Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skola och arbetsliv i samverkan
Advertisements

Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Text och bild från wikipedia
Fornuddens skola Föräldrar år 2 - Våren svar, 65%
KULTURSKOLA 2009 Marknadsundersökning 2006 Musik och Dansskolan.
Inspira/Silverbäckens förskola
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Järfälla, Lidingö, Sigtuna, Solna, Upplands Bro
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Behöriga,
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Nordhemsskolan - Åk Göteborgs Stad
Bläseboskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Trollängsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Trulsegårdsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Sannaskolan år F-9 - Åk Göteborgs Stad
Utmarksskolan - Åk Göteborgs Stad
Skälltorpsskolan - Åk Göteborgs Stad
Angered - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Majorna-Linné - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lundby - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Glöstorpsskolan Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Kärralundsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Nytorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bergsgårdsskolan - Åk Göteborgs Stad
Toleredsskolan - Åk Göteborgs Stad
Torslandaskolan F-5 - Åk Göteborgs Stad
Lundby - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Kulturanalys i praktiken
Högsboskolan, G-verksamheten - Åk Göteborgs Stad.
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
Fakta om undersökningen
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
Fakta om undersökningen
Montessori Elefanten Sigtuna kommun Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola Antal svar för aktuell förskola: 15 st. Svarsfrekvens: 94 procent Antal svar.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Östra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bråk Text och bild från wikipedia. Vad är bråk 1/3 5/8 1/27 3 _
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
1 Verksamhetslokaler Bo Garneij Huddinge kommun. 2 Kommentarer Bruttokostnader Att tänka på: Olika organisation - 4 egen regi – 3 i bolag Ständiga förbättringar.
Kalvhagskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Nämndplan 2015.
Matematiklyftet
Solna stad Skolundersökning 2015 December Om undersökningen Bakgrund Solna stad genomför regelbundet en brukarundersökning i förskola, och grundskola.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Solna stad Skolundersökning 2015
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Presentationens avskrift:

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades Forum för erfarenhetsutbyte saknades Gemensam kalkylmodell och metod för kvalitetssäkring saknades

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Våren 2003 bildade skolekonomerna en grupp som fick i uppdrag att ta fram jämförelsetal och verksamhetsmått inom skola, skolbarnsomsorg och förskola. UC gav gruppen fortsatt uppdrag och våren 2004 skickades en öppen inbjudan till samtliga kommuner inom GR.

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Syfte: Kvalitetssäkra verksamhetsmått för att möjliggöra relevanta jämförelser Skapa förutsättningar för ömsesidigt utbyte av erfarenheter och kunskaper Bidrag med ett tydligt och konkret verktyg för utvecklingsarbete i respektive kommun Tydliggöra kopplingen mellan ekonomi, organisation och prestation Öka kostnads- och kvalitetsmedvetenheten

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Genomförande: 11 av 13 GR-kommuner har deltagit med ekonomer och/eller verksamhetsföreträdare samt representant från GR Arbetet har genomförts vid träffar på GR samt genom eget arbete på hemmaplan

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Metoden som användes är den samma som använts i rapporten ”Nyckeltal inom äldreomsorgen” Metoden bygger på att de som gör jämförelsen tydligt kan påverka utformningen och att man kan korrigera sina beräkningar efter hand som analys görs av sifferunderlaget

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Jämförelsen sker utifrån ett produktionsperspektiv, det vill säga de barn/elever som omfattas av den egna verksamheten = elever från både egen och annan kommun I SCB mäts pedagoger per 100 elever. I denna studie har vi antal elever per årsarbetare

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Slutsatser Vi har kvalitetssäkrat verksamhetsmåtten för att kunna göra relevanta jämförelser men vi vet från tidigare rapporter om jämförelsetal att dessa kan innehålla en felmarginal på +-5% Vi har skapat förutsättningar för ömsesidigt utbyte av erfarenheter och kunskaper genom det etablerade nätverket

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Genom denna rapport har vi skapat ett tydligt och konkret verktyg för utvecklingsarbete där man enkelt kan använda sin egen kommuns värden i relation till t ex medelvärdet Kopplingarna mellan ekonomi, organisation och prestation kvarstår eftersom man i rapporten ej gått ned på skolnivå

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Syftet att öka kostnads- och kvalitetsmedvetenheten har kanske bara delvis uppfyllts. Denna rapport har primärt syftat till att kvalitetssäkra jämförelsetalen för att ge ett verktyg för respektive kommun att studera sina kostnader i relation till andra kommuner

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Allmänt om diagrammen Få elever per årsarbetare = lågt värde på linjen leder till hög kostnad som redovisas i en hög stapel Fler elever per årsarbetare = högt värde på linjen vilket innebär en låg kostnad som redovisas i låg stapel

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Hur räknar vi fram en korrigerad månadskostnad? 1 elev i skolan kostar kr 13,5 elev /åa i skolan Stenungsund har en korrigeringsfaktor på 17,3. Denna faktor får vi fram genom att multiplicera PO med semesterfaktor * 12 (1,4192*1,016*12)=17,3

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Kontrollvärdet beräknas enligt följande Multiplicera antalet elever per årsarbetare med kostnaden per elev. För Stenungsunds skoldel blir detta 13,5*27840 = som divideras med korrigeringsfaktorn 17,3 vilket ger kr som är den korrigerade månadskostnaden Efter att varje kommun räknat fram sin korrigerade månadskostnad kan denna jämföras mellan kommunerna och rimligheten i kostnaden kan bedömas.

Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Presentation på hemmaplan. Vi har valt Stenungsund för att exemplifiera hur man kan använda materialet