ÅRSKURS 4.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11 och Gy 11 - en sammanfattning Välkomna! Lars Thorin Utvecklingsledare.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Hur kan man bedöma Symboliska uttryck i slöjdföremål?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Välkomna till slöjden! Startuppgift ht 2013.
BETYG I ÅRSKURS 6.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
DITT BOENDE.
Processtödjare 16/
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Förmågor & Centralt innehåll
Kursplanens kommentarmaterial om slöjdämnets syfte:
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Bedömningskriterier för åk 6
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lärares planeringsarbete!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Nya samlade läroplaner
Läroplansnätverk förskola
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Kunskapskrav SLÖJD.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Välkommen till slöjd.nu.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
ÅRSKURS 5.
Mönster och uttryck.
Årskurs 6 TEXTILSLÖJD.
Betyg årskurs 6.
VIRKA.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Årskurs 6 TEXTILSLÖJD.
Fritt Broderi.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Mot utanförskap.
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Rädda klassrummet.
Djuren möter ungdomskulturen
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Förskolan 2.0.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Vad är slöjd? Vad tror ni att vi kommer att göra?.
Mot utanförskap.
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Av Elin Alm, Adolf Fredriks Musikklasser
Djuren möter ungdomskulturen
Presentationens avskrift:

ÅRSKURS 4

Slöjd = slögher = påhittig, skicklig, händig, fiffig, konstfärdig, slug källa wikipedia Vad ordet slöjd kommer ifrån

Slöjdens fader var Otto Salomon och träslöjd i skolan har funnits sedan 1878. Här en bild från träslöjd i skolan, okänt årtal troligen 60-tal.

Textilslöjd har funnits i skolan sedan 1882 Textilslöjd har funnits i skolan sedan 1882. Här en bild med okänt årtal, ev. 40-50-tal.

Idag slöjdas det i tv, hur man gör verklighet av egna idéer

LGR 11 Läroplanen som säger vad vi ska göra i skolan.

I årskurs 4–6 Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker • Metall, textil och trä. Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter. • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt. • Några former av hantverkstekniker, till exempel virkning och urholkning. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna. • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar. Slöjdens arbetsprocesser • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet. • Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter. • Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, till exempel i en loggbok. Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer • Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande. • Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck. • Hur symboler och färger används inom barn- och ungdomskulturer och vad de signalerar. Slöjden i samhället • Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid. • Resurshushållning, till exempel genom reparationer och återanvändning av material Det här ska vi göra i årskurs 4-6.

• tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck. Genom undervisningen i ämnet slöjd ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att • formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker, • välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter, • analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och • tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck. Slöjdens 4 förmågor, som vi övar.

Ungefär så här går det till från idé till färdig produkt.

ÅRSKURS 3 Teddymusen Japansk snodd Brodera kroktavla Fingersticka larv . Det här gjorde ni i årskurs 3.

EGET t ex Ostbitar Morötter Pennmonster Filt- eller fleece-figurer Hade ni tid över kunde ni göra lite egna saker.

Övat i årskurs 3 Tvinna, mönster, handsömnad, knyta/knopar/fläta, brodera, fingersticka, våt-tova Materialkunskap: fibrer, syntet, bomull, ull Kulturtraditioner t ex Japan, Lovikka Det här övade ni i årskurs 3.

ÅRSKURS 4 Prova virka Gapis Symaskin: påse Lådlock velourdjur Här är exempel på vad vi gör i årskurs 4. Vi övar virkning, tova ull till en gapis, sy applikation och broderi till lådlock, öva symaskin. Material ni kommer att möta är bomull, ull och syntet.

ÖVA Tekniker: virka, tova, brodera, applikation, symaskin Material: bomull, ull, vadmal, filt – syntet, textilpennor Nya verktyg: virknål, symaskin Följa arbetsbeskrivning Skriva och/eller rita planering och utvärdering En sammanfattning av det vi kommer att arbeta med förutom det ni redan lärt er.