Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Advertisements

Läsundervisning på modersmålet och andraspråket
Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
Tidiga insatser för att förebygga läs- och skrivsvårigheter Mats Myrberg, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet ”Ju förr dess bättre?”
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Vad är ett språk?. Språkstörning/dyslexi – likheter och skillnader, kartläggning och pedagogiska åtgärder/insatser.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Varför gör de inte som vi säger?
Förskoleklassen på Södermalms skola
Barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Logikprogrammering Ons, 25/9
Veckans ord v. 50 J-ljud i svenska ord 1.
IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
I variationsteorins kölvatten
Varför gör de inte som vi säger?
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Dyslexi på flera språk • Dyslexi kan ta sig uttryck på olika sätt beroende på skriftsystem och ortografi • Parallella svårigheter med fonologisk bearbetning.
Vad är du för typ av person?
Bildspel som användes på nätverksträffen 24/11
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Barn med långsam start i skolan - hur utvecklas deras läsning fram till åk 6? Den 7:e nordiska kongressen om dyslexipedagogik 2014 Stockholm, augusti 2014.
Språklig medvetenhet.
Intelligens Förnuft och känsla.
Språkstörning och dess konsekvenser för inlärning
Kurs läs och skriv Återkoppling
Hur ser en god läs- och skrivutveckling ut?
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
SBU-rapport – Dyslexi Barngruppen Martin Jägervall
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Läs- och skrivutredningskurs
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Förordningstext Speciallärarexamen
Tidig upptäckt – Tidiga insatser Umeå 28 april 2015
Autism och Asbergers Syndrom
Mobila Skolteamet Sjöbo
Exempel på skriftligt omdöme
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Måndagen 12 november 2012 Hur arbetar skolan med läs- och skrivutveckling? Hur kan du som förälder på bästa sätt stötta.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
Läs- och skrivkurs 7 oktober - engelska
Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod
Lässvårigheter/dyslexi och språkstörning – hur ser överlappningen ut? Dyslexi och komorbiditet Dyslexiföreningen februari 2016 Stockholm Maria Levlin,
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Läspedagogiska interventioner och bedömningar över tid Stefan Gustafson Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Dysleximässan 2016 Hur kan man mäta läs- och skrivutveckling? Karin Taube.
4 processer att behärska:
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
Det är insidan som räknas!
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Helhet och allsidighet
The director of education and Research-Based Education
- att kartlägga psykosociala risker
Presentationens avskrift:

Att utveckla ett språk som barn och senare lära sig läsa- Arv eller miljö Stefan Samuelsson Institutionen för beteendevetenskap och lärande Linköpings universitet Lesesenteret Universitetet i Stavanger

Tvillingpar vid 5 års ålder

Samma tvillingpar i slutet av förskoleklass

Samma tvillingpar i slutet av Årskurs 1

Samma tvillingpar i slutet av Årskurs 2 Post second grade

Det empiriska underlaget för fenotypiska och beteende-genetiska analyser från tvillingprojektet Skandinavien Australien USA Ålder (månader) vid första testtillfället 61.2 57.7 58.8 Totalt antal tvillingar 300 260 488 Enäggstvillingar 140 225 Tvåäggstvillingar 160 120 263

Uppgifter som används för att testa barnens fonologiska medvetenhet Ordsyntes Stavelse- och fonemsyntes Ordsegmentering Stavelse- och fonemsegmentering Ljudlikhet Rim och sista ljud Identifiering av första resp. sista ljud i ord

Uppgifter som används för att testa snabb namngivning (RAN) Snabb namngivning av färger Snabb namngivning av objekt

Uppgifter som används för att observera barnens vokabulär Namngivning av 100 bilder WPPSI vokabulär

Test som används för att observera verbalt minne Återgivning av berättelser WPPSI meningsminne Repetition av nonord

Uppgifter som används för att testa barnens tidiga skriftspråkliga kompetens Kunskap om bokstavsnamn Kunskap om bokstavsljud Kunskap om skriftspråklig konventioner Logografisk läsning

Två test för att observera grammatisk och morfologisk kunskap ITPA grammatisk kunskap Morfologiskt test baserat på Berko (1958)

