1 Barn har rätt att höras Åsa Landberg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Våldsutsatta kvinnor berättar En utvärdering av projekt Karin
Advertisements

Ta upp oron Bakgrundsmaterial
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Ny frikostighet Filipperbrevet. Paulus tar emot – och ger…  Tar emot Jesu tilltal  Ser klart  Får förlåtelse  Får förtroende.
BILD
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetar med att stärka stadens arbete med våldsutsatta barn
Pronomen.
Aktör / Struktur.
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Chefen tittar förtvivlad på sin klocka och upptäcker att hans underordnad inte kommer att komma i tid för att hålla ett mycket viktigt seminarium på en.
Vad innebär ett barnperspektiv
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Barnets rättigheter i vårdnadstvister
I transit – ensamkommande barn berättar
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Den oroliga chefen kollar på klockan, Hans bästa arbetare är sen, Och snart börjar ett viktigt möte. Chefen bestämmer sig för att ringa hem till honom.
Uppsökande och förebyggande arbete
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Barn som far illa Region Skåne
Att skriva efter en litteraturdiskussion
Läroplansnätverk förskola
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Maria Isaksson, Kommunledningskontoret Jeanette Wiik Ching Mattias Liljedahl Marlene Byström.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Att tillsammans påverka!
De/dem eller dom?.
1 Informant 1 om när brodern oväntat kommer på besök ” Sätt dig, lugna ner dig!” Sa han till mig då. ”Ta det lite lugnt” Och det gjorde jag ju då…men ändå,
En dam gick till prästen.. „Fader. Jag har ett problem. Jag har två talande honpapegojor och dom säger bara fula ord."
Sociologiska institutionen Uppsala universitet
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Rättigheter och rättsskipning
Familjerättsbyrån, Göteborg
Lärenergi När jag känner :
Det -3 delade föräldraskapet
- möten med barn som misstänks vara utsatta för människohandel eller sexuell exploatering - Åsa Landberg, Linda Jonsson, Carl Göran Svedin.
Bekräfta användaren Andreas Cederbom
Barnperspektiv Introduktionsprogram Göteborgs Stad 27 maj 2015
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Projekt SAM-verkstad - ett verktyg för samtal om livsstilsfrågor
Utvärdering av arbetssätt åk 7 Resultat och förändringar.
Barn som växer upp i familjer med våld
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Familjegruppsamtal Att skapa förtroende och partnership vid utredningar om misstänkt barnmisshandel Hörnstenar: Bemöta familjen med respekt, öppenhet och.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Workshop 24 november Utvärdering 28 januari.
Barnkonventionen i förskolan
Trivselregler P07-Furulund
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Fråga om våld på BVC.
Vad är barn? Det är något man räknar norm på!.
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Sexuell hälsa vid långvarig smärta
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Barnkonventionen svensk lag – vad innebär det?
Presentationens avskrift:

1 Barn har rätt att höras Åsa Landberg

2 Barn har rätt att höras! Barnets inställning Barnet som vittne och som expert på sitt liv

3 Barn är olika! Det objektiva perspektivet – forskning och erfarenhet om barn i allmänhet Det subjektiva perspektivet – information från barnet och dess egen uppfattning Det är lättare att lyssna på barn när de två perspektiven stämmer överens!

4 Styr önskedröm eller verklighet? Den tänkta familjenDen levda familjen

5 PRATAR OM VÅLD PRATAR EJ OM VÅLD EJ SKYDDAD SKYDDAD Eriksson & Näslund,2011 Oskyddat offer Offer: Giltiggör ande Beskyddat offer Osynligt offer

6 Diskussion Finns det tillfällen då barn inte ska tillfrågas? Hur ska vi då hämta in information om deras inställning och få deras bild av situationen?

7 Samtal med olika syften Utredning (intervju) Information Stöd och förändring Utvärdering och tillsyn

8 Barn i utsatta situationer behöver: Skydd Bekräftelse och information Terapeutisk hjälp

9 Första gången han slog Mamma gick till polisen Värsta tiden Skilsmässa Domstol Polisen frågar mig Klart med umgänge Skydd? Utredning? Stöd? Information? Behandling?

10 Diskussion Vilka typer av samtal för ni med barn? Hur arbetar ni för att göra barnen delaktiga? Hur dokumenteras samtalen?