Vuxenutbildningens historia och filosofi FÖRELÄSNING 2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ideologiernas framväxt
Advertisements

samlade Ord och begrepp – WW2
Marxism ”Historien om alla hittillsvarande samhällen är en historia om klasskamp.” Det kommunistiska manifestet Ekonomi, materialism. Människan.
Liberalism Konservatism
Politiska ideologier i Sverige
Demokrati & diktatur.
Politiska ideologier.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Demokrati och diktatur
Liberalism Individens frihet! Alla är olika. Marknadsekonomi.
Detta är Frihetsfronten Vi är ingen organisation. Vi är ett nätverk för landets nyliberaler och libertarianer.
Demokrati "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem.” Evelyn Beatrice Hall.
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
historia och filosofiska
FRANSKA REVOLUTIONEN
Alla talar om det men vad innebär det?
Det handlar också om hur människor ska vara mot varandra.
FOLKRÖRELSER På 1800-talet.
Politik och ideologi.
Demokrati och hur Sverige styrs
Turismens historia kapitel 2.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Demokrati (=folkstyre)
Demokrati är ett styrelseskick eller en politisk filosofi.
Ideologier Att jämföra.
Demokrati (= folkstyre) Från grekiska orden ”demo” (folk) och ”kratia” (välde eller styre) Började i Aten för ca 2500 år sedan Där fick alla vuxna fria.
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Demokrati och diktatur
Etnicitet och Nationalism
Demokratiprojektet Den arabiska våren.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
Välfärd och Ideologier
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
Folkbildning igår och idag Petri Salo – Åbo Akademi i Vasa – 2008
Folkbildning igår och idag Petri Salo – Åbo Akademi i Vasa – 2008
historia och filosofiska
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Demokrati och diktatur
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Den aktuella situationen Den progressiva inriktningen, baserad på rationalism.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Ord och begrepp för moment
Ideologier.
Genus och Kön.
Politiska ideologier Analys Utopi Strategi Innehåller tre delar
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Tolkningsverktyg Historia är inte “det som har hänt” utan tolkningar av det som har hänt. För att kunna organisera historisk information finns olika verktyg.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi FÖRELÄSNING 4.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Folkbildning 1850.
Ideologin om Individens frihet
Liberalism.
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Står Sverige inför en tillitskris? Resultat från Tillitsbarometern Lars Trägårdh Konferens om Sociala Risker Länsstyrelsen Östergötland Torsdag 22 oktober.
Karin Stammarnäs Identitet, musik och delaktighet.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Politiska system Demokrati & diktatur.
Sidor i Arena  Om demokrati och diktatur, s  Om demokratiska beslutsformer, s  Om mänskliga rättigheter, s
Ideologierna uppkomst
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
Moderna tider Inledning.
Kan Internet förstärka demokratin?
En samling idéer om hur ett bra samhälle bör styras
Ideologier.
Ideologin om Individens frihet
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

Vuxenutbildningens historia och filosofi FÖRELÄSNING 2

Folkbildningen på 1900-talet Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Folkbildningen på 1900-talet välfärdssamhälle civilsamhälle servicesamhälle Jordbrukssamhälle Industrisamhälle IT/Kunskapssamhälle övergång övergång folkbildningen folkbildningens folkbildning och “föds” och förenings- rötterna i verksamhet i kris ? ungdomsföreningar förenings- nykterhetsrörelsen verksamhetens nya typer av arbetarrörelsen glansperiod “rörelser” väckelserörelser

Vuxenutbildningens historia och filosofi FÖRÄNDRING Samhälleliga och sociala strukturer Arbete Ett agrart samhälle Industrisamhälle Välfärdsstat FOLKSTYRE Rösträtt i repre- sentativ demokrati FOLK- RÖRELSER Förenings- verksamhet FOLKBILDNING Studiemässig Självstyrd Arbetarinstitut Folkhögskolor Studiecentraler Dugligt medborgarskap

