För kunskap och bildning Utvärdering -men vad händer sen Henrik Laurén resurscenter
2 För kunskap och bildning PISA Ma (SF) Ma (F) Na (SF) Na (F)
3 För kunskap och bildning
4
5 MATEMATIK INLÄRNING ÅK 1 - 9
6 För kunskap och bildning
7
8
9 NÅGRA VIKTIGA FAKTORER Undervisningsspråket Undervisningsspråket Sociokulturella skillnader Sociokulturella skillnader Konkurens om studieplatser Konkurens om studieplatser Skolornas interna bedömning Skolornas interna bedömning Lärarnas behörighet Lärarnas behörighet
10 För kunskap och bildning
11 För kunskap och bildning PRESTATIONER I LÅNG MATEMATIK II Antal prestationer/år Medeltal poäng Svaga prestationer* 17 % 29 % 29 % * <18p/60p
12 För kunskap och bildning UTVECKLING AV UNDERVISNINGEN I Undervisningens viktigaste funktion är att skapa optimala förutsättningar för elevernas inlärningsprocesser dvs. lärare kan inte skapa inlärningsprocesser endast förutsättningarna för processerna t.ex. experiment
13 För kunskap och bildning UTVECKLING AV UNDERVISNINGEN II Målinriktad/problembaserad t.ex. - övergången grundskola andra stadiet - experiment som inlärningsredskap BAKGRUNDSFAKTORER - > 400 utbildningsenheter - ca 4000 lärare - små kommunala resurser - statens roll ?