Sandström de Wit
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Att arbeta praktiskt.
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
Block 4: Att driva företag
Ateadagen 2006 Välkommen!. Vad driver omvandlingen av IT-branschen? Färre och större aktörer.
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Marknadsplan för HälsoFreak
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Behövs det pengar? Byteshandel.
Penningskarusellen ”Kunderna betalar med pengar för att få ett behov uppfyllt. Och företaget får pengar för att kunna betala sina utgifter. Både parter.
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
PA Consulting group ab.
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Ekonomirapporten. April 2014
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Ekonomiska kretsloppet
Generell titel. Bakgrund - privata FoU investeringar.
MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI.
De nya affärsrelationerna
Proteinrik glass gjord på svensk kvarg
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsplan Gymbolaget
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism Kapitel 10. Marknadsplan sid 172 Utgå från fyra frågor 1. Vart står vi nu? 2. Vart vill vi komma? 3. Hur når i dit? 4. Hur långt.
Marknadsföring av turism
Kapitel 15 Budgeten.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Marknadsföring av turism
BNP i fasta priser.
Marknadsföring av turism
Samhällekonomi.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Högre brödpris gör att antalet bagerier nu ökar för första gången på decennier. Sveriges bagare och konditorer Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi.
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing Av: Abrahamsson M., Andersson d., och Brege s. ____________________________________________________________________________.
Ekonomisk utveckling & Samhällsekonomiska målen
Sveriges bagare och konditorer
KAPITEL 9 Pris och moms.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Arenabolaget i Linköping AB
Sveriges bagare och konditorer
(Företagsnamn) Affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Mall till Affärsplan – Export för Företaget AB.
Presentationens avskrift:

Lefflers HiFi & Hembio AB N.Eriksson, Z. Li, N. Maxén, A. Wallnér, J. Winge

Nyckeltal

STP Segmentation Targeting Positioning Medelålders män (30-60 år) Musikintresse Välställda Targeting De som betalar för kvalitet och kompetens Konkurrens om pengar (lyxprodukt) Positioning Kompetens, Service, kvalitet Saknar dock marknadsföringsstrategier

PESTEL Politisk Legal Ekonomisk Ekologisk Sociokulturell Teknologisk MAKRONIVÅ PESTEL- analys MESONIVÅ MIKRONIVÅ Politisk Ekonomisk Sociokulturell Ekologisk Legal Teknologisk

PESTEL A visar hushållens disponibla inkomst i 2010 års priser (SCBb, 2012). B visar hushållens konsumtionsutveckling (index 2005=100) för sällanköpsvaror (SCBc, 2012). C visar detaljhandlems omsättningsutveckling (index 2005=100) för sällanköpsvaror (SCBd, 2012). D visat Lefflers HiFi & Hembio ABs omsättningsutveckling (index 2005=100) (Affärsdata, 2012). Diagrammet är en visuell representation av data hämtad från nämnda källor.

PESTEL A visar e-handelns omsättningsutveckling (index 2005=100) oavsett kategori. B och se representerar den totala handeln i riket varav 5% (C) utgörs av e-handel. Diagrammen är baserade på data från Internetstatistik (Forsberg, 2012).

Porters femkraftsmodell MAKRONIVÅ MESONIVÅ Femkraftsanalys MIKRONIVÅ Nya aktörer Substitut Leverantörer Köpare Företaget

Porters femkraftsmodell Få kunder Få leverantörer Höga inträdesbarriärer Delvis substituerbara varor Intensiv konkurrens på marknaden

MAKRONIVÅ MESONIVÅ Intensiv konkurrens PESTEL- analys Inget oväntat Femkraftsanalys Inget oväntat Inget oväntat Fåtal kunder Höga inträdesbarriärer lågkonjunktur Fortsatt Ökad vikt vid energisnålhet Intensiv konkurrens Få perfekta substitut Fåtal leverantörer Upplevelser och det sociala viktigt Ökande internethandel och streamning

Markandsmixmodellen MIKRONIVÅ Produkt Pris Fysiska bevis Marknadsmixen Marknadsmixmodellen Produkt Pris Fysiska bevis Marknadsmixen Personal Plats Påverkan Process

Markandsmixmodellen MIKRONIVÅ Marknadsmixmodellen Produkt: Kvalitetsvaror, bra service och goda garantier Pris: Varken högt eller lågt givet produkttypen Personal: Kompetent, lyhörd och ”service minded” Fysiska bevis: Rent och proffsigt Marknadsmixen Centralt men Plats: ändå avsides Påverkan: Primärt ”mun till mun” Process: Förbokning

Lagerhållningskostnader SWOT Behjälpliga faktorer Skadliga faktorer S W Interna faktorer - kan påverkas Kompetens / Service Kvalitativa varor Lagerhållningskostnader Namnet O T Heminredning Multirum Priskrig Internetförsäljning Externa faktorer - kan EJ påverkas

Ansoff tillväxtmatris PRODUKT Nuvarande Ny Marknadspenetrering Sälj mer av NUVARANDE produkt på den NUVARANDE marknaden Produktutveckling Introducera en NY produkt på den NUVARANDE marknaden Nuvarande MARKNAD Marknadsutveckling Sälj mer av NUVARANDE produkt genom introduktion på en NY marknad Differentiering Introducera en NY produkt på en NY marknad Ny

Marknadsutveckling Mässor Slogan Viktigt med fysisk/verbal kontakt – svårt att förmedla på annat sätt Företagare – inte bara privatpersoner Mässor inte bara i Linköping/Norrköping Slogan Lätt att associeras med ljud, kompetens och kvalitet

Påverkan på mixen MIKRONIVÅ Marknadsmixmodellen Produkt: Kvalitetsvaror, bra service och goda garantier Pris: Varken högt eller lågt givet produkttypen Personal: Kompetent, lyhörd och ”service minded” Fysiska bevis: Rent och proffsigt Marknadsmixen Lokalt och Plats: mässor Påverkan: Mer ”mun till mun” Process: Förbokning och spontanmöte

Kostnadsuppskattning Budget mässor Intäkter   FSG 3 414 634 kr Delsumma Kostnader KSV. 3 302 634 kr Kost. Mässor 100 000 kr Slogan 12 000 kr SUMMA 0 kr Kortsiktigt Bra om de gör ”break even” Måste sälja 430 000 kr per mässa Långsiktigt Möjlighet till tillväxt i verksamheten genom ökat kundantal Ökad synlighet/märkesmedvetenhet

Uppföljning Saknas Enkäter Igenkänning från mässor

FRÅGOR!?!