Lefflers HiFi & Hembio AB N.Eriksson, Z. Li, N. Maxén, A. Wallnér, J. Winge
Nyckeltal
STP Segmentation Targeting Positioning Medelålders män (30-60 år) Musikintresse Välställda Targeting De som betalar för kvalitet och kompetens Konkurrens om pengar (lyxprodukt) Positioning Kompetens, Service, kvalitet Saknar dock marknadsföringsstrategier
PESTEL Politisk Legal Ekonomisk Ekologisk Sociokulturell Teknologisk MAKRONIVÅ PESTEL- analys MESONIVÅ MIKRONIVÅ Politisk Ekonomisk Sociokulturell Ekologisk Legal Teknologisk
PESTEL A visar hushållens disponibla inkomst i 2010 års priser (SCBb, 2012). B visar hushållens konsumtionsutveckling (index 2005=100) för sällanköpsvaror (SCBc, 2012). C visar detaljhandlems omsättningsutveckling (index 2005=100) för sällanköpsvaror (SCBd, 2012). D visat Lefflers HiFi & Hembio ABs omsättningsutveckling (index 2005=100) (Affärsdata, 2012). Diagrammet är en visuell representation av data hämtad från nämnda källor.
PESTEL A visar e-handelns omsättningsutveckling (index 2005=100) oavsett kategori. B och se representerar den totala handeln i riket varav 5% (C) utgörs av e-handel. Diagrammen är baserade på data från Internetstatistik (Forsberg, 2012).
Porters femkraftsmodell MAKRONIVÅ MESONIVÅ Femkraftsanalys MIKRONIVÅ Nya aktörer Substitut Leverantörer Köpare Företaget
Porters femkraftsmodell Få kunder Få leverantörer Höga inträdesbarriärer Delvis substituerbara varor Intensiv konkurrens på marknaden
MAKRONIVÅ MESONIVÅ Intensiv konkurrens PESTEL- analys Inget oväntat Femkraftsanalys Inget oväntat Inget oväntat Fåtal kunder Höga inträdesbarriärer lågkonjunktur Fortsatt Ökad vikt vid energisnålhet Intensiv konkurrens Få perfekta substitut Fåtal leverantörer Upplevelser och det sociala viktigt Ökande internethandel och streamning
Markandsmixmodellen MIKRONIVÅ Produkt Pris Fysiska bevis Marknadsmixen Marknadsmixmodellen Produkt Pris Fysiska bevis Marknadsmixen Personal Plats Påverkan Process
Markandsmixmodellen MIKRONIVÅ Marknadsmixmodellen Produkt: Kvalitetsvaror, bra service och goda garantier Pris: Varken högt eller lågt givet produkttypen Personal: Kompetent, lyhörd och ”service minded” Fysiska bevis: Rent och proffsigt Marknadsmixen Centralt men Plats: ändå avsides Påverkan: Primärt ”mun till mun” Process: Förbokning
Lagerhållningskostnader SWOT Behjälpliga faktorer Skadliga faktorer S W Interna faktorer - kan påverkas Kompetens / Service Kvalitativa varor Lagerhållningskostnader Namnet O T Heminredning Multirum Priskrig Internetförsäljning Externa faktorer - kan EJ påverkas
Ansoff tillväxtmatris PRODUKT Nuvarande Ny Marknadspenetrering Sälj mer av NUVARANDE produkt på den NUVARANDE marknaden Produktutveckling Introducera en NY produkt på den NUVARANDE marknaden Nuvarande MARKNAD Marknadsutveckling Sälj mer av NUVARANDE produkt genom introduktion på en NY marknad Differentiering Introducera en NY produkt på en NY marknad Ny
Marknadsutveckling Mässor Slogan Viktigt med fysisk/verbal kontakt – svårt att förmedla på annat sätt Företagare – inte bara privatpersoner Mässor inte bara i Linköping/Norrköping Slogan Lätt att associeras med ljud, kompetens och kvalitet
Påverkan på mixen MIKRONIVÅ Marknadsmixmodellen Produkt: Kvalitetsvaror, bra service och goda garantier Pris: Varken högt eller lågt givet produkttypen Personal: Kompetent, lyhörd och ”service minded” Fysiska bevis: Rent och proffsigt Marknadsmixen Lokalt och Plats: mässor Påverkan: Mer ”mun till mun” Process: Förbokning och spontanmöte
Kostnadsuppskattning Budget mässor Intäkter FSG 3 414 634 kr Delsumma Kostnader KSV. 3 302 634 kr Kost. Mässor 100 000 kr Slogan 12 000 kr SUMMA 0 kr Kortsiktigt Bra om de gör ”break even” Måste sälja 430 000 kr per mässa Långsiktigt Möjlighet till tillväxt i verksamheten genom ökat kundantal Ökad synlighet/märkesmedvetenhet
Uppföljning Saknas Enkäter Igenkänning från mässor
FRÅGOR!?!