Matematik – Karl Johans skola i Örebro

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Talföljder formler och summor
RINKEBYSKOLAN
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
•Varför? •När? Resan •Vad ska vi göra? •Vart bor vi? •Nöjen? 13:45- 14:55 Stockholm- Köpenhamn 15:40- 18:10 Köpenhamn- Chicago 20:05- 23:05 Chicago-
Program  Presentation av skolan och förslagen  Frågestund  Guidad visning Vi håller på till vi är färdiga, dock längst till
Skriva för att lära – så gör du
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
- en modell för skolutveckling
Närvaro!!.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Pedagogisk dokumentation
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Nationellt prov Sv1.
1 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma.
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Lesson Study i kemi 1 och fysik 1 läsåret 13/14
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
ATT SKAPA MÖJLIGHETER FÖR LÄRANDE GENOM LEARNING STUDY
ATT SKAPA MÖJLIGHETER FÖR LÄRANDE GENOM LEARNING STUDY Ulla Runesson Göteborgs Universitet Högskolan i Skövde.
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Vi som genomfört denna Learning study är:
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Stora additionstabellen
I variationsteorins kölvatten
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
URVALSKRITERIER - UmeMatte.nu
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Välkommen till Sunnanängs föräldramöte hösten 2014
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Decimaltal Av: Kawa Ali Örtagårdskolan (Ht:2010).
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
1 Södertörnsrapporten 2009 Fokusera på det övergripande (och icke det enskilda) Gymnasieskolans nyckeltal Naturvetenskapliga programmet Byggprogrammet.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
”Våga göra överslag!” En learning studie om vardaglig hantering av multiplikation med tvåsiffriga tal.
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
ARITMETIK – OM TAL.
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
Handledarskap i Learning Study - vad kan vara kritisk?
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Rörelse i röd zon, rörelse i grön zon
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Version 1.2 Övningsuppgift Ansvarsöverflytta patientärende Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. Klicka var som helst för att börja. Version 1.2.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Stora subtraktionstabellen
Att vara professionell
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Placera siffrorna i rutorna så att summorna i kanten stämmer
Tryck på högtalarna, lyssna och försök att förstå!
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Vilka olika typer av tal finns det?
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Presentationens avskrift:

Matematik – Karl Johans skola i Örebro LEARNING STUDY Matematik – Karl Johans skola i Örebro Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Anders Sahlin / Viktoria Bjurström www.karljohansskola.se Anders Sahlin – speciallärare Viktoria Bjurström – Ma/No lärare Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Anders Sahlin / Viktoria Bjurström Bakgrund Behov av ett utvecklingsarbete. *Hur går det till när elever lär sig? *Hur får vi våra elever att lära sig det vi tänkt oss? Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Anders Sahlin / Viktoria Bjurström LO-KA i vår studie (Lärandeobjekt) Att förstå positions-systemet Att förstå att det finns oändligt många tal mellan vilka två decimaltal som helst (Kritiska aspekter) Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Anders Sahlin / Viktoria Bjurström Val av grupp År 6 (30 elever) Vi undervisar inte i denna årskurs Lärande objektet (decimaltalen) är oprövat. Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Projektet Fördiagnos för alla 3 klasserna Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Anders Sahlin / Viktoria Bjurström Lektionsplanering ”det krävs att den lärande erfar variation på ett sånt sätt att det blir möjligt att generalisera och föra upp förståelsen på en mer övergripande nivå…” (Holmqvist, 2006) Tallinjen förstorades för att hjälpa eleverna att se mönstret, dvs generalisera För att eleverna skulle få en ökad förståelse byggde lektionen på att de deltog i diskussioner, tex genom att föreslå hur våra exempel kunde användas på ett annat ställe på tallinjen. Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Projektet Fördiagnos för alla 3 klasserna Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Diagnosen var densamma hela tiden Skriv ett tal emellan 5,20 och 5,30. Skriv ett tal mitt emellan 2,3 och 2,4. Skriv minst två tal emellan 19,5 och 19,6. Skriv minst två tal emellan 0,05 och 0,06 Hur många tal finns det mellan 1 och 2? Hur många tal finns det mellan 7,2 och 7,3? Skriv ett tal mitt emellan 0,078 och 0,079 Skriv minst två tal emellan 18,368 och 18,369 Hur många tal finns det emellan 0,035 och 0,037 Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Anders Sahlin / Viktoria Bjurström Klass 6a Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Revidering efter lektion 1 (LO) Att förstå positionssystemet Att förstå att det finns oändligt många tal mellan vilka två decimaltal som helst (KA) Mer noggrann med att använda ett korrekt matematiskt språket. En ökad betoning på de ”viktiga” orden: delar, tiondelar, hundradelar. Val av siffror på tallinjen varierades. Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Anders Sahlin / Viktoria Bjurström Klass 6b Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Revidering efter lektion 2 (LO) Att förstå positionssystemet Att förstå att det finns oändligt många tal mellan vilka två decimaltal som helst (KA) Mindre tid lades ner att tydliggöra skillnaden mellan siffra och tal. Införde ordet oändlighet Tydligt slut på lektionen, det generella mönstret synliggjordes ”alla talen som vi skrivit på tavlan och talat om i rummet ligger mellan de heltal vi utgick ifrån” ”man kan välja två andra heltal och där ryms också hur många tal som helst” Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Anders Sahlin / Viktoria Bjurström Klass 6c Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Jämförelse efterdiagnos Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Anders Sahlin / Viktoria Bjurström Det här har vi lärt oss? Val av ord, betoning på ord, faktaterminologi har stor betydelse Att det finns gott om tid på lektionen, så att eleverna får möjlighet att upptäcka och formulera de nya aspekterna (Lärande objektet) Anders Sahlin / Viktoria Bjurström

Anders Sahlin / Viktoria Bjurström Intressant arbetssätt för vår egen kompetensutveckling. Begreppen ”lärande objekt” och ”kritiska aspekter” finns med i vårt tänkande i mötet med eleverna. Kullberg (2004) - variationsteorin Anders Sahlin / Viktoria Bjurström