KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till temadag Geodatasamverkan
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Energiintelligent Dalarna Nätverksträff Dalakommunernas Energi- och klimatgrupp 30 januari 2014.
Utvärderingar av föregående programperioder visar:
Lokalgrupper och temagruppers organisering
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Att styra stora projekt Den svenska projektkoden
Visioner och Vägval Universitetsstyrelseperiod Visioner och Vägval 2013.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Säkerhet och Trygghet för Framtidens Äldre september 2010.
Transnationellt samarbete i Östersjöregionen, Nordsjöregionen och Norra Periferin – Hur ska vi använda EU-programmen för bästa nytta? Tillgänglighet
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Förstudie ESF Västmanland
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Kommunikationsplanens delar
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Programmet för lokalt och regionalt tillväxtarbete – Med fokus på lärande Hur, och vad lär vi oss av utvecklingsprojekt.
Intressenter OL108A.
Välkommen till ESF:s seminarium
Välkommen!. Program 10.00Välkommen och uppdatering av vad vi åstadkommit hittills i gruppen (Gunne) 10.20Hur kan ett optimalt styrdokument se ut? Vad.
Socialfonds-programmet
Strategisk påverkan från Fritt Fram Föreläsning av Gunnar Svensson på Lärkonferens SPeL 25 augusti 2010.
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Länsgemensam ledning i samverkan
Landstingsstyrelsens förvaltning
Dalslands kommuner Agenda Avtalet Demo Organisation Tidsplan E-Tjänster Kommunikation Övrigt.
om strategisk påverkan och lärande utvärdering Västsverige mars 2010
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
4. Kanaler och forum, hemsidor, press och media Alvesta 11 februari 2010 Jacob Schulze.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Strukturfondspartnerskapets yttrande:
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Kommunikation OL108A.
Mall för årsplaner i SSP VFA Mall för årsplaner i SSP Kartlägg Beskriv lokalområdet och de ungas levnadsvillkor i området. -det objektiva.
Matchning Södertörn. Regionalt utvecklingsprogram för Södertörn Vision: Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm- Mälarregionen, med en.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Förstudie 2014 ”Socialfonden och kompetensförsörjning i region Örebro” – spår 1.
Vad krävs för att nå målen i RUS? Projekt som arbetsform i förändringsarbete Workshop 10 april.
Marknadsföring av Projekt X
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Bb. Avfall Sverige Branschorganisationen för avfallshantering och återvinning 400 medlemmar – kommuner, kommunbolag - Privata företag är associerade medlemmar.
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Nya Landsbygdsprogrammet
HVB Barn och Unga 2013.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Kommunikationsplan för ----
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Effekter regionalt och lokalt styrgruppsarbete
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentationens avskrift:

KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012 VÄLKOMMEN!

Hålltider Kommunikation som påverkar 9:30 Välkommen, presentationer 10:15 Strategisk kommunikation 10.30 Ett projektexempel – intervju Andningspaus 5 min 10:50 Workshop 1 12:00 Lunch 13:00 Workshop 2 Hämta Fika 14:00 Workshop 3 15:00 Sammanfattning 15.30 Slut

Strategisk kommunikation utifrån ett helhetsperspektiv Margareta Ivarsson

Socialfondens programmål Projekt Innovativ idé Resultat Effekter Problem Behov Regionala planen Socialfondens programmål SPeL:s exempel Innovativ verksamhet, Samverkan och, Lärande miljöer och Strategisk påverkan Varför finns det ESF-projekt? Diskussionsfråga: Stämmer bilden med hur ni tänker? Här en tankbild att ha med sig i vardagen. Jag ser ESF-projekt som en möjlighet att pröva nya idéer som kan användas för att utveckla arbetslivet. Därför är det viktigt att tänka på strategisk påverkan och arbeta för effekter hela tiden i projektet. Strukturer EU 2020 Lissabonstrategin

Hur ser er projektkarta ut? Projekt- aktiviteter Idé Resultat Problemet Effekter i direkt berörd organisation Viktigt att ni ha den innovativa idén klar för er och vad den ska leda till efter projektet. Den ska bygga på regionala problem och utvecklingsbehov, därför får ni ESF-pengar. Aktiviteterna leder till projektresultat som ni utvärderar men vilka organisationseffekter ger det? Utvärderar ni det? Risken finns att ni bara tänker och handlar på projektnivå och missar organisationsnivån. Hjälpfrågor: Vilken är ert projektets innovativa idé? Vilka långsiktigt hållbara effekter ska finnas kvar? Hur hänger era projektmål ihop med regionala problem och utvecklingsbehov i ert område? Hur kopplar de aktiviteter som projektet ska genomföra till de övergripande målen? Vad krävs av de deltagande organisationerna för att projektet ska ge långsiktigt hållbara effekter? Vilka måste vara involverade? Hur förbereder ni för de förändringar som ska göras? Hur fångar ni upp motstånd mot förändringarna? Hur ska ni driva utvecklingen i era respektive ordinarie organisationer? Indirekta intressenter

Roller och ansvar PROJEKTÄGARE & STYRGRUPP UTVÄRDERARE PROJEKTLEDARE Helhetssyn Delaktighet Förankring Strategi Analys Påverkan UTVÄRDERARE Kritisk reflektion Lärande PROJEKTLEDARE Operativa handlingar

Workshop 1:Diskussionsfrågor - koppla till ditt eget projekt Problemet som ska lösas – Varför? Den innovativa idén – Vad? Det långsiktiga målet – Effekter?

Workshop 2: VEM? Berörda aktörer och intressenter Internt/Externt Lista och prioritera Gunilla Ivarsson, Jacob Schulze

Prioritera målgrupper Vilka engagerar sig stöder känner till ?

Vem vill vi påverka?

Workshop 2 Diskussionsfrågor: Internt: Vem påverkas av projektresultat? Vem behöver lära nytt? Vem behöver organisera om för implementering? Vem fattar beslut/möjliggör? Externt: Berörda grupper? Externa intressenter? Opinionsbildare?

Workshop 3: HUR/Kanaler Kommunikation 2.0 Internt: Lärande miljöer, forum Externt: Välj kanal, målgruppsanpassa, ta sig in i samhällsdebatten, webb, press, radio/TV Gunilla Ivarsson, Jacob Schulze

Exempel – Hisspitchen, Storytelling Alltid beredskap! Håll ”projektidén på 30 sek ” i minnet! Berätta vad du håller på med! Glöm inte: ALLT signalerar!

..att spela på alla arenor

Kommunikationsplan – flexibelt dokument BUDSKAP – vad MÅLGRUPP – till vem HUR – kanal, tidplan Kommunikationsplanen görs tidigt, är flexibel, följs upp kontinuerligt, är lätttillgänglig, har budget, har ansvarig.

Workshop 3: Diskussionsfrågor Hur skapas hållbar påverkan? Hur följer vi upp vår kommunikation? Vägar till de externa intressenterna? Vilka kanaler passar för vårt budskap – ge exempel ur ditt projekt !

TACK för idag! www.spl.nu Lars Sundström Jacob Schulze Gunilla Ivarsson Margareta Ivarsson