Boverkets Allmänna råd 2008:1, Buller i planeringen…….

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
BBR 20 (BFS 2013:14) Trädde ikraft den 1 juli 2013.
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
Att bygga hållbara städer helhetssyn på miljö & hälsa i stadsbyggandet Lars Nyberg Länsstyrelsen i Stockholms Län Att bygga hållbara städer MEX-dggar.
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Ljud från vindkraftverk Piteå Gustav Grundfelt Civilingenjör (Teknisk Akustik)
ENKELT AVHJÄLPTA HINDER – Hur enkelt är det?
Ändamålsenliga planbestämmelser
KopparStaden AB  Falu Kommuns helägda bostadsbolag.  lägenheter, 680 lokaler  113 anställda  42 bovärdar  Vi har egen servicepersonal som snickare,
Svartes framtid? Informationsmöte Svarteskolan.
JUNI 2008 FÖRNYELSE AV FLERBOSTADSHUS UPPLÄGGNING AV STUDIEN Ca 350 intervjuer med följande kategorier:  Allmännyttiga bostadsbolagca 160.
Ändring av detaljplaner
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Kulturmiljöfrågor i PBL
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
8 kap PBL Krav på byggnadsverk m m
Hållbar utveckling.
Strandskydd och miljöpolitik
Förslag på regeländringar för fler bostäder åt unga och studenter
Om utformningen av statlig tillsyn
Land ska med lag byggas. Miljö, trafik och lagstiftning
Ljungs skola Inspektion våren 2013 (luftkvalitet, buller, rökförbud) Protokoll till vu: redovisning ventilation till 3 juni Redovisning som visar.
Djurhållning i planeringen
Planfrågor med anknytning till 3D-fastighetsbildning
Nollalternativ i en MKB
Oktoberrapport Oktoberrapport
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Ny strandskyddslagstiftning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Ingvar Andréasson, Boverkets Byggregler - Energiavsnittet Kravet innebär ett fokusfel. Vad samhället totalt tar ut av råvaror för energiändamål.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
PBL 2 kap 6§ Ny bebyggelse skall lokaliseras till mark som är lämpad….hänsyn till… översvämningar och erosion.
Länsstyrelsens fyra roller i samhällsplaneringen
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Vision 2020/Danssporten vill ”På väg mot framtiden”
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Förbifarten.
Växtplats Ulricehamns stad - FÖP ”Översiktsplanens innebörd och konsekvenser ska kunna utläsas utan svårighet.” PBL 4 kap 1§
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Erfarenhet Planbesked Kiruna kommun har t.o.m. oktober haft ca 15 stycken ansökningar om planbesked Från enskilda fritidshus till 150 villor och 150 lägenheter.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Stranden – en värdefull miljö! Vem tar ansvaret? Kommunaltekniska föreningen – Örebro den.
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Överklagade tillståndsbeslut V&S Vin & Sprit The Absolut Company.
Ledningar i kommunägd mark
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Att bygga i bullerutsatta miljöer.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Bemanning och kompetensmix.
Aktuellt i lagstiftningen inom plan- och byggområdet
Tillgänglighet i fysisk planering 12 november 2014 Välkommen d.
Nya byggregler - nya krav för byggnader
… i miljömålsarbetet Ylva Rönning.
Dag Glebe - SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut Bo i Ro
När får man bygga? FAQ OM BYGGLOV OCH SÅNT. Innehåll Klicka på en länk för att komma till svaret.  Vad gäller om man vill bygga en Friggebod? Vad gäller.
Tema DP Strandskydd i detaljplan avvägningar mellan olika intressen.
Sverige tillsammans Boverket - myndigheten för samhälls- planering, byggande och boende Boverket är förvaltningsmyndighet för: Frågor om byggd miljö,
2 september 2015 Regelverket kring buller
Litet buller ska man väl tåla, eller? Seminariet Bo i Ro
Fastighetsägare och egenkontroll - med fokus på hälsoskyddet
Förtätning Furuvägen.
Dags att inventera tillgängligheten i flerbostadshus!
Riktvärden för buller på skolgård väg- och spårtrafik. September 2017
Buller.
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Boverkets Allmänna råd 2008:1, Buller i planeringen……. Huvudregel vid planering av nya bostäder Vid planering av nya bostäder gäller som huvudregel att följande krav bör kunna uppfyllas genom bebyggelsens placering och utformning samt med hjälp av skyddsåtgärder som buller-vallar, trafikomläggningar, tyst asfalt etc. - planen bör säkerställa att den slutliga bebyggelsen genom yttre och inre åtgärder kan utformas så att kraven i Boverkets byggregler uppfylls. - planen bör även säkerställa att bebyggelsen kan placeras och att yttre åtgärder kan utformas så att 55 dBA ekvivalentnivå utomhus (vid fasad och uteplats) kan erhållas med hänsyn till trafikbuller - planen bör även säkerställa att bebyggelsen kan placeras och att yttre åtgärder kan utformas så att 70 dBA maximalnivå vid uteplats i anslutning till bostad uppfylls. Allmänna råd Bullerproblematiken i planeringsskedet och brukarskedet Bostäder bör lokaliseras så att de blir långsiktigt hållbara ur hälsosynpunkt. Det innebär bland annat att hänsyn bör tas till prognostiserade trafikförändringar. Den framtida ljudmiljön bör analyseras i planeringsskedet. Resultatet av analysen bör redovisas tydligt i beslutsunderlaget för att möjliggöra en väl avvägd konsekvensbedömning. Om framtida bullerskyddsåtgärder kan förutses bör nödvändiga insatser säkras i planeringsskedet.