Vuxenutbildningens historia och filosofi Industrisamhälle FÖRÄNDRING Samhälleliga och sociala strukturer Arbete Informationssamhälle Medborgarsamhälle MEDBORGAR- STYRE Deliberativ & direkt demokrati NYA SOCIALA RÖRELSER Social, kritisk, politisk, etisk inlärning Platser & omgiv- -ningar för lärande och kunskap Arbetarinstitut Folkhögskolor Studiecentraler Socialt medborgarskap

Likheter och olikheter vid de två övergångsperioderna Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Likheter och olikheter vid de två övergångsperioderna Likheter de övergripande strukturerna förändras - arbete (relationen fritid och arbete), organisationer/företag, geografi/internationalism (världen krymper), synsättet på tiden, familjestruktur (identitet) osäkerhet inför det nya - negativa reaktioner - destruktivism, polarisering förändringar i värdesystem, ideologierna friheten, öppenheten ökar (?) kollektivism som reaktion på en ökande individualism decentralisering - verksamhet på lokal nivå andlighet Olikheter vid första övergången inga vuxenutbildningsorganisationer samhällsystemet outvecklat, på osäker grund förändringstakten - förändringens synlighet inlärningsbehovet vi vet mera idag, kan mera ?? jämlikhet mellan könen framtidstron

Vuxenutbildningens historia och filosofi Från Marthor till ATTAC rörelse till rörelse - rörelse inom rörelse Kvinno-, ungdoms-, nykterhets- eller idrottsrörelsen (lokalt, nationellt) En enskild folkbildningsorganisation Andelslagsverksamhet, en lokal arbetarförening, Den frivilliga brandkåren, Folkhälsan, Svenska folkskolans vänner, Arbetets Vänner ….. Kriterie: grundats, kommit igång med verksamheten i slutet av 1800-talet/början av 1900-talet och verkar ännu Hur ser man på människan? Varför och på vilket sätt skall människor lära sig? Vad skall de lära sig? Vad skall man åstadkomma? Vilket är syftet – målet?

Kansanliikkeistä koulutukseksi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Tuomisto, J. 1999. Kansanliikkeistä koulutukseksi Ideologiska trender under 1800-talet som kommer till uttryck i de sociala rörelsernas verksamhet i folkupplysning- och folkbildningsarbete ~ upplysningsidéen - betonar kunskap och rationellt tänkande i utveck- landet av individen och samhället. Sprids till Finland under 1800-talet ~ nationalism och uppkomsten av nationalstater (ett folk, en nation) ~ socialistisk ideologi resulterar i uppkomsten av arbetarrörelsen kring sekelskiftet (höja bildningsnivån hos arbetarbefolkningen) ~ liberalismen inom vilken man arbetade för mindre kontroll och styrning av det ekonomiska systemet   Först folkskolan och -undervisningen, därefter det fria folkupplysningsarbetet

Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Tuomisto, J. 1999. Kansanliikkeistä koulutukseksi Friheten i det fria folkbildningsarbetet? Obligatorisk folkskola Utantillinlärning av katekesen Förryskningsåtgärder Statsmakten Det fria bildningsarbetets frihet som ett motljus De bildades filantropiska upplysningssträvanden Att fungera på vuxenutbildningsmarknaden Förverkliga deltagares egna intiativ IDAG

Att bli och växa som människa och medborgare Vuxenutbildningens historia och filosofi Vapaa sivistystyö – Folkbildning – Folkeoplysning Kansa folk Arbete Sivistys valistus bildning - upplysning Vapaus fri och frivillig Att bli och växa som människa och medborgare

Vuxenutbildningens historia och filosofi Förebild Esikuva Bli någon Vapaus johonkin Bilda, skapa, forma Muotoutua, kehittää, luoda Bli något Vapautta jostakin Bildning som en självstyrd aktivitet med utgångspunkt i den egna personligheten Nyskapande aktivitet av processkaraktär Jämlikhet <-> elitism inifrån <–> utifrån Bred allmänbildning <-> yrkesmässig specialisering