Angeles Bermudez-Svankvist G eneraldirektör, Arbetsförmedlingen
Över en miljon människor tog del av Arbetsförmedlingens tjänster 2012 Vi möjliggjorde för människor att vid tillfällen få ett arbete Antalet kundkontakter med arbetssökande och arbetsgivare ökade med 16 procent till 22,6 miljoner Vi hade 3 miljoner kontakter med arbetsgivare under 2012 Vi genomförde rekryteringsträffar
Arbetsförmedlingen året som gick Antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen var i stort sett lika många 2012 som 2011( respektive ). Däremot har sammansättningen förändrats genom att andelen sökande som står långt från arbetsmarknaden har ökat. Parallellt med en försvagning av arbetsmarknaden och en inbromsande ekonomi har antalet övergångar till arbete ökat bland vissa av dem som står långt från arbetsmarknaden.
Omsättning till arbete från prioriterade grupper i förhållande till samtliga som fått arbete Källa: Arbetsförmedlingen
Totalt antal individer som Arbetsförmedlingen arbetat med Källa: Arbetsförmedlingen
Resultat av Arbetsförmedlingens prioritering av dem som står långt från arbetsmarknaden Källa: Arbetsförmedlingen
Arbetsmarknadsläget Analysavdelningen
Enhetlighet, rättsäkerhet och effektivitet. ”Det nya arbetssättet” Tidig arbetsmarknadspolitisk bedömning som görs med stöd av ett enhetligt bedömningsverktyg. Handlingsplan inom en till fem dagar. Uppdaterad handlingsplan inom 4 månader. Tätare möten för att följa upp arbetssökandet. Jobbförslag ska lämnas vid varje kontakt med Af. Minst två möten per månad för sökande som står långt ifrån arbetsmarknaden.
Kundkontakter - arbetsgivare Källa: Arbetsförmedlingen
Kundkontakter - arbetssökande Källa: Arbetsförmedlingen
Kundförtroendestrategi Arbetsgivare/Nationella kunder Arbetslivsinriktad rehabilitering Ungdomar Nyanlända Strategi för att bryta långtidsarbetslöshet
LÖSNINGAR SOM HAR EFFEKT PÅ ETT ÅRS SIKT Utveckla Förebyggande Prioriterade grupper enligt ägarens ambition Utvecklas ytterligare? Stor flexibilitet BEHOVSSTYRNING Flexibelt användande av pengar till matchning Modultanke? LÅNGSIKTIGHET TILL 2018 Bristyrken Framtids- branscher Utvecklings- behov
Tidsfördelning av Arbetsförmedlingens personalresurser 2012