Läs- och stavningstest vid slutet av förskoleklass Läsning ord och nonord TOWRE A (läsning ord) TOWRE B (läsning nonord) Stavning Stavning ord Stavning nonord

Läs- och stavningstest i slutet av första läsåret Läsning ord och nonord TOWRE A (läsning ord) TOWRE B (läsning nonord) Stavning WRAT spelling

Samband mellan språkliga kompetenser vid 5 års ålder och ordigenkänning i slutet av förskoleklass

42% av skillnader i ordavkodning i förskoleklass prediceras efter 6 timmars kartläggning

16% av variationen i ordavkodning i förskoleklass av fonologisk förmåga (fonologisk medvetenhet och RAN) vid 5 års ålder

11% av variationen i stavning i förskoleklass förklaras av fonologisk förmåga (fonologisk medvetenhet och RAN) vid 5 års ålder

Det är mycket svårt och på individnivå mer eller mindre omöjligt! Går det att förutsäga vilka barn som kommer att lyckas eller misslyckas med att lära sig läsa och skriva? Det är mycket svårt och på individnivå mer eller mindre omöjligt!

Vad är det då som förutsäger den tidiga läs- och skrivutvecklingen? Den första läs- och skrivförmågan fortsätter att förutsäga den fortsatta läs- och skrivutvecklingen Låter deterministiskt, men ……

Endast 1% av variationen i ordavkodning i Årskurs 1 förklaras av fonologisk förmåga vid 5 års ålder om man kontrollerar för ordavkodning i förskoleklass

Endast 2% av variationen i stavning i Årskurs 1 förklaras av fonologisk förmåga vid 5 års ålder om man kontrollerar för ordavkodning i förskoleklass

Trots detta har fonologisk medvetenhet getts en särställning när det gäller definitionen av dyslexi MEN, individuella variationer i skriftspråklig förmåga behöver inte vara samma sak som att förstå orsaker till tidiga läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

Procentuell fördelning av språkliga svårigheter hos elever med dyslexi (n=82)

Procentuell fördelning av elever med dyslexi som har fonologiska problem enbart eller i kombination med andra språkliga problem

Två typer av lässvårigheter identifierade vid 10 års ålder

Ordavkodning från förskoleklass till årskurs 4

Fonologisk medvetenhet från förskola till Årskurs 4

RAN från förskola till årskurs 4

Stavning från förskola till Årskurs 4

Läsförståelse från Årskurs 1 till 4

Fakta och ett viktigt antagande Enäggstvillingar (MZ) delar 100% av generna Tvåäggstvillingar delar i genomsnitt 50% av generna Enäggs- och tvåäggstvillingar som uppfostras tillsammans delar hem- och skolmiljö (ett viktigt antagande)

Det genetiska och miljömässiga inflytandet på fonologisk medvetenhet vid 5 års ålder

Det genetiska och miljömässiga inflytandet på snabb benämning (RAN) vid 5 års ålder

Genetiskt och miljömässigt inflytande på läsning och stavning i slutet av år 1 i skolan Ordigenkänning Läsförståelse Stavning

Genetiskt (A) och miljömässigt (C) inflytande på ordigenkänning i slutet av förskoleklass

Genetiskt (A) och miljömässigt (C) inflytande på ordigenkänning i slutet av Årskurs 1

Finns det någon lärareffekt på barns tidiga skriftspråkliga utveckling Finns det någon lärareffekt på barns tidiga skriftspråkliga utveckling? (t.ex. ”anyone with an ounce of brains knows what must be done” ”It’s time to move from identifying failing schools to identifying failing teachers” (Newsweek, Feb 12. 2007)

Eller…. ”If schools can’t fire bad teachers and reward good ones, then nothing else we do to improve education will do any good” (New York Times, Jan, 2008)

Lärareffekter på läsning och stavning i slutet av Årskurs 1

Lärareffekter på läsning och stavning i slutet av Årskurs 2

Lärareffekten är i bästa fall ca 8% när det gäller variation i tidiga läs- och skrivfärdigheter