Stockholm – Jan Valeskog, Börje Vestlund Stockholms län – Christina Axelsson, Lasse Dahlberg Sörmland – Göran Forssberg, Jörgen Danielsson Uppsala – Agneta.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Advertisements

Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Södertörns projekt ”Introduktion Södertörn” implementerades 2010 genom samfinansiering av en gemensam introduktionsstrateg (8 kommuner och arbetsförmedling)
En bättre sits-samarbetet Maria Nimvik Stern Mälardalsrådet
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
NITHA - Nationellt IT-stöd för HändelseAnalyser
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Satsningar på infrastrukturen i Västra Götaland för ökad tillväxt och bättre miljö.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Fossilbränslefri region
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Godsflöden i Östra Mellansverige Godsflöden Östra Mellansverige.
Lärande för hållbar utveckling
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Figur 3 Figur 3 Antal hushåll med ekonomiskt bistånd
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Västsvenska paketet.
EU;s sammanhållningspolitik Ny strategi Europa 2020 ersätter Lissabonstrategin Tillväxt o sysselsättningsstrategi Fokus på smart, hållbar och inkluderande.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Nationella Snöskoterrådet jobbar för en långsiktigt hållbar snöskotertrafik! Lägesrapport Nationellt snöskoterforum i Piteå1 februari 2013 Nationella Snöskoterrådet.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
SNOFED kommer att verka för att vi i SVERIGE skall få en långsiktigt hållbar snöskotertrafik/politik. Regeringen måste tillsätta en utredning om finansieringen.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Inriktningsplanering för
En Tillväxtsatsning på en Innovativ miljö i Östra Mellansverige
EU-gruppen RIKTLINJER. Riktlinjer EU engagemang Allmänna riktlinjer för medverkan i planering och genomförande av.
Framtidens Yrkeshögskola inom teknik och tillverkning Anders Axelsson (Region Skåne) Johan Ståhl (Teknikcollege Skåne ) Teknikcollege rikskonferens Uppsala.
OECD Territorial Review of Sweden
Från ord till handling…
Stockholms- regionens utMAningar
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Det regionala miljömålsuppdraget
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Projektet Flexibelt lärande presenterar Kursutveckling mot flexibelt lärande Ltu – Internt – Utvecklingsprojekt – Flexibelt lärande.
Studieresa - BRO nov 2009 Representanter från Näringslivskontor REKO-Lärcentra Destinationsgruppen Länsstyrelsen Regionaltresurscentra ALMI ALMI/IFS.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Vision 2020 – Kraftsamling Ängelholm Vision 2020 – Kraftsamling Ängelholm Samverkan mellan näringslivet, kommunen, Regionen, statliga organisationer,
Gemensam arbetsmodell för öppna prioriteringar inom Svensk hälso- och sjukvård?
Infrastrukturplanering
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Nya hastighetsgränser Stefan Bertilsson Nationell Projektledare.
Att marknadsföra en region Båstad den augusti 2009 Cecilia Gyllenkrok, marknadschef.
Susanne Dahlberg, miljöstrateg Miljö- och vattenstrategiska enheten
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Resultat grundkrav och prestationer 2015 PRIO-nätverket
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Regionkommun i Dalarna 2019
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Sammanfattande dokumentation från länsworkshop om Strategi för hälsa
Miljömålen består av tre slags mål
...mellan arbetsliv och utbildning!
Åtgärdswebb för miljömålen
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110

Miljömålen består av tre slags mål
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Projekt bäckenrehabilitering 2019
Stängt Stängt Styrelsemöte Rolf J Stängt Anders J Håkan H Kjell A
Presentationens avskrift:

Stockholm – Jan Valeskog, Börje Vestlund Stockholms län – Christina Axelsson, Lasse Dahlberg Sörmland – Göran Forssberg, Jörgen Danielsson Uppsala – Agneta Gille, Lars Berglöf Västmanland – Pia Nilsson, Stig-Erik Westmark Örebro – Jonas Karlsson, Anders Ceder Östergötland – Johan Andersson, Jörgen Oskarsson

ÖM-gruppens arbete tar sikte på att avslutas vid partikongressen 2009, med en beredskap för att stödja partiorganisationen vid hanteringen av regeringens proposition om nationella infraplaner våren ÖM-gruppen ska i samråd med partiorganisationen ta ansvar för att bevaka, lägga förslag och ta nödvändiga initiativ när det gäller infrastrukturfrågor. I det sammanhanget ska ÖM-gruppen fungera som referensgrupp till partiorganisationen, en hemvist för partiets gemensamma arbete med infrastruktur. ÖM-gruppen ska medverka till att öka kunskapen och presentera konkreta förslag om vad som krävs för att moderna transportsystem ska utvecklas i östra mellansverige. 3-4 seminarier per år ska arrangeras av gruppen under 2008 och 2009.

ÖM-gruppen ska särskilt fördjupa sig i möjligheterna att hitta alternativa finansieringslösningar för att möta de ekonomiska utmaningarna i investeringar, drift och underhåll av infrastruktur. ÖM-gruppen ska arbeta med strategier för hur vi ska agera nationellt, regionalt och lokalt på ett sammanhållet sätt i partiet. Vid revideringen av ÖM-rapporten ska miljö, tillväxt, rättvisa/jämlikhet och systemsyn ges större tyngd än tidigare.

Figur 5.6 Nyinvesteringar i infrastruktur som andel av BNP Genomsnitt för åren 1980–2006. Källa: Nuteks bearbetning av data från Euroconstruct.

Figur 5.7 Underhållsinvesteringar som andel av BNP Genomsnitt för perioden 1994–2006 Källa: Nuteks bearbetning av data från Euroconstruct.

Tabell 5.1 Utvecklingen av allmänna vägnätet i förhållande till transport- arbetet på väg 1963–2006 Källa: Internationella vägunionen (IRF) och SIKA.