Rosersberg Vt2007 Vägtrafikolyckor Föreläsning Leif Svanström
Sjukdomsbördan år 2000 i DALYs för kvinnor när det gäller vägtrafikolyckor utgör DALYs (1990: ) – motsvarande 1,6 procent av den totala sjukdomsbördan. För män är sjukdomsbördan (1990: ), motsvarande 3,4 procent.
År 1998 avled människor i vägtrafikolyckor, vilket betyder att denna orsak är den tionde av dödsorsaker- motsvarande 2,2 % av den globala dödligheten. I Sverige utgör vägtrafikolyckorna 45 % av pojkarnas skadedödsorsaker (Socialdepartementet. Barnskadeatlas 2003) och 49 % av flickornas – 0-17 år.
Tidsförlopp från exponering till utfall i form av skada är oftast momentant även om bidragande faktorer kan ha verkat under längre tid. Resultatet är pga. den höga energinivån under exponeringen mycket omfattande; frakturer i olika av kroppens ben, intrakraniella skador, öppna sår, ögonskador, avhuggna kroppsdelar, krosskador, brännskador etc. Skallfrakturer, ryggradsskador, intrakraniella skador är särskilt allvarliga.
Män (533/ ) uppvisar ca. 50 % högre incidens av vägtrafikolyckor än kvinnor(324/ ). Incidensen är allra högst i åldrarna 4-14 år (Dubbelt så hög som genomsnitet för alla åldrar). Länderna söder om Sahara och i Latinamerika uppvisar högst incidens).
Samhälle. Regionala globala skillnader föreligger med för kvinnor högst incidens i Latinamerikas och Karibiens länder. För män uppvisar f.d. socialistländerna i Europa hög incidens. 88 % av avlidna i vägtrafikolyckor inträffade i låg- och medelinkomstländer, medan 12 % inträffade i höginkomstländer. Eftersom omkring hälften av alla döda i vägtrafikolyckor utgör unga vuxna i årsåldern är den samhälleliga kostnaden enorm bl.a. pga. produktionsbortfallet. En beräkning från Europeiska Unionen visar en förlust pga. döda på miljarder Euro.
FÖREBYGGANDE ARBETE Alkohol Hastighet Trafikseparation (Säkerhetsbälten, hjälmar, barnbilstolar etc)