..- planera för bostäder i områden utsatta för buller från väg- och tågtrafik Förutsättningar för att kunna göra avsteg från huvudregeln I vissa fall kan det vara motiverat att göra avsteg från huvudregeln i dessa allmänna råd. Avvägningar mellan kraven på ljudmiljön och andra intressen bör kunna övervägas: • i centrala delar av städer och större tätorter med bebyggelse av stadskaraktär, t.ex. ordnad kvartersstruktur. Avsteg kan också motiveras vid komplettering: • av befintlig tät bebyggelse längs kollektiv-trafikstråk i större städer • med ny tätare bebyggelse, till exempel ordnad kvartersstruktur, längs kollektiv-trafikstråk i större städer.

Principer för intresseavvägning Följande principer bör gälla vid avsteg från huvudregeln då avvägningar ska göras mot andra allmänna intressen. 55–60 dBA Nya bostäder bör kunna medges där den dygnsekvivalenta ljudnivån vid fasad uppgår till 55–60 dBA, under förutsättning att: - det går att åstadkomma en tyst sida (högst 45 dBA vid fasad) eller i varje fall en ljud-dämpad sida (45–50 dBA vid fasad) - minst hälften av bostadsrummen, liksom uteplats, bör vara vända mot tyst eller ljuddämpad sida 60–65 dBA Nya bostäder bör endast i vissa fall medges där den dygnsekvivalenta ljudnivån vid fasad överstiger 60 dBA, under förutsättning att: - det går att åstadkomma en tyst sida (högst 45 dBA vid fasad) eller i vart fall en ljuddämpad sida (45–50 dBA vid fasad). -minst hälften av bostadsrummen, liksom uteplats, bör vara vända mot tyst eller ljuddämpad sida. Det bör alltid vara en strävan att ljudnivåerna på den ljuddämpade sidan är lägre än 50 dBA - där det inte är tekniskt möjligt att klara 50 dBA utmed samtliga våningsplan på ljuddämpad sida bör det accepteras upp till 55 dBA vid fasad, normalt för lägenheter i de övre våningsplanen. 50 dBA bör dock alltid uppfyllas för flertalet lägenheter samt vid uteplatser och gårdsytor.

>65 dBA Även då ljudnivån överstiger 65 dBA kan det finnas synnerliga skäl att efter en avvägning gentemot andra allmänna intressen tillåta bostäder. - I dessa speciellt bullerutsatta miljöer bör byggnaderna vara orienterade och utformade på ett sådant sätt att de vänder sig mot den tysta eller ljuddämpade sidan. - Även vistelseytor, entréer och bostadsrum bör konsekvent orienteras mot den tysta eller ljuddämpade sidan. Det bör alltid vara en strävan att ljudnivåerna på den ljuddämpade sidan är lägre än 50 dBA. - Där det inte är tekniskt möjligt att klara 50 dBA utmed samtliga våningsplan på ljuddämpad sida bör det accepteras upp till 55 dBA vid fasad, normalt för lägenheter i de övre våningsplanen. 50 dBA bör dock alltid uppfyllas för flertalet lägenheter samt vid uteplatser och gårdsytor.