Brukares erfarenheter i samband med en personalutbildning i psykiatrisk rehabilitering Camilla Bogarve
Att förstå motiv till medverkan samt att tolka erfarenheter som har gjorts av personer som medverkat och hjälpt personal som träningsklienter i en rehabiliteringsutbildning.
Med brukarinflytande avses medborgares möjlighet att som användare av offentlig service påverka dess kvalitet och utformning. Gynnerstedt, Blomberg, 2004
1. Vilka motiv hade dessa personer som var träningsklienter till att medverka i rehabiliteringsutbildningen? 2. Hur upplevde dessa personer medverkan? 3. Ledde medverkan till en rehabilitering för individen själv? *
”Jag var mycket missnöjd, var inne i en återvändsgränd, höll på att skära mig mycket då. Behövde lite nytänkande och komma ur det dåliga” ”Jag var rätt så nedstämd, låg bara hemma på soffan hela tiden” ”Jag kände aldrig att någon av mina stödpersoner var intresserad av mig. Ingen bemödades sig om att lära känna mig” ”Jag har ju varit med i många år. Ingen har frågat vad jag vill” ”Man blev automatisk behandlad som att cman inte vet ett dugg och att de vet bäst” *
1. Att känna sig betydelsefull 2. Få stöd 3. Komma vidare En önskan att få ut mer av livet, uppleva gemenskap och leva ett liv som andra
1. En komplex roll 2. En egen rehabilitering Att vara träningsklient i en övningssituation blir en paradox när stödbehoven är så stora
Hittills har brukare ofta fått passiva roller. Med verklig brukarmedverkan i utbildning öppnas nya möjligheter. Studenter eller personal i utbildning erbjuds tillägna sig en bredare och djupare kunskap. Medverkande brukare erbjuds en möjlighet att kliva ur patient- eller klientrollen och därmed få stöd i sin personliga utveckling.